Njemačka kancelarka Angela Merkel, francuski predsjednik Francois Hollande i talijanski premijer Matteo Renzi nazočit će svečanom otvaranju i krenuti tunelom u vlaku koji će ih odvesti iz Erstfelda, na sjevernom ulazu u tunel, do Bodija, južnih vrata smještenih u Tecinu, švicarskom kantonu gdje je talijanski službeni jezik.
Tunel mijenja kartu Europe
Novi tunel koji je građen 17 godina, i koji će zapravo za promet biti otvoren u prosincu, predstavlja ključan dio nove željezničke linije kroz Alpe koja bi trebala preustrojiti prometnu kartu između sjevera i juga Europe.
Linija bi trebala potaknuti korištenje željeznice i rasteretiti ceste, za prijevoz robe, u koridoru Rajna-Alpe koji se proteže od Rotterdama, na obali Sjevernog mora, do Genove na Sredozemnom moru.
Novi tunel nazvan je "bazni" kako bi se razlikovao od "visinskog" tunela, izgrađenog u 19. stoljeću između 1872. i 1881. i dužine od petnaestak kilometara koji je iskopan u visini masiva Saint Gotthard.
Kinezi će možda srušiti rekord
Projekt je stajao 10,9 milijardi eura. Svakodnevno će tunelom moći proći 260 teretnih vlakova brzinom od 100 kilometara na sat te 65 putničkih vlakova koji će moći voziti do 200 km/h.
Trebalo je ukloniti 28,2 milijuna tona izvađenog kamenja. Među tehničkim izazovima trebalo je riješiti problem temperature koja je mogla doseći 45 stupnjeva Celzijevih, namećući instaliranje snažne ventilacije kako bi se zajamčili prihvatljivi uvjeti na gradilištu.
Projekt će omogućiti protočnost robnog prometa s očekivanim porastom volumena tereta za 20 posto do 2020. na osi Rotterdam/Genova.
Po švicarskoj federalnoj željeznici, dnevni broj putnika trebao bi porasti sa sadašnjih 9000 na 15.000 godine 2020. istodobno skraćujući vrijeme puta između Züricha i Lugana sa 2 sata i 41 minutu na samo dva sata.
Tunel Gotthard, gigantski infrastrukturni projekt, proteže se dužinom od 57,1 kilometra i predstavlja najduži željeznički tunel na svijetu, ispred japanskog tunela Seikan dugog 53,9 kilometara. Na trećem mjestu je tunel ispod La Manchea između Velike Britanije i Francuske dug 50,5 kilometara.
Taj bi rekord u budućnosti mogao biti srušen u Kini, koja planira probiti tunel dužine 123 kilometara pod Bohajskim morem.