Golotinje u umjetnosti oduvijek ima ali nekima i blaža verzija i dalje smeta. U Splitu su tako išarani plakati za operu o Romeu i Juliji. Kome smeta goli muškarac?
U neposrednoj blizini splitskog HNK-a, dva su umjetnička plakata vandalizirana. U video prilogu možete vidjeti što je ostalo od gole muške stražnjice - jer je netko crnim sprejem zašarao sve ostalo.
"Ja mislim da je to zasmetalo huliganima koji šetaju po noći. U Splitu ih nažalost ima puno", rekla je Petra iz Sinja. "Iz obijesti, iz dosade. Zašto bi mi smetalo, to je umjetnost ipak", kaže Branka iz Splita.
Nekome je, ipak, plakat očito zasmetao. Pogledajte u prilogu i originalnu verziju, koja prikazuje nago muško tijelo i lice Julije u nadnaravnoj veličini.
"Meni ne smeta, nije mi loše čak ni vidit ovo, dapače. A čeka, ovo je muškarac, onda je ružno vidjet. Da je žensko tijelo bilo bi bolje? Da!", kaže Ivan iz Splita.
Tako HNK najavljuje operu Capuleti i Montecchi, operu o najpoznatijim tragičnim ljubavnicima svjetske književnosti, Romeu i Juliji. Prvi put će ova opera zaživjeti na daskama splitskog HNK-a.
Tko je pošarao plakate?
"Plakat je autorsko umjetničko djelo, dizajnerski odgovor na naš koncept, na našu predstavu, ima svoju autonomnu vrijednost kao što i naša predstava ima", rekao je Hrvoje Korbar, redatelj opere Cauleti i Montecchi.
Na pitanje sumnja li tko je mogao pošarati te plakate, redatelj odgovara: "Ljudi koji imaju višak slobodnog vremena, a i očito im smetaju naga tijela kao da nikad nisu bili na plaži, kao da to nikad nisu vidjeli."
"Svatko ima pravo na svoju slobodu pa se ovaj umjetnik evo izrazio ovako. Meni ne smeta gola stražnjica, voljela bih da je možda malo bolja, ali bože moj", dodaje Nela Šarić, članica splitske Opere, koja tumači lik Julije.
Vlasnik stražnjice je Bruno Dubravec, kolega i prijatelj poznatih dzajnera koji surađuju sa splitskom kazališnom kućom. Inače, autori su i plakata kojim se najavljivalo Splitsko ljeto.
Tada su dva jezika, odnosno poljubac pojedinci nazvali pornografijom. Ništa bolje nije ni prošao sljedeći plakat za predstavu Gazdarica, koji je u dijelu javnosti okarakteriziran kao eksplicitan.
Tko se osjećao isprovociran?
Dizajneri tvrde da ovakvi vizuali trebaju nagnati publiku u kazalište, a šaranje nečije stražnjice pretjerani je konzervatizam.
"Netko se osjetio isprovociranim, prozvanim da reagira. Naravno, to i jest ideja dizajna, kada treba provocirati, otvarati drustvena pitanja koja se trebaju pitati, a u krajnjoj liniji, to je pitanje marketinga u kulturi, kako sa što manje sredstava, koja su ionako premala, postići što više. Mislim da je problem što se radi o muškoj stražnjici, odnosno dijelu muškog akta u tom foto kolažu", objašnjava Sven Sorić, predsjednik Hrvatskog dizajnerskog društva.
Bilo da se stražnjica prekrivena ili pak potpuno vidljiva - planovi za premijeru se ne mijenjaju. Splitska publika operu Capuleti i Montecchi može pogledati od subote.