Dnevnik citira tri izvora koja su "pridonijela izradi izvješća" o uzrocima nesreće, koji je u utorak u Nizozemskoj objavio Nizozemski ured za sigurnost, koordinator međunarodne istrage.
Boeing 777 tvrtke Malaysia Airlines na liniji Amsterdam-Kuala Lumpur srušen je 17. srpnja 2014. na istoku Ukrajine, zoni sukoba proruskih separatista i vladinih snaga. Poginulo je 298 osoba u letjelici, od kojih dvije trećine Nizozemaca.
Staklo i aluminij došli izvana
"Bojna glava 9n314m eksplodirala je izvan zrakoplova u lijevu stranu pilotske kabine. Ta glava odgovara onima koje se postavljaju na Bukovim sustavima zemlja-zrak", rekao je predsjednik odbora Tjibbe Joustra tijekom predstavljanja izvješća na konferenciji za novinare. Joustra je dodao da Rusija smatra upitnim tip korištenog projektila.
U eksploziji projektila u pilotskoj su kabini ubijena tri člana posade.
"I u tijelima triju članova posade pronađeni su predmeti velike energije", rekao je Joustra.
Djelići aluminija i stakla pronađeni u pilotskoj kabini dokazuju da su u zrakoplov doletjeli izvana, vide se na video snimci, a pronađeni su i tragovi boje koji se povezuju s projektilom koji je nosio bojnu glavu, dodao je.
U izvješću se navodi i da su ukrajinske vlasti zbog oružanih sukoba na istoku zemlje mogle zatvoriti tamošnji zračni prostor.
Pao tlak i nestalo kisika u avionu
"Zaključili smo da je bilo dovoljno razloga da ukrajinske vlasti iz opreza zatvore zračni prostor nad istočnim dijelom zemlje", rekao je Joustra, dodavši da je 61 zrakoplovna tvrtka koja je nastavila letove preko istoka Ukrajine morala biti svjesna moguće opasnosti i preporučivši promjenu međunarodnih zrakoplovnih pravila na način da se operatore primora na veću transparentnost u pogledu njihovog odabira zrakoplovnih ruta.
Na sastanku s obiteljima žrtava prije predstavljanja izvješća, Joustra je rekao da su putnici koji nisu poginuli prilikom udara projektila ostali bez svijesti za samo nekoliko trenutaka zbog iznenadnog gubitka tlaka i nedostatka kisika u zrakoplovu koji je letio na visini od 10 000 metara.
Izvješće je predstavljeno o vojnoj bazi Gilze-Rijen, u kojoj su uz puno napora sastavljeni pilotska kabina i poslovni razred putničkog prostora od uništenih ostataka zrakoplova donesenih iz Ukrajine.
Moskova odbacuje optužbe
Ukrajina i SAD tvrde da su letjelicu srušili separatisti raketom zemlja-zrak tipa BUK kojom ih opskrbljuje Rusija. Moskva odlučno odbacuje te optužbe i prstom upire na ukrajinske snage.
Izvješće sadrži karte na kojima se može vidjeti nekoliko mjesta s kojih je mogla biti ispaljena raketa, sva u zoni pod nadzorom pobunjenika.
LET S 239 PUTNIKA: Iznenađujući preokret u misterioznom nestanku malezijskog aviona
Nizozemski premijer Mark Rutte u utorak je konačno izvješće nizozemskog Odbora za sigurnost o padu zrakoplova Malaysia Airlinesa na letu MH17 ocijenio "važnim potpornjem" u provedbi kriminalističke istrage i zatražio od svih da iskažu strpljivost do njezina okončanja i pozvao "sve zemlje", uključujući Rusiju, na punu suradnju u cilju pronalaska odgovornih za rušenje tog zrakoplova u srpnju 2014. na istoku Ukrajine.
"Sad nam je najvažnije da pronađemo počinitelje i izvedemo ih pred sud", rekao je Rutte na konferenciji za novinare nakon objave izvješća nizozemskog odbora o uzrocima pada zrakoplova.
"Pozivam ruske vlasti da poštuju ovo izvješće i pruže punu suradnju istrazi državnog tužitelja", rekao je Rutte.
BUK sustav metu zasipaju brojnim šrapnelima
Protuzračni raketni sustav BUK, kojim je po zaključcima nizozemske istrage srušen Boeing Malaysia Airlinesa iznad Ukrajine, protuzračni je raketni sustav ruske proizvodnje, snažan i precizan.
Osmišljen za gađanje više ciljeva na različitim visinama dok stoji na mjestu, BUK se koristi montiran na vozilu. Zbog njegovih karakteristika, raketnim sustavom zemlja-zrak teškim 700 kilograma (u kvalifikaciji NATO-a poznat kao SA-11) moraju upravljati uvježbani stručnjaci koji uz to moraju znati koristiti radar.
Sustav funkcionira tako da projektil eksplodira u blizini mete koju zasipa velikim brojem šrapnela koji se kreću velikom brzinom.
Po vojnoj agenciji Jane's, s jednog lansirnog vozila, obično tenka ili vojnog kamiona, može biti lansirano do šest projektila BUK.
Sustav se može koristiti u svim vremenskim uvjetima i može pogoditi ciljeve na visini od 25 kilometara i više.