Novim prijedlogom Zakona o sigurnosti prometa na cestama čiji je glavni cilj smanjenje broja nesreća i poginulih, po riječima ministra unutarnjih poslova Davora Božinovića, predviđene su znatno strože kazne jer iskustva zemalja s manje stradalih ukazuju da dosljedno kažnjavanje utječe na poštivanje prometnih propisa.
"Iskustva skandinavskih zemalja, ali i Velike Britanije, koje imaju visoke novčane kazne za prometne prekršaje vezane uz alkohol, prolazak kroz crveno svjetlo, nekorištenje pojasa, uporabu mobitela i prekoračenje brzine, ukazuju na činjenicu da dosljedno kažnjavanje itekako utječe na poštivanje prometnih propisa i prihvaćanje pravilnog ponašanja u prometu", kazao je Božinović Hini uoči slanja prijedloga novog zaklona iz Vlade u saborsku proceduru.
Ministar podsjeća i da po službenim statistikama Hrvatska ima 7,7 smrtno stradalih na 100.000 stanovnika, dok je europski prosjek pet, a države poput Velike Britanije i skandinavskih zemljama imaju tri smrtno stradale osobe na 100.000 stanovnika.
Na sigurnosnu statistiku utječe i 150 milijuna putnika koji u gotovo 57 milijuna vozila godišnje prijeđu hrvatsku granicu, ali i velik broj recidivista koje treba odvratiti od ponavljanja nezakonitog postupanja.
Božinović kaže kako je iniciranje zakonskih izmjena smatrao svojom obvezom iako MUP nije jedini koji može utjecati na usvajanje prometne kulture. Stoga su u traženje novih rješenja bili uključeni najbolji policijski, ali i stručnjaci zagrebačkog Fakultet prometnih znanosti.
"Represija nije generalni, a niti isključivi smjer MUP-a, ali je itekako snažna poruka onima koju učestalo i grubo krše zakonske propise te ugrožavaju ljudske živote", poručio je Božinović.
Znatno veće novčane kazne, obligatorne mjere i negativni bodovi
U novom zakonskom prijedlogu povećavaju se novčane kazne za najteže prometne prekršaje, odnosno sankcije se usklađuju s težinom nastalih posljedica u prometnim nesrećama.
Sa sadašnjih 5.000 do 15.000 kuna novčane kazne se povećavaju na 10.000 do 20.000 kuna za osam najtežih prekršaja - vožnju u suprotnom smjeru na autocesti ili brzoj cesti, prekoračenje brzine u naseljenom mjestu za više od 50 km/h, namjeran prolazak kroz crveno svjetlo, odbijanje testiranja na alkohol ili droge, vožnju pod utjecajem droga ili alkohola iznad 1,5 g/kg, vožnju prije stjecanja prava te za vrijeme dok je vozačka dozvola privremeno oduzeta ili ukinuta.
Osim toga s 500 na 1000 kuna povećat će se i kazne za nekorištenje sigurnosnog pojasa te nepropisan prijevoz djece, a na 1.500 kuna za nepropisno korištenje mobitela u vožnju. U MUP-u ističu da 'zlouporaba' mobitela sudjeluje s 5,7 posto u ukupnom broju utvrđenih prekršaja u prometu, a samo u pet mjeseci 2019. evidentirano je 15.554 prekršaja, što je povećanje od 5,6 posto u odnosu na isto razdoblje lani.
Ako vozač drugi put unutar tri godine ponovi već spomenutih osam najtežih prometnih prekršaja (za koje je došlo i do najvećih povećanja kazni) vozačka dozvola oduzet će mu se na najmanje šest mjeseci, a za treći i svaki sljedeći put na najmanje godinu dana.
Što se tiče tzv. negativnih bodova do sada ih se za pojedini prekršaj moglo dobiti najmanje tri, a prođe li zakonski prijedlog najveći broj bodova će se popeti na šest. I ta je mjera, kako ističu u MUP-u uvedena zbog recidivista, prvenstveno zbog učinkovite identifikacije vozača koji ponavljaju najteže prekršaje. Kao krajnja mjera za ponavljače prekršaja predviđeno je i ukidanje vozačke dozvole, a koja ima za posljedicu ponovno polaganje vozačkog ispita.
Mogućnost oduzimanja vozila kao sredstva počinjenja prekršaja
Kako bi se vozačima koji uporno ponavljaju najteže prekršaje oduzelo sredstvo počinjenja prekršajnog djela, izmjenama zakona predviđena je i mjera privremenog oduzimanja vozila. Ta mogućnost, kako ističu u MUP-u, ima za cilj dati do znanja vozaču koji ponavlja najteže prekršaje da je vozilo opasno sredstvo ukoliko se ne koristi na primjeren način. Na ovaj način se i vlasnike vozila obvezuje da ih ne daju na upotrebu osobama za koje prethodno nisu provjerili njihovu sposobnost za upravljanje te ispunjavanje određenih uvjeta za upravljanje vozilom, smatraju u MUP-u.
Za privremeno oduzimanje vozila do sudske odluke koja mora biti donesena za 15 dana povod također može biti ponavljanje (najmanje dva puta) osam najtežih prekršaja za koje su i najviše podignute novčane kazne.
Od zakonskih novina uvodi se i obveza da vozač na autocesti, kada se kreće iza drugog vozila istim prometnim trakom, mora voziti na udaljenosti koja nije manja od udaljenosti koju bi prešao brzinom kojom vozi u dvije sekunde (sigurnosni razmak), odnosno udaljenosti propisanom prometnim znakom.
Uvodi se i obveza snimanja vozačkog ispita, a MUP će na svojim internetskm stranicama omogućiti provjeru statusa vozačke dozvole kako bi se olakšano moglo otkriti je li ona važeća te postoje li negativni bodovi ili izrečene mjere zabrane vožnje.