komentar prometnog stručnjaka /

Kako je u Leicesteru došlo do pada jedne od najsigurnijih modernih letjelica na tržištu?

Image
Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Prometni stručnjak navodi kako su najizgledniji uzroci stravične nesreće greška u održavanju te sabotaža

29.10.2018.
10:26
Matija Habljak/PIXSELL
VOYO logo
VOYO logo

Prometni stručnjak Željko Marušić za portal Autoportal.hr napisao je svoju analizu teške nesreće koja se ovog vikenda dogodila u engleskom gradu Leicesteru, a u kojoj je poginulo svih pet putnika iz helikoptera, uključujući i vlasnika istoimenog premijerligaškog kluba. 

"Slučajnošću i srećom tragičan pad helikoptera AgustaWestland AW169, vlasnika britanskog nogometnog kluba Leicester City F.C., 61-godišnjeg Vichaija Srivaddhanaprabha, u kojem je ukupno bilo pet osoba, nije bio još tragičniji. 

Na parkiralištu u blizini stadiona, gdje se srušio i odmah zapalio, prema dosadašnjim podacima, nije bilo žrtava, a da je letio koju sekundu kraće, sunovratio bi se na nogometni stadion, na kojem su još bili deseci djelatnika. Mogao se, da je letio duže, srušiti i na gradsku četvrt...", piše Marušić na početku svog komentara. 

"Tajlandski milijarder nije slučajno izabrao letjelicu talijansko-britanske tvrtke sa sjedištem u Rimu, koja hi-tech višenamjenske helikoptere, civilno-vojne namjene proizvodi u Italiji, SAD-u i Rusiji (u tvrtki HeliVert, joint-ventureom s Russian Helicopters). 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Konkretni je helikopter, koji je prvi let imao 10. svibnja 2012., a u službi je od 2015., srednje kategorije, najveće poletne mase 4800 kg, za 8 do 10 putnika plus 250 kg tereta."

Kako navodi Marušić, prvi je to helikopter u svojoj klasi koji je uveo elektronički aktivirani uvlačivi slajni trap, a ističe se njegova napredna aluminijsko-kompozitna struktura, te parom najsuvremenijih kompjutorski upravljanih turbovratilnih motora PratWhitney Canada PW210A, snage 1000 KS svaki. 

Helikopter je dizajniran tako da zadržava potpunu sigurnost i letne sposobnosti čak i u slučaju da jedan motor otkaže, a sadrži i najsuvremeniju opremu pomoću koje je moguće sigurno noćno upravljanje, automatskog izbjegavanje udara u prepreke, druge letjelice i tloa stupanj automatizacije, temeljem pravila za instrumentalno letenje (IFR), omogućava najzahtjevnije operacije samo s jednim pilotom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čak i u slučaju otkazivanja oba motora, programom autorotacije glavnog rotora helikopter može sigurno sletjeti. Zbog svojih izrazito naprednih sigurnosnih karakteristika i luksuznog dizajna, vrlo tražen od imućnih industrijalaca, kojima su upravo prethodno navedene stavke prioritet. 

"Kad se dogodi tragična zrakoplovna nesreća, pravilo svih pravila je da u istrazi treba uzeti sve mogućnosti: od tehničkog kvara (mehaničkog, električnog ili elektroničkog), napajanja gorivom (kvalitete ili manjka, slučajem ili sabotažom), propusta u održavanju i operaciji (slučajem ili sabotažom), do greške pilota i namjernog rušenja helikoptera. 

Sve je, dakle, moguće, kao i to da pravi uzrok nikada nećemo saznati. Veliki su ulozi u igri, a povijesna iskustva govore kako je to itekako moguće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No, sa stručne strane, zbog iznimno napredne i višestruko redudantne izvedbe, koja tolerira oštećenja i greške, čak i cijelih sustava, bez ugrožavanja temeljnih performansi i sigurnosti, tehnički je kvar, čak i ako bude proglašen krivcem, najmanje izgledan", navodi Marušić. 

Zaključno, greška u održavanju, sabotaža pa tek potom greška pilota i tehnički kvar mogući su uzroci pada hi-tech letjelice, koja se zbog svojih karakteristika smatra jednom od najsigurnijima na tržištu, zaključio je prometni stručnjak.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa
ksw
NE PROPUSTI 21. VELJAČE!
VOYO logo
Još iz rubrike