Dok traje istraga o ogromnoj tragediji na Malom Lošinju donosimo vam informacije o kakvom se točno trajektu radi.
- Lastovo je trajekt za lokalne linije klasificiran kao ro-ro putnički brod što znači da je dizajniran i za prijevoz vozila.
- Star je 55 godina, izgrađen je 1969. u Japanu, a već 46 godina dijelom je Jadrolinijine flote. Dug je gotovo 73 metra, širok gotovo 14, a gaz mu je 3, 7 metara.
- Najčešće plovi na linijama splitskog okružja i kroz sva ova desetljeća nebrojeno se puta otvarala ova rampa teška čak 10 tona. Bivši kapetan na Lastovu potvrdio je kako je rampa već jednom pala.
A rampa trajekta Lastovo je ruzinava i 55 godina stara i ugasila tri života. Zašto je popustila i kako to da nije imala klin koji rampu osigurava od pada - pitanje na koje istražitelji traže odgovor.
"Sustav rampe funkcionira na principu hidrauličkih ulja i rampa se na taj način diže i spušta uz pomoć čelik čela, zbog istrage više o tehničkim detaljima ne mogu reći", kazao je Vladimir Malnar, voditelj Službe sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Rijeka
Za iskusne pomorce dvojbe nema, s ili bez osigurača, rampa je mogla tako naglo pasti jedino ako je bila neispravna.
"Ako nije u pitanju tehnički problem, ili kvar pumpe ili ventila, ili puknuće cijevi hidrauličke – takva stvar se ne bi smjela dogoditi jer u tom slučaju čak i ako se pogasi pumpa hidraulike onda bi rampa trebala propadati lagano tako da ljudi mogu vidjeti to propadanje, da se mogu maknuti, ali ovako lagano propadanje ne bi smjelo biti moguće", objašnjava Antun Aljinović, nacionalni inspektor i predstavnik Sindikata pomoraca Hrvatske u Jadroliniji.
Nakon strašne tragedije postavlja se i pitanje zašto su pomorci uopće bili ispod rampe dok nije bila spuštena. Puno je nejasnoća, a resornog ministra Olega Butkovića pred kamerama nema iako se radi o najvećoj nesreći u 75 godina povijesti Jadrolinije.
"Još uvijek ne možemo spekulirati o tome je li uzrok ljudska greška ili tehnički kvar. Koji god to bio uzrok, nakon ovoga ćemo sigurno donijeti određene mjere koje bi prevenirale slične događaje u budućnosti. Želim napomenuti da je ovo izoliran slučaj", kazao je Josip Bilaver, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture
No to baš i nije cijela istina. Trajekt Lastovo, najstariji u Jadrolinijinoj floti, već je imao sličnih problema s rampom koja je pala i prije desetak godina, potvrdio je Slobodnoj Dalmaciji bivši kapetan.
Nije čudo da se događaju kvarovi na toliko starom brodu koji je preko pola stoljeća u moru potvrđuje struka.
"Brod nakon 55 godina, bez obzira na to što ima redovne godišnje preglede, što ima premaze itd. ovi faktori koje sam prije spomenuo neminovno djeluju na njega i povećava se mogućnost incidentnih situacija", kaže nam Serđo Kos, redovni član Europske akademije znanosti i umjetnosti s Pomorskog fakulteta u Rijeci.
Flota Jadrolinije u prosjeku je stara 28 godina. Prije dva tjedna pokvario se trajekt Oliver koji je satima plutao na moru. I prije i tada sindikati su upozoravali na loše stanje flote, pisali ministru, ali odgovor nisu dobili. Sada traže da odu ministar Butković i šef Jadrolinije Sopta.
"Bio bi minimum pristojnosti da podnesu ostavku i jedan i drugi. Jer bili su upozoravani, znali su da situacija nije dobra. Sa više strana su upozoravani", kaže Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske
Da ovo nije bio izolirani slučaj pokazuje i ova ekskluzivna snimka trajekta Mljet iz 2022. kojem se također pokvarila rampa. U zemlji koja živi od turizma, takvih kvarova je previše. Struka godinama upozorava. Nakon trostruke smrti netko bi zbog lošeg stanja flote napokon trebao i odgovarati.