Četvrtina europskih nesreća događa se na pješačkim prijelazima, svake godine u Europi smrtno strada više od 8000 pješaka, a taj broj raste. Kako bi izbjegao takve brojke, Grad Zagreb svake godine objavljuje javni natječaj za nabavu i održavanje novih i postojećih cestovnih izbočina za smirivanje prometa, taktilnih površina za slijepe i slabovidne osobe te elastičnih stupića vrijedan oko 5,5 milijuna kuna plus PDV.
Na njih se posljednjih godina javlja jedino tvrtka Cestodom, što je potvrdio i Davor Jelavić, pročelnika Odjela za promet Grada Zagreba.
No, treba napomenuti da ne postoje dovoljno jasni kriteriji prema kojima se postavljaju uspornici. Naime, 'ležećeg policajca' u svojoj ulici može zatražiti svatko, a Odjel za promet Grada Zagreba ne odbija nikoga. Dovoljno je da osnovne škole, dječji vrtići, ustanove, bolnice ili građani upute dopis nadležnim vijećima gradskih četvrti sa zahtjevom za povećanje sigurnosti prometa na pojedinim lokacijama.
''Nakon donošenja zaključka, Vijeće gradske četvrti prosljeđuje dopis Odjelu za promet koji, nakon prometno-sigurnosne analize, izdaje rješenje o postavljanju cestovnih izbočina za smirivanje prometa'', objašnjava Jelavić te dodaje da se zahtjevi vijeća gradskih četvrti za postavljanjem uspornika u pravilu ne odbijaju. Štoviše, nekad se postavljaju i suprotno željama vijeća, isključivo prema procjeni Odjela za promet Grada Zagreba.
''U Zagrebu ima previše 'ležećih policajaca'. Posljedica je to nepostojanja preciznije razrade kriterija mjesta i načina njihova postavljanja, odnosno neadekvatne primjene i poštovanja odredaba članka 100, 101 i 102 Pravilnika o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama. Njihova uporaba nije dopuštena na cestama kojima se češće kreću vozila hitne pomoći (prilazi bolnicama). Smatram da bi trebala biti zabranjena i na cestama gradova kojima se kreću vozila javnog prijevoza'', ističe savjetnik HAK-a Davor Lisicin.
U HAK-u vjeruju da su procjene Odjela za promet Grada Zagreba ponekad napravljene bez prethodne kvalitetne analize opravdanosti i prometnog projekta.
''Vjerojatno je to razlog zašto 'ležećih policajaca' ima i na mjestima gdje njihovo postavljanje nije opravdano, kao i da su postavljeni u nizu bez ikakve potrebe za tim. Pravilnik propisuje i kako konstrukcijski moraju izgledati ti usporivači ovisno o ograničenju brzine. Tako za usporenje brzine na 50 km/h širina izbočine ne smije biti manja od 60 cm, a visina prelaziti 3 cm. Svjedoci smo da to često nije tako pa se na mjestima gdje je brzina ograničena na 50 km/h postavljaju uspornici koji mogu itekako oštetiti vozilo ako bi ga prelazilo tom brzinom'', objašnjavaju iz HAK-a.
Dok oni dijele mišljenje vozača da je 'ležećih policajaca' u Zagrebu previše, Jelavić tvrdi da Odjel za promet svakodnevno zaprima nove zahtjeve za njihovo postavljanje.
''Povećanjem broja motornih vozila i niskom kulturom vozača koji ne usporavaju vožnju u zonama pješačkih prijelaza očekuje se povećanje broja zahtjeva za postavljanje cestovnih izbočina do te mjere da ih neki građani traže i ispred pješačkih prijelaza sa semaforom zbog prolaska vozila kroz crveno svjetlo'', ističe Jelavić, što znači da ih uskoro možemo očekivati još na cestama, piše Business.hr.
Vezani članak:
arti-201101260917006