Cestarinu bi naplaćivali u cijeloj Europskoj uniji?

22.4.2014.
6:48
VOYO logo

Naime, uoči izbora za Europski parlament, bavarski kršćanski demokrati opet privlače birače zalaganjem za uvođenje cestarina za osobna vozila u Njemačkoj - odnosno da cestarinu plaćaju 'samo stranci'. S obzirom da je to praktično nemoguće uskladiti s propisima Europske unije, razmišlja se o vinjetama gdje bi se onda za taj iznos smanjio porez na osobna vozila kojeg plaćaju Nijemci, piše Deutsche Welle.

Cestarina za osobna vozila je zapravo ušla u koalicijski sporazum ove vlade Angele Merkel, ali baš zbog pitanja kako da se uvede cestarina, a da se pritom ne opterete njemački vozači, nema baš mnogo političara kojima je osobito stalo do realizacije tog projekta. Unatoč tomu, njemački ministar prometa Alexander Dobrindt (koji je član bavarskog CSU-a), uoči izbora za EP je još jednom najavio kako će takva cestarina "za strance" doći veoma skoro, možda već 2016. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Slična ideja i u Francuskoj

Takvih ideja za diskriminaciju stranih vozača zapravo ima sve više u Europskoj uniji. Nedavno je i francuska ministrica za okoliš i energetiku Ségolène Royal najavila naplatu cestarina za strana teretna vozila čak i ako ona ne koriste autocestu, nego opterećuju lokalne prometnice koje teku paralelno s glavnim prometnim tokovima. Sve je to postalo previše europskom povjereniku za energetiku i političaru Merkeličinih kršćanskih demokrata, Günteru Oettingeru, koji se u razgovoru za list Welt am Sontag založio za zajedničku, europsku cestarinu koja bi onda vrijedila za sve zemlje Europske unije.

Doista, na europskim autocestama vlada golema zbrka: u nekim zemljama postoje paušalne naplate mreže autocesta, u nekim pak postoje naplate pojedinih dionica, a neke zemlje uopće ne naplaćuju cestarinu. Postoji i vječiti problem iznosa gdje neke zemlje, poput Slovenije, naplaćuju nerazmjerno mnogo za svoje vinjete obzirom na njihovu mrežu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Novac od cestarina bi išao u nacionalne blagajne

Oettinger nije ulazio u detalje kako bi izgledala ta europska naplata korištenja autocesta, ali tu Europska unija ne želi "omastiti brk", nego želi da sav taj novac od cestarina odlazi u nacionalne blagajne. Tim više što europski povjerenik smatra kako se u dogledno doba više neće moći pouzdati samo u državni proračun kod gradnje prometnica i kako će se morati dopustiti i privatna ulaganja. A ti investitori će onda htjeti i ubirati dobit, pa je sada nužno, smatra Oettinger, stvoriti jedinstvena, europska "pravila igre" kod takvih "privatnih autocesta".

No, ideja povjerenika Oettingera nije naišla na osobito razumijevanje, čak ni među političarima bavarskih kršćanskih socijalista (CSU). Oni očito procjenjuju kako bi trebalo dugo čekati da se sve zemlje Europske unije dogovore oko zajedničkih normi i standarda naplate cestarine, pa je glavni tajnik stranke CSU Andreas Scheuer preko lista Die Welt poručio europskom povjereniku za energetiku "neka se radije lijepo odmori preko uskršnjih blagdana, umjesto da tu glumi europskog učitelja". http://www.dw.de/cestarina-za-%C4%8Ditavu-europsku-uniju/a-17580786

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo