Jedna cesta, jedan trak i dva smjera. Da i to je moguće bez sudara. Za nekoliko dana u zapadnom dijelu Zagrebu u Gajnicama se otvara prvi dinamični podvožnjak u Hrvatskoj u kojem će vrijediti posebna pravila.
Od ponoći do 14 sati vozači će se podvožnjakom Dubravica kretati iz smjera sjevera prema jugu, a onda velika promjena i okret za 180. Pa će promet od 14 sati do ponoći teći u obrnutom smjeru.
Novo rješenje uvodi se zbog velikih gužvi koje se stvaraju na odlasku i povratku vozača s posla pa će se prema njima mijenjati smjer prometa. Zvuči jednostavno, no neki se svejedno boje da će promjena usred dana zbuniti vozače i dovesti do kolapsa.
"Neće se zabuniti? Ne, nadamo se da neće. Jako smo kvalitetno radili na informiranju tom prije podvožnjaka. Signalizacija je prilagođena postojećem stanju, semaforima je reguliran promet na ovom dijelu tako da problemi se smanjuju na minimalno", objašnjava novu regulaciju Mijo Majstorović, voditelj Odjela za adaptivno upravljanje prometom grada Zagreba
Ovisno o dobu dana mijenjat će se smjer
Nakon što se vidi hoće li novi podvožnjak smanjiti gužvu, smjer prometa mijenjat se i na Vukovarskoj od Trešnjevačkog placa do ulice Florijana Andrašeca, ali i kraj poznatog parka u središtu grada. Na ovoj cesti uz Park Ribnjak tri su prometne trake. Ovisno o dobu dana mijenjat će se smjer jedne trake i tako pokušati smanjiti velike prometne gužve
Na prometnom fakultetu kažu da je ovo dobro rješenje i da će se svi na njega brzo naviknuti ako se napravi dobra signalizacija.
"Važno je naglasiti da u gradovima na većini dionica imamo 90% vozača koji svaki dan tuda prometuju i oni će se naučiti u kojem dijelu dana je koja traka usmjerena u kom smjeru tako da tu ne bi trebalo biti nekih sigurnosnih problema", pojašnjava dekan Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, Marko Šoštarić.
Planovi Grada Zagreba
Zagreb već godinama muku muči s gužvama pa do kraja 2025. planira umrežiti i 200 semafora kojima će upravljati umjetna inteligencija. Očekuju da će promet tada teći 20 posto brže.
"Gdje će na osnovu senzora s raskrižja i dionica prilagođavati se rad raskrižja, kružnih tokova i svega ostalog potrebnog da bi se dinamički upravljalo prometom", planove otkriva Mijo Majstorović, voditelj Odjela za adaptivno upravljanje prometom grada Zagreba
Ipak ni umjetna inteligencija ni pametni semafori ni dinamične ceste neće potpuno riješiti problem prevelikog broja automobila koji guše prometnice. U 10 godina broj vozila povećao se za 100 tisuća - s 350 na gotovo 450 tisuća. i taj broj raste i dalje raste stopom od 3-4 posto godišnje.
"Zagrebačke ceste ne mogu prihvatiti toliku količinu prometa bez obzira koliko ih nadograđivali, bez obzira koliko radili neke nove koridore, taj broj automobila je i dalje prevelik za grad Zagreb tako da se moramo okrenuti prema nekim drugim rješenjima a to je - prije svega javni prijevoz", zaključuje na kraju dekan Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, Marko Šoštarić.
Bolji željeznički promet, točni i redoviti tramvaji i autobusi - jedino su trajno rješenje za zagrebačke prometne probleme. A do nekih boljih vremena - u gradu se nadaju da će malene pomake donijeti i dinamične ceste. Prva se otvara uskoro pa budite na oprezu. I kako se ono kaže - poštuje naše odnosno njihove znakove…