Za ovaj problem u avionima znaju već godinama, ali ne žele širiti paniku

Mnogi putnici se žale na bolesti nakon duljih letova. U Velikoj Britaniji je dvoje putnika navodno umrlo od posljedica lošeg zraka u kabini. Radi li se o pukom zazivanju panike ili realnoj opasnosti

27.2.2013.
9:30
VOYO logo

Krajem ljeta 2012. jedan zrakoplov Germanwingsa je za dlaku izbjegao nesreću. Pilotima je, naime, od lošeg zraka i isparavanja u kokpitu bilo toliko mučno da su posljednjim snagama prizemljili zrakoplov na pistu zračne luke Köln/Bonn. Nakon incidenta se govorilo o tome kako je taj problem već godinama poznat, ali se o njemu nije javno raspravljalo kako se ne bi širila panika među putnicima.

Posljednjih 50 godina zrakoplovi su tehnički opremljeni tako da zrak u kokpit i putničku kabinu dolazi iz turbina. Radi se o navodno pouzdanom sustavu koji, ako se ispravno održava, jamči čisti i po zdravlje bezopasni zrak. No već i kod najmanje nepravilnosti, poput neispravnih brtvila, u prostor zrakoplova ulazi onečišćena mješavina koja može uzrokovati zdravstvene tegobe, piše Deutsche Welle.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

20 pritužbi na zrak - mjesečno!

Službe koje se bave kontrolom sigurnosti u zrakoplovnom prijevozu ne vide razloga za djelovanja ili uzbunu, no drugačije misle neovisne udruge uposlenika u zračnom prijevozu. Tako Neovisna organizacija kabinskog osoblja (UFO) prima 20-tak pritužbi svojih članova na loš zrak u kabinama putničkih zrakoplova - i to mjesečno. "Simptomi uključuju glavobolje, upalu sluznica, mučninu kao i nesanicu", kaže Andreas Sitek, zadužen za zdravstvo pri UFO-u. Među njemačkim stjuardesama i stjuardima je dosad zabilježeno 30-tak slučajeva trajnih zdravstvenih posljedica zbog "lošeg zraka" u kabini.

I pri najmanjem istjecanju ulja za turbine u zrak koji odlazi u kabine dospijeva i do 300 različitih materija, od kojih su mnoge opasne po zdravlje. UFO traži već godinama neovisne analize zraka u kabinama i kokpitima, ali zasad bezuspješno. Sindikat stjuardesa traži ugradnju posebnih sustava za dovod zraka koji ne koriste komprimirani zrak iz turbina., ali zasad je takav sustav ugrađen jedino u Boeingov Dreamliner. No, čak ako ova vrsta opskrbe zrakom postane standard (što je teško zamislivo zbog mnogo više cijene ali i ustrajanja graditelja zrakoplova na sadašnjem sustavu) mogle bi proći godine i godine prije nego se nešto promijeni.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Loš zrak u zrakoplovima tema u Bruxellesu

Ipak, loš zrak u zrakoplovima je postao i političkom temom u Bruxellesu. Eva Lichtenberger, austrijska zastupnica Zelenih u Europskom parlamentu, zalaže se za preciznije liste svih incidenata vezanih uz zagađen zrak u zrakoplovima. Kako bi se na tom polju nešto promijenilo, na scenu moraju stupiti nacionalne agencije za zaštitu sigurnosti u zračnom prijevozu. "To zasad spada u polje zaštite na radu a to leži u nadležnosti svake pojedine članice Eurropske unije", kaže Lichtenberger. Jedno je zasad postignuto: kroz češće medijsko izvještavanje o ovom problemu, i putnici i kabinsko osoblje su postali osjetljiviji na ovaj problem i ne prešućuju ga kao prije. UFO se nada da će pritisak radnika utjecati i na kompanije da nešto poduzmu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo