Na snagu je stupila europska zabrana uvoza prerađenih naftnih proizvoda iz Rusije. Provjerili smo što to znači za Hrvatsku, čeka li nas veliki rast cijena goriva, posebno dizela, i je li moguća nestašica?
I uz vladine intervencije važe se svaka dva tjedna. Točiti ili čekati nove cijene.
Pitanje je hoće li i koliko na cijenu goriva, posebno dizela utjecati odluka Europe o zabrani uvoza prerađenih naftnih derivata iz Rusije morskim putem.
Marijan Krpan, direktor Agencije za ugljikovodike govori: "Dugoročno ćemo vidjet kako će se kretat tokovi globalno, jer taj ruski dizel će se preusmjerit na tržišta Azije pa će vjerojatno putevi dobave dizela sada u Europu biti duži, što znači da će i transportnih troškovi biti veći".
Ograničavanjem cijena žele se skresati ruski prihodi od prodaje nafte, no pitanje je koliko će ih to zaista lupiti po džepu.
Bivši hrvatski veleposlanik u Rusiji, Božo Kovačević navodi: "Nisu samo ruske kompanije igrači na globalnom tržištu, tu su i kompanije s Bliskog istoka, i tu su američke kompanije – tim kompanijama odgovara da dođe do nestašice kako bi se povećala cijena".
Paket sankcija koji je stupio na snagu dogovoren je još prošle godine, pa su države članice, ali i one zemlje koje nemaju sankcije prema Rusiji imale dovoljno vremena za pripremu.
"Konkretno, za Indiju se pretpostavlja da su oni u pogonu s velikim kapacitetima u rafinerijama, da se prerađuje ruska nafta, i onda kako ćete dokazati podrijetlo derivata – nikako. Tako da iz ove priče neće biti ništa", kaže Davor Štern, naftni stručnjak.
Sve se događa u trenutku kada je jedina rafinerija nafte u Hrvatskoj – ona u Rijeci – zatvorena, jer je u procesu modernizacije.
Stručnjak za istraživanje ugljikovodika, Ivica Jakić kaže: "Situacija je takva da se ta nafta doveze do Omišlja i ide u Mađarsku i onda se derivati vraćaju iz Mađarske u Hrvatsku, što se može osjetiti na mogućnostima transporta i hoće li se moći transportirati brzo i pitanje cijene".
Vladajući uvjeravaju – skladišta su puna, nestašice goriva neće biti.
"Mi inače ne uvozimo dizel iz Rusije, sva komercijalna skladišta su puna. Ina je objavila da je nabavila dovoljno derivata, pa i dizela. Na kraju krajeva i Agencija ima obaveze zalihe nafte i naftnih derivata, tako da dosta nema razloga za zabrinutost", rekao je Krpan.
U isto vrijeme, analitičari upozoravaju - era skupe nafte trajat će i nakon što rat završi.