Auto recesija napokon je gotova. Normalizirala se proizvodnja, a nakon godina rasta – cijene novih automobila stagniraju, neke su čak pale do 5 posto. Svjetsko oktansko proljeće osjeti se i kod nas. Hrvati su odriješili kesu i od početka godine kupili više od 30 tisuća novih automobila.
"Mogu reći da u odnosu na prošlu godinu, u prvih 5 mjeseci imamo 15 postotni rast. Ova godina je ona godina kada se zapravo cijelo tržište poravnava. Brojke dolaze u nekakvu sferu najboljih godina u automobilskoj industriji", kaže Dimitrije Trbović, direktor tvrtke za prodaju automobila.
A te brojke kažu da je u prvih 5 mjeseci u Hrvatskoj prodano 4207 Škoda, 3310 VW, 2502 Renaulta, 2215 Suzukija i 1963 Toyote.
Najprodavaniji model ukupno je Škoda Octavia, ali ta brojka uključuje i rent a car i poslovna vozila. Kada se gledamo samo privatni segment - pobjednik je VW T-Cross kojih je u svibnju prodano 469 komada. Novi automobili mogu se naći po cijeni od 20 tisuća eura. Sve se rjeđe traže mali gradski ili kompaktni automobili, a ukusi postaju - nešto veći.
"Apsolutno dominira SUV klasa, od svih inačica SUV-a koje postoje. Praktički, osim jednog ili dva slučaja, praktički nestaju automobili ne- suv segmenta", kaže Trbović.
Ponudu na tržištu provjerio je i Mario koji se ima budžet od 18 tisuća eura. Još uvijek nije odlučio hoće li kupiti novi ili polovni auto, ali jedna stvar ga je iznenadila.
"Koliko sam vidio, u današnje vrijeme, cijene rabljenih auta i novih su jako blizu. Nikad tako prije nije bilo. Tako da ne znam dali se danas uopće isplati kupovati rabljeni auto", kaže Mario.
Isplati se - kažu u salonu rabljenih vozila iako potvrđuju da se kod njih teško može naći pristojni polovni auto za manje od 25 tisuća eura. Ipak prodaja im zadnje dvije godine raste. Kupci traže bolju klasu vozila sa što manje kilometara i što boljom opremom. I to su spremni platiti.
"Znamo i sami kako su nova vozila poskupila samim time su i rabljena otišla za nekih 20-tak posto gore unazad dvije godine tako da mi više nemamo vozila od 10-15 tisuća eura, to su vrlo vrlo mali broj vozila", kaže Mario Primorac iz salona rabljenih automobila.
I dok se i nova i rabljena benzinska i dizel vozila dobro prodaju - situacija sa električnim automobilima nije ni približno takva. Iako je zbog poticaja u svibnju prodano čak 140 Tesli, ukupno je od početka godine u Hrvatskoj prodano svega 1,8 posto vozila na potpuno električni pogon. Bez poticaja su i dalje poprilično skupa, nemaju željeni doseg što je posebno problematično u Hrvatskoj koja nema dovoljno punionica.
"Bojim se da električni automobili ne budu zaživjeli tako kako se misli. Nije problem u automobilima, problem je u punjenu, u punionicama. Kažu stručnjaci koji se malo više razume od mene u tu energetiku da bi trebalo još dvije elektrane Krško da bi se svi automobili napunili strujom", kaže prometni stručnjak Gordan Husinec.
Benzinska i dizelska renesansa, pridonijet će i pomlađivanju voznog parka Hrvata koji u prosjeku voze automobile stare gotovo 15 godina i po tome smo među najlošijima u EU.