Što vas čeka kada dugovanje preuzme jedna od agencija

30.1.2015.
11:37
VOYO logo

''Morate to podmiriti, bilo bi vam bolje da platite, ako sada nemate novac, posudite od prijatelja jer će vam troškovi rasti, platite barem dio do sutra...'', samo su neke od najčešće korištenih rečenica. Iza njih stoje agencije za naplatu potraživanja, relativno nepoznate tvrtke koje okreću stotine milijuna kuna godišnje baveći se samo naplatom dospjelih potraživanja.

Po metodi rada dijele se na dvije skupine. Prva samo posreduje u naplati potraživanja. Njima neka teleoperaterska ili osiguravajuća kuća preda podatke o dužnicima, a agenti pokušavaju naplatiti dug. Za to agencija dobiva proviziju. Ona, ovisno o iznosu duga, može biti od pet do 15 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pri čemu agencija, unatoč svojim troškovima, ne dobiva ni kune ako dug ne uspije naplatiti. Ipak, u pravilu su vrlo uspješne. U drugu skupinu, rizičniju ali i profitabilniju, spadaju agencije koje otkupljuju potraživanja. One kupuju tuđe dugove za znatno manji iznos, nekada i samo deset posto duga. Preuzimaju čitave portfelje, od nekoliko stotina do nekoliko tisuća dugova u komadu. Dugove ukupno vrijedne sto milijuna kuna nekada mogu kupiti i za deset, petnaest milijuna kuna, piše Jutarnji list.

Ista metoda rada

Dužnik tada postaje dužan njima, tvrtka se namirila djelićem novca, a agencija s dužnikom onda može sklapati različite dogovore - od otplate duga na rate do reprograma, pa čak i djelomičnog otpisa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Obje skupine imaju istu metodu rada: nakon pisanog upozorenja slijede česti i uporni telefonski razgovori kojima se dužnika pokušava privoljeti da plati dug.

Koliko će stvarno uspjeti naplatiti stvar je poslovnog rizika, pa se upravo po rizičnosti portfelja formiraju i cijene. No, govore direktori agencija, uspješnost naplate u Hrvatskoj je uglavnom iznad 50 posto pa se radi o dobroj zaradi.

Strpljenje i upornost

Kažu kako je ključna stvar u poslu strpljenje i upornost, pa će u nekim situacijama čak i čovjeku koji duguje 300 kuna omogućiti otplatu na deset rata. Trideset kuna po trideset kuna i tako puta nekoliko tisuća dužnika čini dobru računicu. Budući da su dug dobili za znatno manje novca, mogu se njime 'igrati' sve do razine profitabilnosti.

No, naglašava Matija Arapović, vlasnik najveće hrvatske agencije te predsjednik Hrvatske udruge agencija za naplatu, postoje i vrlo rizični portfelji s kojima agencije stvaraju gubitke, a to je stvar poslovne procjene i rizika. S druge strane, napominje, postoje i portfelji za koje je jasno da su 'dobri' i lako naplativi, pa njihova cijena zna biti i 90 posto od stvarnog iznosa duga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ističe kako za rad agencija nije potrebno posebno odobrenje jer podliježu Zakonu o trgovačkim društvima, pa se kod naplate duga u biti radi o zakonom dopuštenim cesijama. Proteklih je godina bilo problema sa zaštitom osobnih podataka, no oni su sada iskorijenjeni. U Hrvatskoj se tim poslom trenutno bavi dvadesetak tvrtki. Mahom su strane, velike korporacije koje imaju međunarodna iskustva s naplatom. Arapović kaže kako broj zaposlenih varira, jer je nekih mjeseci veća, a nekih manja potreba za radnom snagom, no uglavnom se radi o nekoliko stotina 'legalnih utjerivača dugova'.

Suosjećanje s dužnicima

Ivica Balenović, direktor agencije u vlasništvu Slovenske banke za izvoz i razvoj (slovenski ekvivalent hrvatskom HBOR-u), objašnjava kako je temelj posla suosjećanje s dužnicima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Često na našim telefonskim linijama rade baš ljudi koji imaju probleme s dugovima, jer imaju dozu razumijevanja. Prema dužnicima smo vrlo fleksibilni, pokušavamo ih uvjeriti kako je plaćanje najbolje rješenje, ali i zajedno s njima smisliti koji je najbolji način da plate dug. U pravilu pokušavamo devedeset dana, nakon čega se neplaćeno potraživanje vraća pod ingerenciju klijenta koji odlučuje želi li poduzimati druge korake poput ovrhe'', kaže Balenović. Dodaje da 'utjerivači' nikada nisu grubi. Surađuju i s tvrtkama kojima su druge tvrtke dužne, gdje su potraživanja i provizije znatno veći.

Ponekad je tvrtkama teško i pronaći klijente, primjerice raseljene podstanare, pa se agencije bave i lociranjem dužnika, koristeći interne, umrežene baze podataka. U toj agenciji godišnje naplate oko 75 milijuna kuna potraživanja. U Hrvatskoj rade od 2006., imaju osmero zaposlenih i honorarce. Nekada su imali uspješnost naplate i od 80 posto, no ta su vremena, kaže Balenović, prošla pa se uspješnost većine agencije kreće od 50 do 80 posto. http://www.jutarnji.hr/jutarnji-otkriva-kako-posluju-agencije-za-otkup-potrazivanja/1285011/

Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo