Razgovori prometnika u Novskoj i Okučanima nakon nesreće kod Rajiću u kojoj su poginule tri osobe upućuju da ni oni nisu bili sigurni je li do sudara teretnog i putničkog vlaka došlo zbog neispravne signalizacije.
P1: "E udario je u vlak sad ovaj je prošao i udario ga, 2506 je udario ovaj 4120."
P2: "Pa to vidim u istom polju"
P1: "A da"
P2: Pa kak ga je udario?
P1: "Nemam pojma ja"
P2: Udario vlak u vlak? Pa kako, taj je izginuo onda. Tko ti je rekao?
P1: Pa nemam pojma ništa, dispečer, evo sad me zove ovaj dispečer.
P2: Pa vidim ja da je on u istom polju.
P1: Pa da, kako je mogao ući u isto polje ako je…
P2: Prošao crveno. Pa da.
P1: Pa da ovaj, čekaj u međuvremenu je li bilo ono znaš pocrvenilo bilo, jel da?
P2: Koje?
P1: Pa ono žmigalo, vlak dok su njih dva bili na pruzi?
P2: Da. A. Da evo sad mi žmiga.
P1: Pa da, ali bilo je i u međuvremenu žmigalo jel' da?
P2: A šta ja znam više jel' žmigalo, jel' nije žmigalo.
Istraga je utvrdila da je strojovođa prošao kroz dva crvena koja su nalagala da stane, a automatsko zaustavljanje izbjegao ručnim aktiviranjem prekidača vožnja po nalogu. Snimku razgovora koju imamo pustili smo i Sindikatu strojovođa - oni tvrde da je bilo kvarova na signalizaciji.
"Povjerenstvo je donijelo simulaciju da je pult bio u kvaru jednu minutu i pet sekundi. Nakon toga se vratio u rad. To znači da je prometnik nije imao kontrolu nad pultom i signalima na pruzi. Po defaultu bi signali u toj situaciji trebali past na crveno, jesu li nisu li. Postavlja se pitanje zašto su dva signala bila jedan za drugim crveni što ne bi smjeli biti ako je sve u redu kako govore gospoda iz HŽ Infrastrukturei", govori Tomislav Klarić iz Sindikata strojovođa Hrvatske.
U transkriptima koje posjedujemo vidi se da prometnici raspravljaju o signalizaciji koja izbacuje kvarove. Istraga je kasnije utvrdila da prometnici nisu prekršili pravila i propise. Iako su se u razgovoru nakon nesreće pitali jesu li što pogriješili.
P1: Mene zvao nadzornik iz Zagreba da je Mađar na krovu.
P1: Jel ima mrtvih?
P2; Nemam pojma. Ode na robiju sad.
P1: Tko?
P2: Pa ja.
P1: Za čega? Pa jesam ja kriv sad, nisam kriv, jel tako?
P2: Šta bi ti bio kriv, imaju signali.
P1: Koga da zovem?
P2: 112, zovi šefa, zovi sve živo.
U Sindikatu su, kažu, svjesni odgovornosti strojovođe koji nije zaustavio vlak i prošao kroz crveno. No pitaju se zašto nakon toga nitko drugi nije reagirao?
"U takvim situacijama ako se vidi da strojovođa prolazi samoinicijativno, ako mu netko nije dao nalog ili naredio da može ići kroz crveno. Sigurno da mora reagirati netko drugi od radnika i isključiti napon. Ako je strojovođa prošao kroz dva crvena i nitko nije reagirao, zašto, zbog čega", govori Klarić.
Jučer se zamalo dogodilo slično kad su se dva putnička vlaka kod Slavonskog Broda našla na istom kolosijeku što je moglo dovesti do frontalnog sudara. Prisebnom reakcijom strojovođa izbjegnuto je ponavljanje tragedije koja se dogodila kod Novske.
HŽ Infrastruktura ne želi ulaziti u detalje oko cijele ove nesreće. Za njih je sve rečeno u istrazi i nalazima vještaka. Doznajem da su dobili preporuke za poboljšanje signalizacije. S druge strane ne žele ništa komentirati i iz pijeteta prema stradalom strojovođi.
Sudar vlakova sa smrtno stradalima i jučerašnji izbjegnuti frontalni sudar jasan su signal da se sigurnost na hrvatskim prugama mora podići na višu razinu.