Za ovaj problem u avionima znaju već godinama, ali ne žele širiti paniku

Mnogi putnici se žale na bolesti nakon duljih letova. U Velikoj Britaniji je dvoje putnika navodno umrlo od posljedica lošeg zraka u kabini. Radi li se o pukom zazivanju panike ili realnoj opasnosti

27.2.2013.
9:30
VOYO logo

Krajem ljeta 2012. jedan zrakoplov Germanwingsa je za dlaku izbjegao nesreću. Pilotima je, naime, od lošeg zraka i isparavanja u kokpitu bilo toliko mučno da su posljednjim snagama prizemljili zrakoplov na pistu zračne luke Köln/Bonn. Nakon incidenta se govorilo o tome kako je taj problem već godinama poznat, ali se o njemu nije javno raspravljalo kako se ne bi širila panika među putnicima.

Posljednjih 50 godina zrakoplovi su tehnički opremljeni tako da zrak u kokpit i putničku kabinu dolazi iz turbina. Radi se o navodno pouzdanom sustavu koji, ako se ispravno održava, jamči čisti i po zdravlje bezopasni zrak. No već i kod najmanje nepravilnosti, poput neispravnih brtvila, u prostor zrakoplova ulazi onečišćena mješavina koja može uzrokovati zdravstvene tegobe, piše Deutsche Welle.

20 pritužbi na zrak - mjesečno!

Službe koje se bave kontrolom sigurnosti u zrakoplovnom prijevozu ne vide razloga za djelovanja ili uzbunu, no drugačije misle neovisne udruge uposlenika u zračnom prijevozu. Tako Neovisna organizacija kabinskog osoblja (UFO) prima 20-tak pritužbi svojih članova na loš zrak u kabinama putničkih zrakoplova - i to mjesečno. "Simptomi uključuju glavobolje, upalu sluznica, mučninu kao i nesanicu", kaže Andreas Sitek, zadužen za zdravstvo pri UFO-u. Među njemačkim stjuardesama i stjuardima je dosad zabilježeno 30-tak slučajeva trajnih zdravstvenih posljedica zbog "lošeg zraka" u kabini.

I pri najmanjem istjecanju ulja za turbine u zrak koji odlazi u kabine dospijeva i do 300 različitih materija, od kojih su mnoge opasne po zdravlje. UFO traži već godinama neovisne analize zraka u kabinama i kokpitima, ali zasad bezuspješno. Sindikat stjuardesa traži ugradnju posebnih sustava za dovod zraka koji ne koriste komprimirani zrak iz turbina., ali zasad je takav sustav ugrađen jedino u Boeingov Dreamliner. No, čak ako ova vrsta opskrbe zrakom postane standard (što je teško zamislivo zbog mnogo više cijene ali i ustrajanja graditelja zrakoplova na sadašnjem sustavu) mogle bi proći godine i godine prije nego se nešto promijeni.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Loš zrak u zrakoplovima tema u Bruxellesu

Ipak, loš zrak u zrakoplovima je postao i političkom temom u Bruxellesu. Eva Lichtenberger, austrijska zastupnica Zelenih u Europskom parlamentu, zalaže se za preciznije liste svih incidenata vezanih uz zagađen zrak u zrakoplovima. Kako bi se na tom polju nešto promijenilo, na scenu moraju stupiti nacionalne agencije za zaštitu sigurnosti u zračnom prijevozu. "To zasad spada u polje zaštite na radu a to leži u nadležnosti svake pojedine članice Eurropske unije", kaže Lichtenberger. Jedno je zasad postignuto: kroz češće medijsko izvještavanje o ovom problemu, i putnici i kabinsko osoblje su postali osjetljiviji na ovaj problem i ne prešućuju ga kao prije. UFO se nada da će pritisak radnika utjecati i na kompanije da nešto poduzmu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
rukomet
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo
Još iz rubrike
Image
'MIRNA NOĆ' /

Franjinih 27 dana s upalom pluća: Kada će papa biti pušten iz bolnice?