Maslina je neobrana, kaže pjesma, a ona obrana će biti skuplja. Ljubitelji zelenog zlata ili ti maslinovog ulja ove jeseni zbog viših troškova energenata, gnojiva, ali i nešto manjeg uroda uzrokovanog sušom - plaćat će maslinovo ulje skuplje no ikad.
Uz suncokretovo i biljno, najviše se troši maslinovo ulje, a cijena mu baš i nije najjeftinija. Litra košta između 30 i 150 kuna, a uskoro bi moglo poskupiti za još 20 posto.
Proizvođač s Krka uskoro kreće s berbom maslina, a onda kreće i razmišljanje o cijenama prerade u uljarama. U Dalmaciji su neke uljare već najavile i do 50 lipa skuplja preradu kilograma maslina nego lani. Goran prodaje svoju litru po 150 kuna i neće poskupjeti.
Goran Marević, vlasnik OPG-a, kaže nam: "Ali ako i bude skuplje, bit će opravdano jer struja je vjerojatno išla gore. Kažem, da ja imam uljaru, vjerojatno bi i ja kao i trgovački lanci opravdavao gorivom ili ne znam čime. To je na njima." Za građane, cijene maslinovog ulja su već i sada previsoke. S novim poskupljenjima, rijetko tko će s njime otići na blagajnu.
Aana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, kaže nam: "Domaće kvalitetno ulje je jako skupo u odnosu na potrošačku moć većine potrošača, dakle govorimo o situaciji gdje imamo milijun i 200 tisuća umirovljenika od kojih polovica ima mirovinu od 2000 ili manje od 2000 kuna. Oni si sigurno ne mogu priuštiti maslinovo ulje od 150 kuna."
Ako se cijena tako značajno povisi to ulje će doista biti nedostupno većini Hrvatskih građana. Proizvođači ovdje ponovno ističu da neka ulja u trgovinama, a tu se cilja na ona jeftinija iz uvoza, nisu ni usporediva s domaćima. Goran Marević kaže: "Cijena od 29,99 kuna za ekstra djevičansko ulje je praktički nemoguća. Vjerojatno će dići cijene jer je i u Španjolskoj bila isto velika suša pa će i tu poskupiti, ali ja sam uvijek za naše domaće proizvode koji su stvarno kvalitetni. Praktički ne kupujete ulje, kupujete zdravlje."
Svjedoci smo da se cijene nekih proizvoda mogu limitirati, no ako se to moglo napraviti sa suncokretovim uljem postavlja se pitanje je li to moguće i s maslinovim.
Mladen Jakopović, predsjednik Hrvatske poljoprivredne komore, govori: "Pa vrlo teško jer maslinovo ulje barem što se tiče hrvatske proizvodnje je prije svega turistički proizvod, proizvod s kojim konkuriramo najjačim svjetskim brendovima u proizvodnji maslinovog ulja. Zbog toga imamo visoku kvalitetu maslinovog ulja i jednostavno nema ga dovoljno kolika je potražnja."
U prijevodu dokle god postoji interes za domaćim maslinovim uljem bez obzira na visoku cijenu - poskupljenja su neminovna. Maslina je neobrana.