Autobusni prijevoznici su među koronom najpogođenijim gospodarskim djelatnostima. Turističku predsezonu su izgubili, ni sezona nije bila sjajna, a početkom jeseni gube putnike i među školarcima i među radnicima.
Jedina poveznica
Svjesni su da su mnogima jedina poveznica s gradovima i zato održavaju linije i kad nisu rentabilne. Kako bi opstali, od Vlade traže pomoć. U 14:10, stanovnici Jaske vraćaju se s posla i iz škole. Iako svi na licu nose maske, socijalnu distancu u autobusu nije teško ostvariti jer zauzeto nije niti pola mjesta.
''Na ovoj lini ima 10 do 12 putnika. To su stalni putnici koji idu na posao i s posla'', rekao je vozač Tihomir.
No, i takva, poluprazna linija mora voziti jer građani o njoj ovise.
"To mi puno znači jer putujem na posao i s posla doma. To mi jedino preostalo sredstvo. Ili auto. Ali autom mi se ne isplati na posao jer mi je preniska plaća'', kazala je Đurđa iz Jastrebarskog.
"Svaki dan ovisim o prijevozu'', izjavio je Zoran iz Jastrebarskog.
Problem nastaje jer autoprijevoznicima takve, prigradske linije nisu rentabilne.
"Mi imamo 100 posto troška sa značajnim padom putnika u svim kategorijama. Čak je i srednjoškolaca manje u odnosu na prošlu godinu, radnika puno manje, umirovljenika drastično manje. Trenutno je situacija takva da se borimo kako isplatiti plaće i kako isplatiti gorivo'', objasnio je Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika.
Preživjeti do siječnja
Zato su poslodavci inicirali sastanak Gospodarsko socijalnog vijeća na kojem su od Vlade zatražili potpisivanje ugovora za subvencioniranje neisplativih prigradskih linija. Sastanak je rezultirao obećanjem.
"Postoje sredstva koja ćemo udružiti kako bi se s početkom godine, točnije 1. 1. 2021. mogla financirati javna usluga. Vjerujem da ćemo kroz 15 do 20 dana imati cifru koja će ući u državni proračun i da će svaka županija dobiti određena sredstva od strane države'', izjavio je ministar Oleg Butković.
Ali kako preživjeti do prvog siječnja pitanje je na koje linijski prijevoznici nemaju odgovor. Financijski gubici u pandemiji otežavaju im poslovanje, a vozače gube svakog dana. To je ponukalo i sindikate da im daju podršku u zahtjevima za dodatne mjere.
"Prijedlog je 2000 kn po radniku da se sufinancira novom dodatnom mjerom do potpisivanja ugovora, odnosno do stvaranja uvjeta da javnolinijski prijevoznici se mogu financirati, a samim time da se mogu isplaćivati i plaće. Mi nismo na istoj strani, mi smo na istom interesu. A uvijek ćemo biti na različitim stranama.", rekao je Mladen Novosel, predsjednik Saveza samostalnih sindikata Hrvatske.
O prijedlogu sindikata i poslodavaca za dodatnim financiranjem ove djelatnosti razgovarat će se na sastanku s ministrom Aladrovićem idućeg tjedna.