Europski parlament danas raspravlja o mjerama koje će Europska unija poduzeti kako bi učinkovito i koordinirano reagirala na epidemiju koronavirusa, odnosno bolesti covid-19. Kako se navodi u priopćenju iz EP, do sada su predložene mjere uključivale neposrednu financijsku pomoć najteže pogođenim zemljama, sektorsku pomoć industrijama kojima prijeti propast te logističku i materijalnu pomoć kako bi se dopremila medicinska i ostala oprema tamo gdje je to potrebno.
Parlament je ubrzao svoj postupak odobravanja mjera koje je predložila Komisija i usvojio privremena pravila za daljinsko glasanje kako bi se omogućilo donošenje hitnih mjera, pa bi danas trebao dati zeleno svjetlo za 37 milijardi eura iz europskih fondova za potporu građanima, regijama i zemljama koje se bore protiv covida-19.
Sredstva će biti namijenjena zdravstvenim sustavima, malim i srednjim poduzećima, tržištima rada i drugim ugroženim dijelovima gospodarstava zemalja članica EU-a.
Očekuje se da će Parlament odobriti proširenje područja korištenja Fonda solidarnosti EU-a i na zdravstvene krize. Europskim državama u 2020. na raspolaganju će biti 800 milijuna eura.
Jedna od mjera koordiniranog odgovora EU-a na epidemiju covida-19
je i prijedlog Komisije o uključenju zdravstvenih kriza u
područja koja se mogu financirati iz Fonda solidarnosti EU-a
(EUSF).
Fond solidarnosti EU-a trenutačno pomaže EU članicama i državama
koje su u postupku pregovora o EU članstvu odgovoriti na prirodne
katastrofe uključujući poplave, požare, potrese, oluje i suše.
Fond je nastao kao reakcija na teške poplave u središnjoj Europi
u ljeto 2002. Otad, koristio se u 80 navrata pokrivajući
različite prirodne katastrofe. Do sada su 24 europske zemlje
primile potporu u iznosu većem od pet milijarde eura.
Osim toga, EP će usvojiti i privremenu obustavu pravila EU-a koja se odnose na slotove u zračnim lukama, kako bi se prestalo prometovanje praznih zrakoplova. Naime, pravilima o zračnim lukama zrakoplovne se tvrtke obvezuje da koriste najmanje 80% svojih slotova za polijetanje i slijetanje, ako ih ne žele izgubiti u sljedećoj sezoni (koja počinje od listopada 2020.). Zbog toga su, otkako se krajem siječnja koronavirus počeo širiti svijetom, mnogi zračni prijevoznici odlučili da njihovi avioni prometuju po predviđenom redu letenja, čak i ako u njima nije bilo putnika. Takozvani “fantomski letovi” uzrokuju veliku ekološku i gospodarsku štetu te Parlament želi što prije okončati tu praksu. To pravilo "iskoristi ili izgubi" već je nekoliko puta bilo privremeno suspendirano, npr. 2009. kao odgovor na gospodarsku krizu i posljedice koje je ona imala za zračne prijevoznike.