Za manje od mjesec dana izlazimo na parlamentarne izbore na kojim će se, po prvim anketama, najveća borba voditi između HDZ-a s partnerima i SDP-ove koalicije.
Situaciju je i prije početka službene kampanje zakomplicirao predsjednik Republike Zoran Milanović koji opet želi biti premijer. Ali Ustavni sud mu je poručio - neće moći. Milanović tako ne smije biti na SDP-ovoj izbornoj listi niti sudjelovati u kampanji. Ako stranka i Milanović to ne budu poštovali, Ustavni sud zaprijetio je poništavanjem izbora.
Iako formalna kampanja za parlamentarne izbore počinje tek kada Državno izborno povjerenstvo (DIP) objavi pravovaljane kandidacijske liste, neke su opcije već počele objavljivati svoje predizborne poruke na društvenim mrežama. Mostov Nikola Grmoja objavio je prošli tjedan video u kojem objašnjava zašto vas on kao premijer "želi na svojoj strani". Pokazalo se da je odabrao loš dan jer se odlučio pohvaliti premijerskim ambicijama baš kad je najava Zorana Milanovića o ulasku u izbornu utrku ušla u povijest kad jedno od najvećih iznenađenja hrvatske političke scene.
Stranke poput Možemo i SDP-a već neko vrijeme svoje pratitelje i potencijalne birače uvjeravaju da je vrijeme za promjenu, kao i neki političari poput Marijane Puljak (Centar) koja proziva HDZ i premijera Andreja Plenkovića na svom TikToku.
A dok čekamo ostatak službenih predizbornih spotova, prisjetili smo se nekih bisera iz kampanja koji se i danas pamte.
Bandić radi više od Japanaca
Kad je riječ o politici i spotovima, ova lista nije mogla proći bez Milana Bandića, najdugovječnijeg zagrebačkog gradonačelnika i općenito jednog od najprepoznatljivijih političara u Hrvatskoj.
Bandić je 2016. na parlamentarnim izborima htio s lokalne iskoračiti na nacionalnu razinu kako bi postao "gradonačelnik Hrvatske". Glasače je pritom pokušao motivirati predizbornim spotom u kojem ističe nego svoju marljivost. A što drugo očekivati od političara kojeg cijela zemlja zna po entuzijastičnom poviku “idemo delati”.
U spotu je zaigrao na kartu stereotipa o vrijednim Japancima, ali i Japancima kao turistima koji po cijele dane obilaze grad i sve usput fotografiraju.
Iako se u spotu pojavio s kacigom te isticao da radi više i od Japanca, Bandiću to nije donijelo dovoljno glasova za premijersku fotelju.
Svi vjeruju Ivi Sanaderu
Uoči izbora 2003. godine, Ivo Sanader je svojim glasačima poručio da mu mogu vjerovati.
U njegovom spotu pojavio se cijeli niz poznatih lica poput glumca Martina Sagnera, najpoznatijeg po ulozi Dudeka, glumca Gorana Grgića te rukometnog trenera, maga di Umaga Linu Červara koji u kameru govore "ja tom čovjeku vjerujem" dok se u pozadini čuje "ćaćin" motivacijski govor.
Budiša i Račan uz čaj pozivaju na promjene
Ivica Račan i Dražen Budiša su uz cijepanje drva i ispijanje čaja ispred kamina 2000. godine Hrvate pozivali na promjene.
"Posvađana Hrvatska nije dobra Hrvatska. Izvucimo Hrvatsku iz prošlosti i ostavimo našim klincima nešto bolje - poštenu i uspješnu Hrvatsku", poručili su u spotu koji je postao pravi hit.
Za Čačića jer je zgodan
HNS-ovi su spotovi kroz godine bili nepresušan izbor predizbornih hitova. Na kartu fizičkog izgleda zaigrao je Radimir Čačić pa tako u jednom spotu prolaznice na zagrebačkoj tržnici govore da će glasati za njega "jer je zgodan".
Dobro, spomenule su i “Vesnicu” (Vesna Pusić, op.a.), ali zna se tko je glavna faca ovog spota.
Josipović i njegove udaraljke
Posebno mjesto u povijesti predizbornih spotova ima onaj Ive Josipovića s parlamentarnih izbora 2016. koji je ušao u anale, postao viralan i mnogima poslužio kao inspiracija za brojne parodije.
Kad je uzeo udaraljke u ruke i povikao "Naprijed Hrvatska", Josipović se vjerojatno nije nadao da će njegov "najjeftiniji" spot naići na brojne negativne reakcije pa je ubrzo nestao s YouTubea. Međutim, ono što se jednom nađe na internetu, teško da se ikada može potpuno izbrisati.
Nakon velike bure, Josipović je poručio da je zapravo riječ o "anti spotu" koji je ostavio veliki uspjeh.
"Njime smo pokazali besmisao trošenja miliona i miliona na skupo producirane „svejednake“ spotove. Naš spot, drukčiji od sviju, košta NULA KUNA! Platili jedino 1.500,00 kuna za studio. Pokazali smo naše mlade članice i članove koji su zvukovima kamenčića i optimističkim uzvikom „Naprijed Hrvatska!“ pokazali da na političku scenu dolazi nova stranka i nova, mlada generacija. Probili smo i određenu medijsku blokadu, upozorili javnost da smo tu. Zapravo, dva su spota. Prvi, dulji, onaj sa zvukom kamenčića i optimističkim uzvikom, i drugi, onaj koji zvuk razgovora miješa s mojom glazbom s CD-a. Taj spot na kraju poručuje: tu smo, s vama smo", objavio je tada Josipović.
I moj brat Robert također
Legendarni bivši Vatreni Niko Kovač zvijezda je HDZ-ovog spota tijekom predizborne kampanje 2007. godine. U njemu tadašnji kapetan hrvatske nogometne reprezentacije potiče građane da glas daju HDZ-u na čelu s Ivom Sanaderom. Spot su mnogi upamtili po rečenici "I moj brat Robert također" koja je postala dio popularne kulture.
"Rođen sam i živim u dijaspori. Silno se radujem svakom nastupu za našu zastavu i himnu, moj brat Robert također. Sad neki kažu da nam ne pripada pravo glasa na izborima. I baš zato - HDZ i doktor Ivo Sanader”, ističe Niko.
I moja sestra Barica također
Niko Kovač je imao brata Roberta, a SDP-ovci "svog konja za trku", poreznu obveznicu Jadranku Puž i njezinu sestru Baricu.
Jadranka je rođena u Hrvatskoj, uredno plaća porez - i njena sestra Barica također.
Ovaj je spot zapravo nastao kao odgovor HDZ-u. Jadranka je do detalja parodirala izjave i kadrove iz spota s Nikom Kovačem i postala hit na YouTubeu, a kasnije se doznalo da SDP-ova kumica s placa zapravo ne postoji.
Jadranka Puž je izmišljen lik kojeg je glumila umirovljenica Olga Zec. SDP ju je kao statisticu s ranijim iskustvom angažirao da odigra ulogu "obične hrvatske kumice".
Mata će ovaj put za HSP
Mata i njegov prijatelj bili su odlučni 2011. i znali su kome će pružiti povjerenje na nadolazećim izborima.
Za Matu, koji u spotu čisti štalu i sijeno, nije bilo dileme. "Ovaj put za HSP", poručio je. A osim njega, zvijezde spota su i krave koje u blizini jedu i zapravo ne obraćaju previše pažnje na ono što se zbiva oko njih.
HNS kao u telenoveli
Ne zna se podsjeća li predizborni spot HNS-a iz 2000. godine više na početak kakve telenovele ili na loš akcijski film zahvaljujući zvučnim efektima pištolja sa zvukom lasera.
"HNS - nova generacija hrvatske politike", ističe se na početku spota sa Vesnom Pusić, Stjepanom Mesićem i Radimirom Čačićem u glavnim ulogama koji najavljuju 200.000 novih radnih mjesta, modernu i pravednu europsku državu, smanjenje poreza i više novaca za mirovine, vrtiće i škole.
"Birajte sposobne pojedince, a ne prazna obećanja", poručuju nasmiješeni HNS-ovci.
Dječja lica iza političkih poruka
HSLS je svojim biračima skoro pa nacrtao zašto bi baš njih trebali birati na izborima. Dobro, nisu crtali, ali su iskoristili one najmlađe da tu poruku prenesu.
"Naočale su za oči, češalj za kosu, a HSLS je za demokraciju", čuje se kako dijete nerazgovijetno nabraja u spotu na kojem se prikazuju crteži sove s "cvikama" i medvjeda koji se češlja i slažu poput domina.
A dječja lica iskoristio je i HDZ za parlamentarne izbore 1995. u svojoj kampanji u kojoj djevojčica i dječak mole Boga da čuva Hrvatsku.
Bilo je tu i ribara koji su padali u more, premijer Andrej Plenković igrao je košarku, a aktualni predsjednik Zoran Milanović skrivao se od kiše pod crvenim kišobranom. Čiji će spotovi na parlamentarnim izborima postati viralni iz pravih, ili krivih razloga, saznat ćemo uskoro.
POGLEDAJTE VIDEO: Loša sreća za Grmoju: Pohvalio se premijerskim ambicijama na dan jednog od najvećih iznenađenja u hrvatskoj povijesti