uzbuna od Slatine do Kanfanara /

BAT prijeti odlaskom iz Hrvatske i zatvaranjem 1600 radnih mjesta, a Vlada ne reagira. Istražili smo pozadinu prijetnje

Od duhanskih trošarina lani se u proračun slilo 6 i pol milijardi kuna. 2000 radnih mjesta izravno ili neizravno ovisi o pogonu u Kanfanaru

21.9.2020.
22:40
VOYO logo

Hoće li nakon Megglea svoju proizvodnju u Hrvatskoj ugasiti i British American Tobacco, jedan od najvećih proizvođača cigareta na svijetu. To je pitanje koje si ovih dana zabrinuto postavlja oko 1600 zaposlenih u Kanfanaru i Slatini i još 400 kooperanata koji u Podravini i Slavoniji za BAT uzgajaju duhan. Naime za desetak dana BAT-u istječe obaveza koju je preuzeo kad je 2015. od Adrisa kupio Tvornicu duhana Rovinj - da će proizvodnju u Hrvatskoj zadržati najmanje pet godina. Tih pet godina sada istječe i BAT je spreman na odlazak premda je u međuvremenu u svoje pogone u Hrvatskoj skoro pet milijardi kuna i udvostručio broj zaposlenih.

U čemu je problem? U ovome? Tzv. duhanskim štapićima ili grijanim cigaretama. Sve kao cigareta, a kao nije cigareta. Naime tržište tih grijanih cigareta drastično raste, samo ove godine za više od 200 posto, a trošarine na te duhanske štapiće su višestruko manje nego na obične cigarete. Na jednoj kutiji klasičnih cigareta država tako uzme više od 16 kuna trošarina a na kutiji duhanskih štapića manje od pet kuna. S obzirom na to da i jedna i druga kutija na kiosku isto koštaju onaj koji proizvodi duhanske štapiće zaradi skoro tri puta više od onoga koji proizvodi cigarete.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nekome tko je u proizvodnju cigareta u Hrvatskoj uložio milijarde kuna, to se naravno ne sviđa tim više jer BAT u Vranju u Srbiji također ima tvornicu cigareta.
Što bi odlazak Bata iz Hrvatske značio za Podravce i Slavonce u Slatinu je otišao provjeriti RTL reporter Ivan Skorin.

Strahuju od vijesti iz Kanfanara

Dok beru duhan u Slatini, strahuju od vijesti iz Kanfanara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mihael Čolak ima plantaže duhana veličine 25 nogometnih terena. Za tjedan dana, kad se osuše - ukupno 70 njegovih tona kreće za Istru. Kristijan Kuzman šalje svojih 40 tona.

Obojica zaključuju da odlazak iz Kanfanara za njih znači kraj, misle da bi to bila katastrofa.

Osim otkupa duhana, velik problem je što je ovaj stroj i stotine drugih strojeva za obradu duhana sufinancirao BAT, odnosno direktno je dao kredit proizvođačima, svi se nadaju da ovo neće biti posljednja berba za BAT.
Tako Kristijan Kuzma otkriva kako ima četiri takva kredita i da su u velikim problemima i brigama, ne zna kako će to vraćati. 

BAT-ovci misle da plaćaju prevelike trošarine

Spekulacije o mogućem odlasku BAT-a prvi put su se pojavile u lipnju ove godine. Od tada nitko iz tvrtke službeno to nije potvrdio, ni demantirao.
Mihael, Kristijan i još 200 njihovih kolega plantažera pisali su premijeru prošli tjedan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ministar Marić vodi razgovore s predstavnicima BAT-a i iznaći ćemo rješenje", kazao je predsjednik Vlade Andrej Plenković

A ministar financija Zdravko Mamić je rekao: "Nadamo se da će BAT prihvatiti argumente da je Vlada radila na unapređenju poslovanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A zašto uopće pregovaraju s ministrom financija, a ne ministrom gospodarstva ili ministricom poljoprivrede? Zato što je glavni problem što BAT-ovci misle da plaćaju prevelike trošarine.

"Je li sve ovo igra BAT-a kako bi se izborili za bolju poziciju i manje poreze?
Pa u svim državama svijeta se porezna politika uređuje tako da vodi računa o onim koji doprinose pa bi tako i BAT volio znati što ih očekuje u budućnosti", kaže Zlatko Pleša, HGK, Virovitica.

Pleša ističe da je BAT već napustio svoja dva velika pogona u Engleskoj i Njemačkoj u proteklih 10 godina. Ako odu iz Kanfanara drugi investitori će vidjeti da država ne želi popustiti - smatra ekonomski analitičar Vuk Vuković: "Ja bih to usporedio sa slučajem Meggle koji je otišao zbog tržišne odluke, ovi odlaze zbog nečeg što se može promijeniti i tu je ta temeljna razlika". 
Od duhanskih trošarina lani se u proračun slilo 6 i pol milijardi kuna. 2000 radnih mjesta izravno ili neizravno ovisi o pogonu u Kanfanaru. Te će brojke vjerojatno biti ključne u pregovorima BAT-a i Vlade.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo