Austrijanci su počeli glasovati u nedjelju na izborima u novom pokušaju ove godine da izaberu predsjednika države, a pobijedi li kandidat Slobodarske stranke postat će prvi predsjednik krajnje desnice u Austriji, ali i Europskoj uniji.
Potpredsjednik parlamenta, član Slobodarske stranke Norbert Hofer (45), suprotstavlja se liberalnom ekologu kojeg podržavaju Zeleni, Alexanderu Van der Bellenu (72), a izborni rezultati bit će poznati tek u ponedjeljak.
Većina birališta otvorena je u 7 sati, a zatvaraju se u 17 sati nakon čega će se objaviti prve procjene. Približno 6,4 milijuna birača pozvano je na birališta.
Iako je uloga šefa austrijske države prvenstveno protokolarna, izbor Hofera predstavljao bi novu pobjedu populista, šest mjeseci nakon Brexita i mjesec dana nakon pobjede Donalda Trumpa u Sjedinjenim Državama.
Ministarstvo unutarnjih poslova objavilo je da će se rezultati proglasiti tek u ponedjeljak kad se izbroje dopisni glasovi.
Današnji su izbori zapravo ponavljanje drugog kruga izbora s kraja svibnja koje je Ustavni sud poništio zbog nepravilnosti u prebrojavanju glasova pristiglih putem pošte. Tada su rezultati bili poništeni na zahtjev FPO-a zbog proceduralnih pogrešaka, a dopisnim putem je glasalo 16,7 posto što je znatno koristilo Van der Bellenu koji je pobijedio s nešto manje od 31.000 glasova prednosti (0,6 posto).
U svibnju se činilo izvjesnim da će pobijediti Van der Bellen, a bilo je to prvi put nakon Drugog svjetskog rata da su u drugi krug izbora ušli kandidati koji nisu članovi ni Narodne stranke (OeVP) niti socijaldemokrata (SPOe), dviju najvećih političkih stranaka u zemlji.
Analitičari kažu da čak i ako desničar Hofer izgubi, a ljevičar Van der Bellen pobijedi, populizam će doživjeti tek privremeni udarac, a ne poraz. Naime, Hoferova Slobodarska stranka (FPOe) vjerojatno će pobijediti na idućim parlamentarnim izborima, a njezina protuimigrantska stajališta preuzele su i 'mainstream' stranke. Nepoznanica je kolika će biti stopa sudjelovanja (76 posto 22. svibnja) nakon produljene kampanje tijekom koje su kandidati bili gotovo 11 mjeseci izloženi kao medijske lutke.