Oznaka ograničenja cijena, ali za trideset posto trgovaca poligon za prijevaru. Potrošači su zato uznemireni.
"Ništa novo, naravno da sam ljut, što drugo. Ne gledam ništa već odavno od kad sam primijetio da me varaju", kaže Azem iz Zagreba.
"Ništa novo. Ja se ne osjećam prevareno jer pazim što radim", oprezna je Ana.
"Žao bi mi bilo da je tako, ali mislim da će se to srediti", pozitivna je Zlata.
Da trgovci ne igraju po pravilima - utvrdili su inspektori Državnog inspektorata. Mjesec su dana, od 7. veljače do 7. ožujka, 'češljali' trgovine. Od njih 902 u 251 su otkrivene nepravilnosti. Gotovo 750 proizvoda nije imalo oznaku ograničenih cijena, a čak 147 je bilo s cijenom iznad najviše dopuštene. Trgovci su najviše varali i zarađivali na prodaji kruha, riže, jogurta, mlijeka i gela za tuširanje.

Inspekcija nastavlja s akcijama
Tržišna inspekcija nastavit će s ovakvim akcijama.
"Ono što je primarna funkcija tržišne inspekcije državnog inspektorata to je zapravo kolektivna zaštita potrošača gdje možemo najbolji primjer dati to je odluka o ograničavanju cijena, zabrana nepoštene prakse koja je izuzetno bitna i odnosi se na sve potrošače", kaže Mirna Brkić Pavišić, voditeljica Službe zaštite interesa potrošača u Državnom inspektoratu.
Vlada je u rujnu 2023. donijela odluku o 30 artikala s ograničenim cijenama. Prije dva mjeseca lista je proširena na njih 70. Da će se nepoštena prakse trgovaca dogoditi, upozoravale su potrošačke udruge.
"Nama se prošle godine javilo 12 tisuća ljudi 80 posto se odnosi na probleme s trgovcima. Ako postoji sustav zaštite prava potrošača onda on mora funkcionirati i mora biti djelotvoran, efikasan i brz", kaže Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.
Trgovci danas ipak bez komentara. No, iz državnog inspektorata ne namjeravaju stati s nadzorima. Prijevare prijavljuju i potrošači. Ali, svaki treći prigovor inspektori lani nisu uspjeli riješiti.
"Te predstavke bi trebale rješavati tijela kao što su centri za mirenje ili sudovi časti, ali oni u RH loše funkcioniraju, slabi i onda to sve dolazi u tržišnu inspekciju kojih je velik broj, svake godine sve više. Postupci su dugotrajni, složeni, vještačenja znači mogu se odužiti", dodaje Mirna Brkić Pavišić.
Nedostaju precizne upute
No, kad su u pitanju trgovci, odvjetnica za potrošačka prava tvrdi - nedostaju precizne upute, zato imamo toliko prekršaja.
"Ne bih išla s tom pretpostavkom da se to radi namjerno jer iz moje prakse sam vidjela da većina se želi prilagoditi, to vam je i imidž, vi ne želite na televiziji da se o vama netko priča da niste pošteni ili a ne radite po zakonu mislim da je često posljedica ljudi ne znaju kako primijeniti posebice - mali trgovci", rekla je odvjetnica Dijana Kladar.
Iz Ministarstva gospodarstva poručuju kako su u veljači u dva navrata trgovcima uputili dodatna pojašnjenja kako provoditi mjere kontrole cijena.
"Ministarstvo razumije da je dijelu trgovaca bilo potrebno određeno vrijeme za prilagodbu, no očekujemo da će se u narednom razdoblju broj propusta i kršenja zakonskih odredbi znatno smanjiti", poručuju iz Ministarstva gospodarstva.
Za nepoštivanje Vladine odluke ograničenih cijena, trgovci će biti kažnjeni - od tisuću pa do čak dvadeset tisuća eura.