Društvena mreža Facebook, koja je promijenila način povezivanja i komunikacije ljudi na internetu, slavi 20. rođendan. Tada 19-godišnji Mark Zuckerberg i njegovi prijatelji pokrenuli su Facebook u studentskoj sobi na Harvardu, neznajući da će dva desetljeća nakon imati preko tri milijarde korisnika u svijetu.
Društvena je mreža, inače, dobila ime po fizičkom studentskom imeniku koji se dijelio na fakultetima na početku akademske godine koji je bio poznat kao "face book", piše Al Jazeera. U samo nekoliko godina, platforma je doživjela strelovitu popularnost i postala najveća društvena mreža s više od tri milijarde aktivnih mjesečnih korisnika. Facebook je danas dio Zuckerbergove kompanije Meta koja je također vlasnik WhatsAppa i Instagrama.
Facebook je zapravo proizašao iz ranijih Zuckerbergovih projekata pod nazivom "Facemash", odnosno web stranice čija je svrha bila ocjenjivanje izgleda lica studentica s Harvarda. Kako bi došao do fotografija za stranicu, hakirao je sustav sveučilišta i kopirao slike sa studentskih iskaznica bez njihova dopuštenja. Sveučilište je zbog toga ugasilo platformu samo nekoliko dana nakon njezina pokretanja, a protiv Zuckerberga su pokrenuli disciplinski postupak.
Od Harvarda do Metaversa
Zuckerberga to nije spriječilo pa je nekoliko mjeseci kasnije s cimerima pokrenuo potpuno novu stranicu koja je studentima na Harvardu omogućila da se povežu s vršnjacima koristeći svoju fakultetsku adresu e-pošte. Facebook se pokazao kao veliki hit te se brzo proširio i na drugim kampusima u Sjedinjenim Američkim Državama. Ipak, iste godine kada je Facebook pokrenut, Zuckerbergovi kolege, inače blizanci, tužili su ga tvrdeći da je ukrao njihovu ideju za Facebook, piše NBC News. Zuckerberg i njegovi suradnici negirali su optužbe te su se stranke naposljetku nagodile, a blizanci dobili 65 milijuna dolara.
U prvih godinu dana Facebook je dosegnuo milijun korisnika i promijenio ime u "facebook.com". Do kraja 2006., gotovo svatko s pristupom internetu u dobi iznad 13 godina mogao se pridružiti ovoj društvenoj mreži. U 2009. uveden je famozni "lajk", odnosno opcija označavanja objava i fotografija sa "sviđa mi se" dok je u 2021. doživio veliko rebrendiranje. Krovna tvrtka koja stoji iza društvene mreže promijenila je ime u Meta što je označavalo želju da se više fokusiraju na takozvani "metaverse", odnosno virtualni svemir.
S više od tri milijarde aktivnih mjesečnih korisnika, Facebook je ostao najpopularnija društvena mreža na svijetu koja okuplja više od polovice korisnika interneta u svijetu, odnosno više od jedne trećine ukupne svjetske populacije. Predviđa se da će do 2027. godine Facebook koristiti 75 posto svjetske populacije. Prema podacima Datareportala, najveći broj korisnika Facebooka pripada dobnoj skupini između 24 i 34 godine.
Na Facebooku se danas može svašta, od prodaje stvari koje vam više ne trebaju na "Facebook Marketplaceu", do upoznavanja srodne duše s pomoću "Facebook dating-a". No, postoji i jedna stvar koju ne možete učiniti na Facebooku, a to je blokirati Marka Zuckerberga.
Nezgodno vrijeme za Facebook
Društvena je to mreža koja je i danas prepoznatljiva po svojoj karakterističnoj plavoj boji, koja se svakodnevno susreće s više od 600.000 pokušaja hakiranja, a koju su uz porast globalne popularnosti tijekom godina pratili i brojni skandali. Najveći od njih je Cambridge Analytica skandal kada je otkriveno da su se prikupljali podaci s profila 87 milijuna korisnika bez njihova znanja odnosno dopuštenja za ciljano oglašavanje tijekom američkih predsjedničkih izbora 2016. godine.
Times je ranije izvijestio da su 2014. zaposlenici Cambridge Analytice, željni prodaje psiholoških profila američkih glasača u političkim kampanja, došli do privatnih podataka Facebook korisnika što je najveće poznato curenje podataka u povijesti te društvene mreže.
No, svoj okrugli rođendan Facebook obilježava u nezgodno vrijeme. Prije samo nekoliko dana Zuckerberg se pojavio pred Senatom gdje je bio prisiljen se ispričavati roditeljima koji tvrde da su im djeca počinila samoubojstva ili se predozirala zbog društvenih mreža.
Zuckerberga, kao izvršnog direktora i većinskog vlasnika Mete, dočekalo je glasno negodovanje čim se ušao u sobu za saslušanja. Tijekom višesatnog ispitivanja, zakonodavci su ga "rešetali" pitanjima o sigurnosti mladih na društvenoj mreži te su željeli znati ulaže li tvrtka dovoljno resursa za zaštitu djece i tinejdžera.
"Nitko ne bi trebao prolaziti kroz ono što su vaše obitelji pretrpjele", poručio je tada Zuckerberg roditeljima.
POGLEDAJTE VIDEO: 'Društvene mreže su omogućile pijancima da umjesto u birtijama svoje mišljenje prenose na cijeli svijet'