Faktor vremena važan je u prometu, a još više ponašanje vozača. Policija, Centar za vozila i Hrvatski autoklub upozoravaju vozače da na njihovu vožnju itekako utječe tipkanje po mobitelima.
Statistika je zabrinjavajuća, jer čak 73 posto vozača u Hrvatskoj drži mobitel u rukama za vrijeme vožnje. Zbog toga se na godinu utvrdi čak 40 tisuća prekršaja. Nacionalni centar za vozila u suradnji s MUP-om i Hrvatskim autoklubom zato je pokrenuo kampanju "Ne tipkaj dok voziš".
Reporter Bojan Mišević za RTL Danas razgovarao je s prometnim stručnjakom Markom Ševrovićem iz Fakulteta prometnih znanosti.
'Ubojice' u prometu
Pojas i mobitel trenutačno su posebne ugroze. Što to nastaje u vožnji kada se pri nekoj većoj brzini koristi mobitel?
"Radi se o tome ta neznatna kombinacija, distrakcije koja dovodi do same nesreće i onda pojas ne sprečava da dođe do teškog stradavanja, odnosno smrtnih posljedica. Kad tu dodamo brzinu i alkohol u cijelu priču, to su onda one ubojice u prometu. Tipkati poruke i skrolati po društvenim mrežama veći je problem nego razgovarati. Naravno, nije problem ako se to radi na nekakvom raskrižju na semaforu, ali kad krenemo da vozimo u principu, to se ne bi smjelo jer se drastično smanjuje vrijeme reakcije.
Je li vas brine postotak? Poprilično je visok, 73 posto ljudi to radi
Vi da bi uopće detektirali da netko koristi mobitel u vožnji, ne možete to pri velikim brzinama i onda postoje podaci kojima mi baratamo u slobodnom toku. Pri većim brzinama su ti postoci bitno niži, negdje u razini 7 do 10 posto. Na semaforima, naravno, svi vade mobitele i svi gledaju u njih. I ono što je još gore takva mjerenja su problematična jer ljudi skrivaju da koriste mobitel i puštaju ga u principu niže i s time se u principu teže to primijeti, a isto tako se dovodi u veću opasnost.
Vozaču i jedna sekunda vjerojatno znači život i smrt
Prosječna reakcija čovjeka je nula četiri sekunde. Kad to dodate vrijeme, percepcija i vrijeme reakcije kočionog sustava plus gledanje u mobitel, dok vi uopće shvatite da se nešto dogodilo proći će dvije tri sekunde. Pri brzinama od 70 kilometara na sat. To vam je praktički do 80 metara, ovisno o brzini.
Postoji i onaj podatak, naravno koji također, u ovoj kampanji, a to je da ni pješaci baš nisu najkoncentriraniji jer više od 60 posto pješaka kada prelazi pješački prijelaz također gleda na mobitele.