NEŠTO NE ŠTIMA /

Cijena nafte je pala, a gorivo je i dalje papreno skupo: Evo tko to trpa novac građana u svoj džep

Image
Foto: Dusko Jaramaz/Pixsell

Svjetska cijena nafte se opet vratila na razinu prije rata u Ukrajini, ali gorivo na benzinskim crpkama je i dalje papreno skupo. Tko tu uzima novac od građana? Jedino je jasno - tko to ne čini.

18.3.2022.
16:57
Dusko Jaramaz/Pixsell
VOYO logo

To njemački vozači još nikad nisu vidjeli: preko 2 eura i 20 centi za litru benzina, a još nevjerojatnije izgleda cijena dizela koji je prvi put u povijesti čak skuplji od benzina - 2 eura i 30 pa i više. I to unatoč državnoj potpori za dizel, otvara tu temu Deutsche Welle.

Cijena goriva za građane Njemačke trenutačno je najjasniji pokazatelj rata u Ukrajini. Jens Boysen-Hogrefe iz Instituta za svjetsku ekonomiju iz Kiela objašnjava kako vlada velika nesigurnost o količini nafte na svjetskom tržištu u sljedećim danima ili tjednima, "a to vodi tome da se liferanti pokrivaju visokim cijenama".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No, u toj računici nešto ne štima i to na štetu građana: jer svjetska cijena nafte je doista odletjela nebu pod oblake i dostigla 137 dolara za barel sorte Brent, ali već duže od tjedan dana ona pada - i trenutačno je tek nešto viša nego prije početka rata.

Image
RUSKA MREŽA NA LOŠINJU /

Net.hr otkriva: Vlasnici povezani s ruskim oligarsima ugostili Marića u luksuznom apartmanu, a on bi sad trebao istraživati njihove čudne veze

Image
RUSKA MREŽA NA LOŠINJU /

Net.hr otkriva: Vlasnici povezani s ruskim oligarsima ugostili Marića u luksuznom apartmanu, a on bi sad trebao istraživati njihove čudne veze

Drugim riječima, dizel na crpki bi trebao biti skuplji negdje 3 centa po litri, ali on je još uvijek skuplji 55 centi nego što je bio prije napada Rusije na Ukrajinu. Tko to trpa novac u džep?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mnogi tu ubiru svoje

Novac koji ostavljamo za gorivo odlazi na više strana: naftnom koncernu, isporučitelju, rafineriji, benzinskoj postaji i, naravno, državi. Stvarna, dakle proizvodna cijena goriva je jedva nešto preko polovice onoga što plaćamo. U tome je onda sadržan transport, prerada, skladištenje, upravni i troškovi distribucije, a tu su i nameti koncernima za ugljični dioksid - i naravno dobit naftnih kompanija.

Ali tu je i država koja ubire svoje: to čini gotovo svaka država, a u Njemačkoj je to zapravo fiksni iznos i iznosi 47,04 centi po litri dizela i 65,45 centi po litri benzina.

Dakle kod osnovnog poreza na energente tu država nema koristi, nešto joj dolazi u blagajnu kroz porez na dodanu vrijednost koji dolazi povrh toga. Ali Boysen-Hogrefe tu ne vjeruje da u Berlinu lete čepovi pjenušca jer i plus je upitan.

Ljudi zbog cijene goriva možda neće otići nekamo, primjerice, na izlet, a onda će otpasti i PDV koji bi ubrali kad bi ljudi tamo otišli na večeru ili prenoćili u hotelu. A i porez na prihod ugostitelja će biti manji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A vlasnici benzinskih postaja? One su u pravilu pod najmom, a dogovorena je relativno čvrsta marža koju ubire najmoprimac. A upravitelj crpke će teško očekivati da će vozači, srditi zbog cijene goriva onda još kod njega kupiti, recimo, čokoladicu.

Drugim riječima, i njima u džepu ostaje manje, a ne više ako je cijena goriva tako visoka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Onda dolazi ono što ubiru rafinerije - i tu smo već bliže odgovoru: jer Njemačka ne samo da uvozi svu svoju sirovu naftu koja joj treba, nego i 41% dizela koji se tu troši.

Sve zemlje proizvođači nafte se trude tržištu ponuditi gotov, dakle skuplji proizvod, i tu "naravno da visoku cijenu možemo zahvaliti gospodinu Putinu", kaže ekonomist iz Instituta Leibniz, Manuel Frondel.

"S Rusijom postoje dugoročni ugovori i po njima se sve isporuke plaćaju po cijenama kakve su određene tim ugovorima."

Međutim, i njemačke rafinerije tu ubiru svoje, smatra njemački ekonomist Justus Haucap: "Može li se već govoriti o zlouporabi tržišnog položaja rafinerija, tu radije ne bih nešto govorio bez utvrđenih činjenica", piše on u svom tweetu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Je li to njihova kalkulacija za budućnost jer strahuju od neke skorašnje potpune zabrane uvoza i nafte i naftnih derivata iz Rusije?

To ćemo malo bolje pogledati…

Alexander von Gersdorf, glasnogovornik interesne skupine Fuels&Energy kaže kako se to zapravo već događa: "Naftne kompanije sukcesivno smanjuju svoj uvoz nafte i dizela iz Rusije, i to na vlastitu inicijativu, bez sankcija", piše nam na upit DW-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Trenutačno je tek negdje oko trećine dizela u Njemačkoj proizvedeno u Rusiji.

I Gersdorff ponavlja tvrdnju kako je cijena goriva još uvijek tako visoka zbog "geopolitičke nesigurnosti". Justus Haucap nagađa kako naftne kompanije u ovo doba visokih cijena ubrzano pune svoje zalihe da budu spremne ako doista dođe do embarga.

Je li to opravdan razlog prazniti džepove građana premda je nafta jeftinija?

I što osobito upada u oči: to ne radi jedna, dvije nego je na benzinskim postajama bilo koje kompanije cijena još uvijek zastrašujuće visoka. Jesu li se tu nešto dogovorili?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A to je - najstrože zabranjeno ako bi se to moglo dokazati. U svakom slučaju, njemačko ministarstvo gospodarstva je već naredilo Uredu za nadzor tržišne utakmice da malo pogleda što se tu doista događa.

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo