'NI LOKOT NIŠTA NE ZNAČI' /

Što trgovci ne žele da znate o Crnom petku? Mala škola o obmanama i prijevarama

Image
Foto: Profimedia

Sa sniženjima stiže i poplava oglasa, a puno je i lažnih. Što kad stvari krenu po zlu? Stručnjaci daju savjete

Katarina Dimitrijević Hrnjkaš

Katarina Dimitrijević Hrnjkaš

Dajte joj 100 metara ulice i u njoj će naći heroja ili skandal. Novinarstvo joj je strast, ne posao

28.11.2024.
11:04
Profimedia
VOYO logo

Globalni fenomen Black Fridaya ili Crnog petka posljednjih godina postao je nezaobilazni dio shopping kulture u Hrvatskoj. No, dok su popusti u SAD-u često dramatični, kod nas su sniženja nešto umjerenija. Ipak, zanimanje za ovu priliku ne jenjava, a trgovci su od jednog dana stvorili cijelu sezonu sniženja, što potvrđuje i Igor Vujović, predsjednik Unije potrošača Hrvatske.

"Black Friday više nije samo Crni petak, već se produljuje na određeno vrijeme. Kad završi, za kupce i trgovce vrijede sve odredbe Zakona o zaštiti potrošača i Zakona o obveznim odnosima", naglašava Vujović. Time podsjeća da su prava kupaca ista, bez obzira na to je li riječ o redovnoj ili sniženoj kupovini.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Transparentnost popusta

Svi proizvodi na popustu moraju biti jasno označeni, uključujući prikaz stare i nove cijene. "Cijena na polici mora se provjeriti s onom na blagajni. Kupci bi trebali biti pažljivi i uvjeriti se da je na blagajni ista cijena kao na polici," savjetuje Vujović. Ako postoji razlika između cijene na polici i one na blagajni, vrijedi niža cijena.

Image
STRUČNJAK SAVJETUJE /

Mala škola Black Fridaya: Kako vratiti robu s greškom ili majicu koja vam se ne sviđa?

Image
STRUČNJAK SAVJETUJE /

Mala škola Black Fridaya: Kako vratiti robu s greškom ili majicu koja vam se ne sviđa?

"Potrošači imaju pravo zahtijevati nižu cijenu i trgovci se ne mogu opravdavati greškama u označavanju. Cijena s police je ta koja vrijedi," naglašava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što ako proizvod ima grešku?

Bez obzira na popuste, proizvodi s greškom podliježu pravu na reklamaciju. "Ako proizvod ima materijalni nedostatak, kupac ga može reklamirati u roku od 6 mjeseci do dvije godine", kaže Vujović. Kupci mogu birati između popravka, zamjene proizvoda ili povrata novca.

Vujović pojašnjava: "Postoji kriva predodžba da potrošač mora pristati na servisiranje. To nije točno. Kupac može zahtijevati dijagnostiku kako bi trgovac potvrdio postoji li greška. Ako greška postoji, kupac ima pravo na zamjenu proizvoda ili povrat novca."

Reklamacija: Kako postupiti?

Za reklamaciju je nužno podnijeti pisani prigovor, a trgovac je dužan odgovoriti u roku od 15 dana. Informacije o postupku reklamacije trgovci moraju jasno istaknuti, najčešće u blizini blagajne. "Ako trgovac ignorira prigovor, potrošač ga može prijaviti Državnom inspektoratu," dodaje Vujović.

A što ako nemate račun? Bez računa je reklamacija moguća samo uz dobru volju trgovca, primjerice ako uspije pronaći račun u svom sustavu ili ako kupac ima slip s kartičnog plaćanja. "Bez računa se ne računa," kaže Vujović, podsjećajući kupce da je čuvanje računa ključno za ostvarivanje prava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pravila za online kupovinu

Crni petak sve je popularniji i u online kupovini, koja nosi posebne izazove. "Budite oprezni, u ovo doba godine raste broj prijevara. Pojavljuju se lažne shopping stranice, pa je važno provjeriti recenzije, opće uvjete poslovanja i način plaćanja," upozorava Vujović.

Kupci koji se predomisle nakon online kupnje imaju pravo vratiti proizvod u roku od 14 dana, a neki trgovci dozvoljavaju povrat i do 30 dana. "Bitno je unaprijed provjeriti uvjete povrata i reklamacije," dodaje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Trošak povrata robe ide na teret kupca, osim u slučajevima kada trgovac drugačije ne naznači. "Novac se vraća u roku od 30 dana nakon što trgovac primi vraćeni proizvod," objašnjava Vujović.

Savjeti za sigurniju kupovinu

Kupnja u Crni petak može biti vrlo privlačna, ali Igor Vujović zaključuje da je ključno informirati se prije donošenja odluka. "Potrošači imaju pravo znati što kupuju, po kojoj cijeni i pod kojim uvjetima. Znanje o vlastitim pravima najbolji je način da izbjegnete neugodne situacije."

Crni petak prilika je za povoljniju kupnju, no važno je biti oprezan i dobro informiran. Samo tako ćete najbolje iskoristiti sve prednosti ovog shopping događaja, a izbjeći moguće zamke.

Hrvatska udruga banaka (HUB) također je upozorila građane jer s Crnim petkom rastu i prijevare online kupovine i nagli porast lažnih oglasa - posebno kojima nude iznimno povoljne ponude

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iz HUB-a upućuju da se vjerodostojnost internetske domene može provjeriti na poveznici https://www.scamadviser.com/.

Kriminalci često koriste društvene mreže na kojima objavljuju lažne nagradne igre ili oglašavaju proizvode po znatno nižim cijenama u odnosu na tržišnu cijenu. Otvaranjem poveznica koje kriminalci plasiraju, kupci dolaze na lažne stranice koje kradu osobne i kartične podatke, a naručena roba nikada ne stiže.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što rade s ukradenim podacima?

Ukradeni podaci koriste se za neovlaštene online kupovine, a korisnici često tek kasnije primijete da su im računi terećeni za nepoznate transakcije koje nikad nisu proveli. Zato je HUB objavio savjete za sigurnu kupnju, poput kupnje od provjerenih prodavača, provjere recenzija i provjeravanja domena.

IStiču i da simbol lokota u pregledniku ne jamči legitimnost stranice. Zato savjetuju da se baš nikad ne koriste poveznice dobivene elektroničkom poštom ili preko društvenih mreža već da podatke unose isključivo izravno na sigurnim stranicama. A prije nego itko klikne potvrdu za plaćanje karticom, savjetuju da prvo saznaju kako mogu prekinuti tu uslugu.

Daju i savijet više - ne šaljite novac nikome koga ne poznajete! "Ako ne biste novac dali osobi koju ste slučajno sreli na ulici, ne činite to ni na internetu. Ako je moguće, zadržite pravo najprije primiti robu", ističu u HUB-u. Također navode i da se nikada ne šalje presliku kartice, broj kartice, PIN ili druge podatke o kartici preko e-maila, kao i da se nikada ne šalje jednokratna zaporke SMS-om, Messengerom, WhatsApp-om, Viberom ili drugim servisima.

Image
Foto: Profimedia

Dvostruka autentifikacija sigurnija

Puno sigurnije su stranice koje traže dvostrutku autentifikaciju, što podrazumijeva i potvrdu putem mobitela. I na kraju ništa manje važno - treba sačuvati sve dokumente vezane za online kupovinu jer bi im mogli zatrebati kao dokaz plaćanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No nedavno je i europarlamentarka Biljana Borzan upozorila na opasnosti koje vrebaju u online svijetu. Iznijela je podatke istraživanja o kupovnim navikama Hrvata online, pa navela da čak 87% građana Hrvatske kupuje online, a 77% vjeruje u sigurnost takve kupovine. Međutim, 23% ispitanika iskazalo je skeptičnost ili loša iskustva, često zbog pogrešaka u isporuci ili neusklađenosti proizvoda s opisima.

"Gotovo svi kupci prate sniženja – njih 95% kupuje tijekom akcija, a 67,8% pažljivo prati cijene prije donošenja odluke o kupnji", istaknula je Borzan. Navela je i kako je istraživanje Europske komisije iz 2022. pokazalo je kako je 25% proizvoda tijekom Crnog petka bilo na lažnim sniženjima, dok su manipulacije cijenama uočene na čak 43% stranica. Borzan je naglasila važnost prijavljivanja nepravilnosti Europskom potrošačkom centru ili Ministarstvu gospodarstva kako bi se potrošači zaštitili od ovakvih praksi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Savjeti za sigurniju kupovinu

Borzan je podijelila korisne savjete za sve koji kupuju online:

  • Imate pravo na povrat proizvoda u roku od 14 dana.
  • Jamstvo od dvije godine vrijedi za sve proizvode.
  • Pazite na manipulativne taktike pritiska.
  • Plaćanje kreditnom karticom možete opozvati preko banke ako se pojavi problem.
  • Ako ponuda zvuči predobro da bi bila istinita – budite oprezni.

"Kupci trebaju biti proaktivni. Prijavljivanje nepravilnosti ne samo da pomaže njima, već doprinosi stvaranju sigurnijeg tržišta za sve," apelirala je Biljana Borzan.

POGLEDAJTE VIDEO Stiže Crni petak. Pripazite na prijevare! Evo kako da vas ne nasamare i ne isprazne novčanik

sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo