Jedan osječki ugostitelj kažnjen je sa 600 eura zbog povećanja cijene gaziranog soka za samo jedan cent nakon prelaska s kune na euro. Sud u Osijeku kaznio je ugostitelja na temelju Prekršajnog zakona i Zakona o zaštiti potrošača, no presuda još nije pravomoćna. Ugostitelj je, osim gaziranog soka, podigao cijenu čaja s medom i limunom za sedam centi. Kazna je, međutim, stigla zbog povećanja cijene sokova.
Goran Šestić, predsjednik Sekcije ugostitelja, pojasnio je što je bilo: "Radilo se o tehničkoj stvari i tehničkom izazovu, došlo je do zaokruživanju cijena zbog prelaska na eure i to na dvije decimale." Masovni pozivi nezadovoljnih građana zatrpali su prošle godine Udrugu potrošača kada je krenulo zaokruživanje cijena. Tvrde kako je inspekcija mogla drugačije postupiti.
Udruge i inspekcije - različiti stavovi
Ana Knežević iz Udruge potrošača istaknula je da je ovaj slučaj besmislen. "Tada je bilo jako puno ovakvih slučajeva kada smo prelazili na euro. Očito je inspekcija pogriješila što je to išlo u prekršaje. Trebali su dati rok za ispravak. Tada bi mi kao potrošači imali više koristi jer bi tada morali vratiti cijene na prethodnu razinu. Sada ugositelj plaća kaznu koju će viši sud na kraju možda ukinuti", smatra Ana Knežević.
Državni inspektorat proveo je 3.477 inspekcijskih nadzora u vezi mogućeg neopravdanog podizanja cijena nakon uvođenja eura. Pokrenuto je 595 postupaka s prekršajnim nalogom te podnošenjem optužnih prijedloga nadležnim općinskim sudovima.
Do sada je zaprimljeno 267 prvostupanjskih presuda kojima se okrivljenici oslobađaju optužbe, te 263 prvostupanjskih presuda i pravomoćnih prekršajnih naloga kojima su okrivljenici proglašeni krivima za isti prekršaj. Evidentno su podijeljeni stavovi prvostupanjskih prekršajnih sudova u činjenično istim prekršajima.
Podijeljeni sudovi
Jelena Tabak iz Hrvatske udruge ugostitelja i turizma naglasila je da nitko nema koristi od dugotrajnih sudskih postupaka. "Bilo bi bolje da su ugostitelji dobili priliku ispraviti greške bez potrebe za sudskim procesima, jer nikome nije u interesu dvije godine imati sudske postupke - ni državi ni ugostiteljima," izjavila je Tabak.
Dodaju kako bilo koji nadzor i prekršajni postupak ne ide na ruku poduzetnicima.
Reakcije građana i ugostitelja
Građani su također podijeljeni u mišljenjima. "U krivo je vrijeme povisio cijene", smatra Gordana iz Zagreba, a drugi Zagrepčanin smatra da bi trebalo kažnjavati velike, a ne male.
Kažnjeni ugostitelj odbio je govoriti pred kamerama, ali je izjavio da su cijene u njegovom kafiću uglavnom ostale iste kao prošle godine, a da je nedavno platio dvije trećine kazne koju je dobio.