Karizmatični, dramatični, strastveni, oni su superstari klasične glazbe. Njihov alat je palica, a zadatak im je da orkestar ili zbor radi kao urica. Oni su šefovi na pozornici, i zato moraju poznavati svakog pjevača, svakog svirača.
"To je posao koji vuče svakog muzičara. Svaki muzičar je barem jedanput rekao - o da mi je stati barem jedanput pred ljude, dignut ruke i vidjeti kako to funkcionira", kazala je dirigentica i voditeljica Opernog studija HNK Nina Cosetto.
Svaki ton pretvaraju u gestu. A Nina, koja je maestra već 30 godina, kaže nam da je puno toga u govoru tijela, mimici lica, i autoritetu. Priznaje, sve to vježba pred ogledalom.
"Dva sata sjede ljudi da čuju taj jedan visoki ton. To je velika odgovornost. Dirigentovi dobri rituali su da recimo dođe do garderobe kaže sretno, uz tebe sam. Dirigent ne može umjesto vas odsvirati, otpjevati nešto. Ali može vam uliti hrabrost, vjerovati u vas", govori Cosetto.
"Jedan ruski dirigent mi je jednom rekao. Nina, pazite. Kad god čujete da vam nešto ne zvuči lijepo, pogledajte si ruku. Mora da je do vas. I onda sam shvatila. Moraš se analizirati, imati uši da čuješ što se događa", kazala je dirigentica.
Među dirigentima, trećina je žena. Prošle godine, po prvi put u 145 godina, Ukrajinka Oksana dirigirala je operu Leteći Holandez na njemačkom festivalu posvećenom Wagneru.
Dirigentice više nisu fenomen, smatra maestra Nina.
"Manje ih je , možda zato što je to posao koji zahtjeva puno odricanja, puno vašeg vremena morate dati u svoju pripremu. Kad stanete pred ansambl, nema isprike, ne možete vi sad reći, moram se snaći jer oni čekaju na vas", kazala je Nina.
Ali bilo je kritika na mnoge njezine kolege. Da su oštri, strogi, tirani koji vrijeđaju i s kojima je teško raditi.
"Ja mislim da je svaki muzičar, dobar muzičar - tiranin sam prema sebi. Jer, nećeš se maknuti s jednog mjesta dok ga nisi dobro navježbao. Tu počinje to, a sad ako neki dirigent ima malo vruću krv i eksplodira, dogodi se. Ali sve je u redu, ako se ispriča i kaže poneslo me", govori Cosetto.
Iako su im Čajkovski, Verdi, Stravinski u krvi, oni slušaju sve.
"Imam puno posla, pa ne stignem sve. Ali mislim da je dobro za sve muzičare da budu što šire obrazovani, da poznaju glazbu od folklora pa do toga trapa da", zaključuje Cosetto.
Glazbu žive, bilo da je riječ o klasici ili trapu, a posao dirigenta jednom je slavni Simon Rattle opisao kao posao privilegiranog krotitelja lavova.