Možda vas je iznenadilo da je dvije trećine ljudi u Hrvatskoj predebelo. A onda će vas iznenaditi i ovo - 64 posto ljudi koji su ove godine poginuli u prometu nisu vezali pojas.
Mislili smo da pametni znaju čemu služi. Mislili smo da su nas sve kampanje zadnjih 30 godina nešto naučile. Mislili smo da se ljudi vežu da ih ne bi kaznila policija, ma makar da auto ne bi pištao - ali krivo smo mislili.
U Hrvatskoj je to i dalje jedan od najčešćih prekršaja, premda je vezivanje po zakonu obavezno već 40 godina. Ali obavezno je i vezati se ako sjedite otraga - a to je kod nas često kao i sredozemna medvjedica.
Bila je 1959. kada je prvi Volvo predstavio pojaseve u automobilu. Od tada do danas slušamo kako je važno vezati se, kako to spašava od težih ozljeda, kako je sudar pri vožnji od 50 na sat bez pojasa ekvivalentan padu s trećeg kata. Simulacije sudara, reklame - sve kako bi se vezali.
"Predstavljamo revolucionarno, novo otkriće o pojasevima za vezanje - predivni su. Svi ga mogu koristiti. Kliknite danas s pojasom."
No, očito još nismo kliknuli s pojasom u autu - jer čak 64 posto vozača koji su ove godine poginuli na hrvatskim prometnicama nisu bili vezani. Podaci kažu da je prošle godine nevezanih bilo 50 posto, a godinu prije 48 posto.
"Ja bih taj podatak doveo u svezu s prekršajem ne nošenja zaštitne kacige. Svi podrazumijevamo da je to normalno, da je vozač, da su putnici u autu vezani, da će motociklist nositi kacigu - međutim statistički podaci nas demantiraju", govori Kristijan Tićak, urednik magazina Auto motor i sport.
"Nije me iznenadio taj podatak jer u Hrvatskoj se jako malo ljudi veže, a pogotovo na stražnjem sjedalu", kazuje Goran Husinec, sudski vještak za cestovni promet, tehniku i procjenu motornih vozila.
Vezanje je obavezno i naprijed i iza. A to se često zaboravlja, kaže nam sudski vještak Goran Husinec, koji je analizirao stotine prometnih nesreća gdje su ljudi nastradali upravo zato što nisu bili vezani.
"Na prednjim sjedalima imamo cijelo čudo sigurnosnih sustava, imamo zračne jastuke, bočne zračne jastuke, šipke u prednjim vratima, a na stražnjim sjedalima to nemamo pogotovo u kompaktnim vozilima gdje je zadnji kraj kratak, izuzetno je opasno biti nevezan", kaže Husinec.
Ni ovaj iritantni zvuk, ni kazna od 1000 kuna, ma ni vlastita sigurnost. Mnoge hrvatske vozače ništa ne motivira da zavežu pojas. Možda ste mislili da pametni znaju čemu služi pojas, ali očito nije tako - jer to je i dalje jedan od najčešćih prekršaja u prometu.
Makar - pojas je obavezan već 37 godina. A još od 1995. nam tumače da pametni znaju čemu služi pojas. Ali očito pametni nismo. Jer policija je prošle godine ispisala kazne za 53 i pol tisuće vozača koji su se vozili nevezani, a u prvih osam mjeseci ove godine - ulovili su jednako toliko prijestupnika. To znači da svaki dan 145 ljudi vozi uz ovaj zvuk, odnosno da svaki dan njih 145 policija ulovi.
"Baš sam tu krenuo do druge ulice. Neću dugo u autu, moram ponovno izaći, steže me. Vrlo su kreativne te dosjetke. Ali trebamo u prvom redu shvatiti da se ne vežemo radi kazne koja je minimalna, dakle 1000 kuna, ako odmah platite 500, jer to nije nešto što bi nas natjeralo na vezivanje jer nas neće oštetiti za cijeli mjesece, ali mi moramo shvatiti da se vežemo radi vlastite sigurnosti", kaže Tićak.
Veže se 99% Finaca, 98% Nijemaca i 94% Slovenaca. Talijani su najniže na ljestvici, debelo ispod svih na 62%. Za Hrvatsku nema podataka.
Ali zna se da ima onih koji radije na eBayu za 30 kuna kupe kopču za pojas. Toliko o pameti.