Dionice automobilskih divova oštro su pale u ponedjeljak, nakon što je američki predsjednik Donald Trump uveo dugo prijetile carine na robu iz Kanade, Meksika i Kine.
Trump je u subotu potpisao izvršne naloge za uvođenje carina od 25 posto na meksičku i većinu kanadske robe, dok je nametnuo carine od 10 posto na kanadske energente i kinesku robu, koje bi trebale stupiti na snagu od utorka.
Američki predsjednik upozorio je da bi Amerikanci mogli osjetiti “neku bol” kada mjere stupe na snagu, ali je rekao da su carine neophodne “zbog velike prijetnje ilegalnih stranaca i smrtonosnih droga koje ubijaju naše građane, uključujući fentanil”.
Kanada i Meksiko uzvratili su udarac, prijeteći uvođenjem mjera odmazde koje uključuju carine.
Dionice autoindustrije potonule
Dionice svjetskih proizvođača automobila pale su jer su ulagači zabrinuti zbog utjecaja potencijalnog trgovinskog rata.
Analitičari očekuju da će Trumpove carine imati dubok utjecaj na automobilsku industriju, navodeći veliku ovisnost o proizvodnim operacijama diljem Sjeverne Amerike, posebice u Meksiku, i složene globalne opskrbne lance.
Japanski automobilski divovi Toyota i Nissan pali su više od 5% u ponedjeljak, dok je domaći rival Honda pao 7,2%. Dionice Mazde Motor Corp uvrštene na japansku burzu pale su za više od 7,5%, dok je Kia Motor Corp pala za gotovo 6%.
U Europi dionice francuskog dobavljača autodijelova Valeo i francusko-talijanskog konglomerata Stellantis
pala 7,5% odnosno 6,3%.
Volkswagen potonuo
Njemački Volkswagen skliznuo je 5,7% tijekom jutarnjih akcija, dok su se domaći konkurenti Porsche i BMW razmijenili za oko 4%.
Trgovina automobilima između SAD-a i EU-a tradicionalno je ključni stup uspjeha europske automobilske industrije. Carine na uvoz motornih vozila iz EU vjerojatno bi povećale cijenu europskih automobila na američkom tržištu, prema analizi Oxford Economicsa. Taj će korak također vjerojatno rezultirati oštrim smanjenjem izvoza automobila iz EU-a na kritično važno američko tržište.
Za Njemačku, najveće europsko gospodarstvo, mogućnost američkih carina na europske automobile dolazi u trenutku kada su njeni vrhunski proizvođači originalne opreme (OEM) već uzdrmani.
Volkswagen, Mercedes-Benz Group i BMW su posljednjih mjeseci izdali upozorenja o profitu, navodeći slabost gospodarstva i usporenu potražnju u Kini, najvećem svjetskom tržištu automobila. Volkswagen je u ponedjeljak rekao da trenutno procjenjuje potencijalne učinke američkih carina na tvrtku i na širu automobilsku industriju.
"U isto vrijeme nastavljamo promicati otvorena tržišta i stabilne trgovinske odnose. Oni su ključni za konkurentno gospodarstvo, a posebno za automobilsku industriju," rekao je proizvođač automobila u izjavi.
'Carine štete kupcima, bit će skuplje'
"Računamo na konstruktivne razgovore između trgovinskih partnera kako bismo osigurali sigurnost planiranja i ekonomsku stabilnost te izbjegli trgovinski sukob", dodali su.
Glasnogovornik BMW-a opisao je slobodnu trgovinu kao "jedan od najvažnijih pokretača rasta i napretka", ističući da "carine, s druge strane, ometaju slobodnu trgovinu, usporavaju inovacije i pokreću negativnu spiralu... Na kraju su štetni za kupce, čineći proizvode skupljima i manje inovativnima."
Kada su u nedjelju pitali Donalda Trumpa o tome koliko je izgledno da će se uvesti carine na robu iz Ujedinjenog Kraljevstva i Europske unije, Trump je za BBC rekao bi se mogao "složiti" dogovor s Velikom Britanijom, zemljom s kojom SAD ima uravnoteženiji trgovinski odnos, ali je čvrsto ostao pri stavu da će se carine za EU "definitivno dogoditi".
Trump je trgovinski deficit SAD-a s EU-om opisao kao "zvjerstvo", ponavljajući svoje prethodne komentare da je blok "stvarno iskoristio" SAD.
I EU burno je reagirala na Trumpa. Kako donosi The Guardian, visoka predstavnica EU za vanjsku politiku Kaja Kallas danas se obratila medijima po dolasku u Bruxelles. Govorila je o potrebi da Europa "učini više, zajedno" u obrani i razmotri kako se nove inicijative mogu financirati.
EU reagirala na najave
O Trumpu je izjavila: "Pažljivo smo slušali te riječi i naravno da se pripremamo i s naše strane. Ono što je jasno, u trgovinskim ratovima nema pobjednika. Ako SAD započne trgovinski rat, onaj koji se smije sa strane je Kina. Jako smo povezani. Mi trebamo Ameriku, a Amerika treba i nas. Tarife povećavaju troškove, nisu dobre ni za troškove, ni za kupce."
Danska premijerka Mette Frederiksen založila se za jak odgovor Americi i rekla: "Nikada neću podržati borbene saveznike, ali ako SAD uvede stroge carine Europi, potreban nam je kolektivan i snažan odgovor."
Osvrnula se i na Greenland i Trumpovo posezanje za tim otokom: "Bili smo vrlo jasni... da svi moraju poštovati suverenitet svih nacionalnih država u svijetu i da je Grenland danas dio Kraljevine Danske i nije na prodaju."
Složila sa SAD-om o važnosti Grenlanda za međunarodnu sigurnost, ali navela da postoje i drugi načini rješavanja ovog pitanja.
Finski premijer Petteri Orpo osvrnuo se na Rusiju i rekao za tu zemlju će"biti, i da jest, trajna prijetnja europskim zemljama i EU”.
"Ovo nije mišljenje; to je činjenica. Zato svaka pojedina zemlja u EU-u mora biti spremna upotrijebiti više za obranu", rekao je. Potom je također komentirao Trumpa: "Mi smo spremni. Moramo pregovarati s Trumpom. Ovo je danas jedno od najvažnijih pitanja. Neću započeti rat, želim započeti pregovore."
POGLEDAJTE VIDEO Volkswagen kihnuo, Hrvati bačeni u očaj, a Nijemce hvata 'angst': 'Pucali su si u nogu...'