Ljetno razdoblje najčešće je vrijeme u godini kada ćemo iskoristiti svoj godišnji odmor. Neki će ostati kod kuće, drugi na Jadransku obalu, a neki će se odlučiti za putovanje van Hrvatske.
Organizirati putovanje i pronaći jeftinije ponude sve je lakše, pogotovo uz prisutnost niskobudžetnih aviokompanija koje putovanja i na drugi kraj Europe nude za svega nekoliko eura. I dok neki svoj plan putovanja vole sastaviti sami, drugi se prepuštaju u ruke agencija koje znaju što rade. No, koliko je to isplativo?
Provjerili smo ponudu turističkih agencija za trenutno najtraženije ljetne destinacije u Europi. Agencije imaju praksu stavljanja primamljivog oglasa, gdje po svemu sudeći možete otići u Toskanu za 130 eura po osobi. To zvuči predobro da bi bilo istina, što najčešće i je.
Jedna domaća putnička agencija tako nudi izlet u Italiju za samo 230 eura. Izlet uključuje posjet Cinque Terre, Elbu, Liguriu i Portofino. Ono što ponuda ne uključuje u cijenu je navedeno pri dnu stranice, a to su: fakultativni izlet na Elbu uz stručno vodstvo 50 eura, fakultativni izlet brodom u Portofino uz stručno vodstvo 25 eura, izlet u Cinque Terre 10 eura plus ulaznica. Također, za minimalan broj prijavljenih putnika za fakultativne izlete potrebno je 25 osoba, a nadoplata za jednokrevetnu sobu - ako putujete sami - koštat će dodatnih 90 eura. Tu je još i putno osiguranje.
Ukratko, spomenuti izlet koji uključuje sve ulaznice, izlete i doplatu za sobu košta minimalno 430 eura - gotovo dvostruko više od gore navedene cijene - 'samo 230 eura'.
Želite li, pak, na šest dana otputovati u Barcelonu i Azurnu, pripremite se na trošak malo skuplji od reklamiranih 330 eura. U navedenu cijenu, naime, nije uključeno podosta toga: fakultativni izlet u Montserrat – 30 eura (uz minimalnu prijavu 25 putnika), nadoplata za jednokrevetnu sobu - 140 eura, putno osiguranje. Informativne cijene ulaznica: Pueblo Espanol: 14 eura, djeca (4-12 god.) 7 eura, Sagrada Familia: 19 eura, Casa Batlo: 25 eura, Katedrala: 7 eura, Camp Nou Muzej: 26 eura, Muzej Salvadora Dalia: 13 eura, Muzej Pabla Picassa: 12 eura, Park Güell: 10 eura.
Tako, uz plaćenih 330 eura - a želite li posjetiti barem kultne znamenitosti koje i čine dio iskustva putovanja u stranu zemlju - morate potrošiti dodatnih 160 eura, ne ubrajajući nadoplatu za jednokrevetnu sobu od 140 eura.
No, sve je stvar temeljitog čitanja ponude i proučavanja ostalih opcija. Agencije su u predstavljanju svog programa u velikoj većini jasne i iskrene, makar ono što nije uključeno u cijenu može biti navedeno malim slovima u dnu papira.
"U svakom programu jasno piše što se ubraja u cijenu, a što ne. Ako dobro pročitate ono što vam se nudi, teško da možete biti prevareni", objašnjava za Danas.hr turistički vodič Aldo Franičević. Napominje da većina agencija radi na princip plaćanja početne cijene koja uključuje smještaj i prijevoz, a sve ostalo, kao na primjer ulaznice i boravišne pristrojbe, plaća se dodatno.
"To je zato što agencije žele udovoljiti različitim skupinama ljudi. Oni koji imaju puno novca koji im je višak, platit će sve dodatne izlete i pogodnosti. Ljudi koji žele vidjeti samo ono osnovno i imaju manji budžet, također mogu ići istom agencijom, te platiti samo ono što mogu i što ih zanima", pojašnjava Franičević.
Kao savjet onima koji istražuju gdje bi i što za svoje iduće putovanje, naglašava - čitajte, istražujte, otkrijte ono što želite vidjeti na putovanju i usporedite ponudu s ostalima.
"Ako je ponuda neka destinacija sedam dana za 300 eura, onda morate dobro pročitati o čemu se radi i zašto je cijena tako niska, jer za 300 eura ne možete otputovati ni na drugi kraj Hrvatske", upozorava Franičević.
Dubrovački turistički vodič Ivan Vuković smatra da neke agencije ne oglašavaju prave cijene, ali i da se ljudi ne pripremaju dovoljno za putovanje.
"Agencije iz ukupne cijene isključe neke sitnice o kojima putnik ni ne razmišlja dok ne dođe vrijeme da ih mora odvojeno platiti. Primjerice, pristrojbe za zračne luke - ako sam kupio putovanje na koje se ide avionom, zašto pristrojba već nije uključena u cijenu?", komentira Vuković.
Smatra da profesionalne i velike agencije koje drže do svog ugleda takve prakse ne provode. S obzirom da je i sam vodič, naglašava da su nekad krivi i sami putnici.
"Ljudi se ne informiraju, ne čitaju i ne raspituju se o zemlji u koju idu. Iz tih razloga, vidimo fotografiranje računa, šokiranje na TikToku kako je taxi u Dubrovniku preskup i slično. Cjenik svugdje postoji, nitko vas ne zavarava, samo se niste dovoljno informirali", kaže Vuković dodajući kako se ljudi, primjerice, bune i na cijenu kave, iako cjenik stoji ispred njih.
"U putovanjima je isto tako, jer koliko platiš, toliko dobiješ. Bolje se dobro informirati, nego nešto kupiti, pa se žaliti", zaključuje turistički vodič Vuković.
POGLEDAJTE VIDEO: Na što je spao nautički turizam? Čarter kompanije broje samo polovicu uobičajenog prometa