Najveći broj nesreća događa se zbog ljudske greške, a svaki puta kad uđemo u avion stavljamo svoj život u ruke pilota. Iako su zrakoplovni incidenti rijetki, u prošlosti je bilo velikih grešaka koje su se mogle spriječiti. Aeroflotov let 593 srušio se 1994. u Sibiru nakon što su djeca kopilota preuzela komande, Let 235 TransAsia Airwaysa srušio se 2015. kada je kapetan ugasio jedini motor koji je radio, piloti srušenog Tuninterovog zrakoplova na letu 1153 umjesto da se drže procedure - molili su se..., piše Daily Mail.
Aeroflotov let 593, 1994
Jedn od najglupljih prosudbi sigurno je bila ona kopilota Jaroslava Kudrinskog koji je pustio svoju djecu da se igraju s kontrolama. Kobna nesreća dogodila se 23. ožujka 1994. tijekom leta Aeroflota koji iz Moskve za Kong Kong. Airbus A310 srušio se u Sibiru. Poginulo je 75 putnika u avionu.
Kako je kasnije otkriveno na snimkama iz kokpita, Kudrinski je usred noći pozvao svoje dvoje djece u kokpit - Janu (12) i Eldara (15). Sjedili su na mjestima pilota i igrali se kontrolama koje su trebale biti onemogućene jer je avion bio u načinu rada autopilota.
Ali, Eldar je držeći kontrolnu ručku punih 30 sekundi, prisilio sustav da se vrati na ručni. Kad su se kapetan i kopilot vratili na svoja sjedala i uhvatili komande, bilo je prekasno.
Trojica pilota hrvala su se s kontrolama i uspjela izvući avion iz zarona, ali su krivo procijenili silu i avion se još jednom zaustavio. Kudrinskog se može čuti kako govori: "Idi straga! Idi pozadi, Eldare!", prije nego što poviče: "Vidiš opasnost, zar ne?". Zatim je pokušao umiriti djecu umanjujući opasnost govoreći im: "Odmah van! Sve je normalno".
Zrakoplov se zabio u planine brzinom od 260 kilometara na sat, usmrtivši sve u avionu.
Let TransAsia Airwaysa 235, 2015
"Vau, povukao sam gas s pogrešne strane", bile su jedne od posljednjih riječi pilota leta 235 TransAsia 4. veljače 2015., neposredno prije nego što se zrakoplov zabio u most autoceste u Tajvanu, usmrtivši 43 od 58 putnika.
Prema izvješću Tajvanskog vijeća za sigurnost zračnog prometa, zrakoplov je upravo poletio iz zračne luke Songshan u Taipeiju kada je jedan od motora izgubio snagu.
Pilot, koji je poginuo zajedno s kopolitom, zatim je slučajno isključio drugi radni motor povlačenjem krivog gasa, uzrokujući da se zrakoplov naglo nagne, zabije u vijadukt Huandong i zatim zaroni u rijeku Keelung.
Tuninterov let 1153, 2009
U ožujku 2009. i pilot i kopilot Tuninterovog leta 1153, koji se 2005. srušio u Sredozemno more, osuđeni su na desetogodišnje zatvorske kazne zbog smrti 16 putnika. Kapetan Shafik Al Gharbi i kopilot Ali Kebaier Lassoued, optuženi su da su se molili umjesto da su pokrenuli hitne postupke nakon što je zrakoplov ostao bez goriva zbog mehaničke greške i padao u ocean. Na snimkama iz pilotske kabine prikazanim na sudu, Gharbi se čuje kako poziva u pomoć "Alaha i Muhameda, njegovog proroka".
Avion je letio za Bari u Italiji iz Djerbe u Tunisu, a 23 od 49 putnika preživjelo je nakon što su spašeni iz vode.
Sudar KLM-a i Pan Am-a
To je i dalje najsmrtonosnija nesreća u povijesti zrakoplovstva - u kojoj su poginule 583 osobe nakon sudara dva jumbo jeta - a sve se svelo na pogreške u komunikaciji.
U ožujku 1977. dva Boeinga 747 - KLM let 1736 i Pan Am let 1736 - sudarili su se jedan s drugim u zračnoj luci Tenerife. Do sudara je došlo zbog nesporazuma između posade leta KLM-a i Kontrole zračnog prometa, što znači da je zrakoplov Pan Am još uvijek bio na pisti kada je zrakoplov KLM-a pokušao uzletjeti.
Gusta magla toga dana značila je da se nijedno od njih dvoje nije moglo vidjeti.
Svih 248 putnika i članova posade u zrakoplovu KLM-a je poginulo, kao i 326 putnika i devet članova posade u Pan Am-u. Ostalih 54 putnika i sedam članova posade u zrakoplovu Pan Am je preživjelo, uključujući i kapetana.
Let Airblue 202, Islamabad
Putnički let srušio se 28. srpnja 2010. u blizini glavnog grada Pakistana, Islamabada, pri čemu je poginulo svih 146 putnika i šest članova posade.
Možda se to moglo izbjeći da je kopilot zrakoplova osporio opetovane pogreške kapetana, ali prema Pakistanskoj upravi za civilno zrakoplovstvo u studenom 2011., bio je "ponižavan" od strane svog šefa tijekom leta i "izgubio je samopoštovanje".
Kapetan je optužen da je nekoliko puta tijekom leta imao "oštar, snobovski i suprotan" ton sa svojim kopilotom. Nakon što je ignorirao vremenska upozorenja Kontrole zračnog prometa - rekavši "neka kaže što god želi" - ostao je bez pomoći od svog kopilota dok se katastrofa odvijala.
Boreći se protiv jakih monsunskih vremenskih uvjeta, pilot se uspaničio i naposljetku izgubio kontrolu - a njegov kopilot "nije uspio intervenirati" - poslavši zrakoplov ravno u brda Margalla.
Let Air Florida 90, 1982
Dana 13. siječnja 1982. godine, piloti leta 90 Air Floride, od Washingtona DC do floridskog Fort Lauderdalea, napravili su brojne pogreške prije nesreće, a najgora je bila što nisu uspjeli uključiti sustav za odleđivanje.
Dodatno, unatoč polijetanju po snježnoj oluji, posada je prvo upotrijebila nepromišljeni "obrnuti potisak" kako bi otopila vlastiti led, umjesto da se vrati do vrata radi pravilnog odleđivanja, a zatim nije uspjela prekinuti polijetanje čak ni nakon što je otkrila problem s napajanjem.
Avion se srušio u rijeku Potomac samo 30 sekundi nakon što je poletio. Od 79 ljudi na brodu, samo ih je pet preživjelo, a još četiri osobe na tlu su pogođene i ubijene.
Let Eastern Air Lines 401, 1972
Dana 29. prosinca 1972., mlaznjak Tristar istočnog Airlinesa srušio se u Florida Everglades, usmrtivši 101 osobu u avionu, uključujući kapetana, a 75 je preživjelo.
Do toga je došlo jer je pilotu i kopilotu pozornost omela pregorjela žarulja pred kraj leta s newyorškog JFK-a za Miami.
Dok su istraživali pokvareno svjetlo pokazivača stajnog trapa, netko je slučajno udario u polugu koja je deaktivirala način rada autopilota aviona.
Kad je posada shvatila da gube visinu, bilo je prekasno. Zrakoplov se srušio.
POGLEDAJTE VIDEO: Gust dim iz zapaljenog aviona natjerao putnike da pobjegnu na krilo