Skandinavske zemlje i Kanada predvode rastući međunarodni trend izbjegavanja američkih proizvoda zbog odluke američkog predsjednika Donalda Trumpa da uvede carine na niz proizvoda iz cijelog svijeta.
Posljednjih tjedana na Facebooku su osnovane brojne grupe koje pozivaju na bojkot. Švedska grupa pod nazivom "Bojkotta varor från USA" (Bojkotirajte robu iz SAD-a) imala je gotovo 80.000 članova u trenutku pisanja ovog teksta, piše Deutsche Welle.
Grupa smatra da time štiti „demokraciju, samoodređenje i sigurnost" i nada se da će bojkotom izvršiti pritisak na Trumpovu administraciju. A to što kao platformu koriste američki Facebook opravdavaju time što je on „najbolje oružje" za njihovu svrhu.
Slične grupe pojavile su se i u Kanadi, dok jedna francuska grupa „BOYCOTT USA: Achetez Français et Européen!" (Bojkotirajte SAD: Kupujte francusko i europsko!) broji preko 20.000 članova.
Tesla na udaru Muskovog bijesa
Za sada nema mnogo podataka o tome imaju li ovakve kampanje konkretan učinak. Međutim, jedan od američkih proizvoda koji ima izravnu vezu s Trumpovom administracijom je Tesla. Ovaj brend električnih automobila vodi Elon Musk, koji je trenutno viši savjetnik američkog predsjednika i na čelu novoosnovanog Odjela za učinkovitost vlade (Department of Government Efficiency – DOGE).
Podaci Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) pokazuju da je prodaja Teslinih automobila u Europi u siječnju pala za čak 45 posto u usporedbi s istim razdobljem 2024. godine. Tijekom cijele 2024. godine, Tesla je zabilježila pad prodaje od 13 posto diljem Europske unije.
Kupuj kanadsko
Antiameričko raspoloženje posebno je izraženo u Kanadi. Trump je uveo carine od 25 posto na kanadske proizvode, unatoč dugogodišnjem savezništvu i gotovo 9.000 kilometara dugoj zajedničkoj granici između dviju zemalja.
Trump je više puta izjavljivao da bi Kanada trebala postati 51. američka savezna država, a premijera Justina Trudeaua javno je i namjerno nazivao „guvernerom Trudeauom", što je izazvalo ogorčenje među Kanađanima.
Ovakve provokacije dovele su do ozbiljne reakcije javnosti. Rastuće anti-Trump raspoloženje pomoglo je Liberalnoj stranci Kanade, koju je nekoć vodio Trudeau, a sada Mark Carney (budući premijer), da ostvari izuzetan preokret u anketama. Početkom 2025. godine liberali su zaostajali za Konzervativnom strankom čak 25 posto, ali sada vode u mnogim istraživanjima javnog mnijenja.
Ovakvo raspoloženje sve se više odražava i na potrošače. Dylan Lobo, koji vodi stranicu „Made in CA", koja pruža online katalog kanadskih proizvoda, izjavio je za Business Insider da je njegova stranica zabilježila ogroman porast posjeta.
„Sada je Kanadu zahvatio ogroman val patriotizma", rekao je Lobo. „Kanađani žele podržati svoje sunarodnjake."
Europski otpor
I u Europi neke tvrtke poduzimaju mjere protiv američkih proizvoda. Najveća danska maloprodajna tvrtka, Salling Group, objavila je da će u svojim trgovinama označavati europske proizvode crnom zvijezdom kako bi ih kupci lakše prepoznali.
Neke tvrtke idu i korak dalje. Norveška tvrtka Haltbakk, koja opskrbljuje brodove gorivom, priopćila je da više neće prodavati gorivo američkoj mornarici.
Globalni učinci i upozorenja
Izvan Europe i Kanade, mnogi poslovni lideri postaju svjesni potencijalnih posljedica ovakvih bojkota na američke proizvode. Takeshi Ninami, izvršni direktor japanskog giganta Suntory Holdings, koji posjeduje brendove poput Jim Beama, upozorio je da bi američki brendovi mogli postati meta potrošača širom svijeta.
Mnoge kanadske tvrtke također su pokrenule kampanje "Buy Canadian" (Kupuj kanadsko). U Ontariju, Liquor Control Board (državni odbor za kontrolu alkoholnih pića) objavio je da više neće prodavati američke proizvode poput bourbona i vina. Slične mjere najavila je i pokrajina Novi Brunswick.
Guverner Ontarija Doug Ford otkazao je ugovor vrijedan 100 milijuna kanadskih dolara (63,3 milijuna eura) sa Starlinkom, telekomunikacijskom tvrtkom Elona Muska. „Ontario neće poslovati s ljudima koji su odlučni uništiti naše gospodarstvo", poručio je Ford na društvenoj mreži X.
„Pripremili smo strateški i proračunski plan za 2025. godinu polazeći od pretpostavke da bi američki proizvodi, uključujući američki viski, mogli biti manje prihvaćeni u zemljama izvan SAD-a - prvo zbog carina, a drugo zbog emocija", rekao je Ninami za Financial Times.
Ovo sugerira da bi bojkot i ponašanje potrošača mogli negativno utjecati na poslovanje američkih tvrtki u Kanadi, Europi, ali i drugim regijama. Sljedeći mjeseci trebali bi donijeti preciznije podatke o ovom trendu, što će se pomno pratiti s obje strane Atlantika.
Glasnogovornik Europske organizacije potrošača (BEUC), koja zastupa interese potrošača širom Europe, izjavio je da organizacija još nema službeni stav po pitanju bojkota i da je trenutno fokusirana na „analizu učinka carina na potrošače".
U priopćenju za Deutsche Welle, BEUC je također naveo da surađuje s američkim organizacijama potrošača kako bi „transatlantska suradnja ostala u interesu potrošača".
POGLEDAJTE VIDEO: Udar Trumpovih carina neće se osjetiti odmah: 'Europa neće ostati pošteđena'