Nakon što se tvrtka Cambridge Analytica našla u središtu skandala sa zlouporabom osobnih podataka s društvenih mreža, britanska postaja Channel 4 emitirala je prilog o konkretnom primjeru manipulacije prošlogodišnjim izbora u Keniji.
"Mi smo dva puta promijenili brand čitave stranke, napisali smo im manifest, proveli istraživanja, analize, sustav poruka. Mislim da smo napisali i sve govore i uprizorili smo čitavu priču – otprilike sve što je kandidat učinio i rekao", rekao je Mark Turnbull, izvršni direktor Cambridge Analytice i njezine sestrinske tvrtke Strategic Communication Laboratories Group (SCL) u tajno snimljenom videu. Dok je to govorio, nije znao da razgovara s novinarima britanske postaje Channel 4, piše Deutsche Welle. Nakon što je snimka u kojoj se Turnbull hvali lažima i manipualcijama u Keniji, iz tvrtke su poručili da je "sve to bio vic".
Manipulirali izborima zbog kojih je bilo nasilja i mrtvih
Kandidat o kojem Turnbull govori je Uhuru Kenyatta, trenutni predsjednik Kenije, koji je uspio poraziti svoga glavnog rivala Raile Odinge nakon žestoke izborne bitke u kolovozu prošle godine. Njegovu prvu pobjedu je poništio Vrhovni sud Kenije zbog proceduralnih grešaka. Kenyatta je onda pobijedio i na novim izborima u listopadu koje je njegov rival odlučio bojkotirati i to s 98 posto glasova.
Kenyattina pobjeda izazvala je žestoke sukobe i nasilje u Keniji, bilo je i ljudskih žrtava jer je novi predsjednik, prema tvrdnjama organizacija za ljudska prava, očito dao dozvolu policiji za korištenje sile u slamanju prosvjeda pristaša oporbe.
Ovaj objavljeni prilog britanske postaje ne navodi točno sve usluge koje je Cambridge Analytica učinila za ovog kenijskog predsjednika, ali građanima te zemlje zvuči dobro poznato nedavno otkriće kako je upravo ta kompanija zloupotrijebila osobne podatke više od 50 milijuna korisnika Facebooka, kako u Velikoj Britaniji tako i u Sjedinjenim Američkim Državama. Ti podaci su onda poslužili i da bi Donald Trump postao američki predsjednik, piše Deutsche Welle.
Spremni na sve, a glavni alat su im 'fake news'
U istom se prilogu ističe kako je Cambridge Analytica spremna na baš sve kako bi kandidatu koji ih plaća osigurala prednost, sve do provociranja protivničkih političara da bi ih se zateklo u kompromitirajućim situacijama, bilo da je riječ o seksualnim uslugama ili o primanju mita. Ali osnovni alat kompanije su naprosto laži, danas se to zove "fake news", koje je izmišljala i servirala u čitavom nizu kampanja u kojima je djelovala diljem svijeta.
"U Keniji vlada široko razočaranje. Lažne vijesti su na društvenim mrežama bile široko rasprostranjene tijekom nedavne izborne kampanje i 90 posto stanovnika Kenije je u jednom istraživanju agencije Portland International potvrdilo da ih je primijetilo. Njih 87 posto je također vidjelo kako su to namjerno i ciljano sročene netočne informacije", kaže Henry Maina, direktor afričke organizacije za ljudska prava Članak 19.
Kenijski bloger Shitemi Khamadi za Deutsche Welle kaže pak kako su "mnoge poruke bile okićene izrazima mržnje i agresivnim izrazima kakvi se još nisu vidjeli u Keniji prije toga".
"Poruke na Facebooku, Googleu i Twitteru su izuzetno potpirivale antagonizam i bile su usmjerene protiv Raila Odinge jer su željeli da pristaše Iure Jubileea (stranka Uhuru Kenyatte) izađu na birališta i glasuju za svoga kandidata", kaže Khamadi napominjući kako je internet u Keniji bio odličan medij za takvu propagandu jer ga 3o milijuna stanovnika, od ukupno 48 milijuna, redovito koristi.
Čelnik Cambridge Analityce sve opovrgava i naziva "vicem"
Čelnici Cambridge Analytice sve to opovrgavaju i tvrde da je "to bio vic" kako bi se zabavilo prikrivene novinare Channela 4.
"Moram izričito reći kako Cambridge Analytica ne provodi niti sudjeluje u zamkama, pokušajima davanja mita ili takozvanim 'slatkim seksualnim zamkama', a ne širi niti netočni materijal iz bilo kojeg razloga", piše predsjednik uprave te tvrtke Alexander Nix u priopćenju tvrtke. No, on će ipak morati odgovoriti na niz neugodnih potanja.
Niti kenijski predsjednik, niti njegova stranka nisu reagirale na ovo otkriće britanskih novinara. No aktivist za ljudska prava Henry Maina tvrdi kako je to za njega veliki izazov jer nije riječ o prvom otkriću da je Kenyatta koristio sva sredstva i bilo čiju pomoć kako bi postao predsjednikom.
"Mogu manipulirati izborima bilo gdje na svijetu"
U prosincu prošle godine je britanska organizacija Privacy International otkrila i da je Kenyatta angažirao tvrtku Harris Media LLC, "savjetničku" agenciju iz Teksasa koja je radila i za Donalda Trumpa.
Jubilee, Kenyattina stranka, niječe da je koristila usluge teksaške tvrtke Harris Media, ali se još nije oglasila je li se obratila tvrtki Cambridge Analytica da bi joj "pomogla" u izborima. Ali u Africi je to mnogo veći problem nego tek manipuliranje procesa u pojedinoj izbornoj kampanji: na kocki je povjerenje u čitav demokratski sustav.
"Znamo da je demokracija u Africi na uzmaku. To je zato još veći udarac jer građani još više vjeruju kako neka vlada dolazi na vlast ne kao rezultat njihovih glasova, nego kao ishod manipulacija kompanija koje svoja sjedišta imaju u inozemstvu, ali imaju kapacitete da manipuliraju izborima bilo gdje na svijetu", kazao je Henry Maina za Deutsche Welle.