Građani Ukrajine očekuje da će njihova vojska na proljeće krenuti u kontraofenzivu protiv ruskih napadača. Kada će to biti moguće, to zavisi i od vremena, piše DW. Bivši američki vojni meterololog daje prognoze.
„Sezona proljetnog blata ove godine je počela ranije", piše u analizi za DW David Helms, meteorolog i veteran američkog ratnog zrakoplovstva. Razlog je u tome što su veljača i ožujak bili dva stupnja Celzija topliji nego u višegodišnjem prosjeku. "To dovodi do toga da već imamo izvjesno isušivanje u skromnom opsegu, uglavnom na jugu, manje na sjeveru i istoku", objašnjava ovaj vojni meteorolog u mirovini.
Otpimalne okolnosti za satelitsko izviđanje
Cijelo vrijeme rata u Ukrajini on objavljuje svoje prognoze na društvenim mrežama koristeći hashtag #NAFOWeather. To ga čini jednim od mnogih volontera koji u digitalnom svijetu podržavaju borbu Ukrajine protiv ruskih napadača. Tako Helms recimo piše kada će postojati "optimalne mogućnosti za optičko satelitsko izviđanje". Drugi aktivisti zatim koriste donacije za naručivanje satelitskih snimaka od privatnih providera kao što je Maxar, i stavljaju ih na raspolaganje ukrajinskim zapovjednicima na frontu.
Prognoza za kraj sezone blata
Ovih tjedana prognoze Davida Helmsa imaju posebno značenje: onaj tko može odrediti regionalno drugačiji kraj sezone blata u Ukrajini, približava se odgovoru na pitanje: kada Ukrajina može prijeći u kontraofenzivu i vratiti okupirano područje. U svojim dnevnim videoporukama to najavljuju kako ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenskij, tako i njegov ministar obrane koji se putem videa zahvaljuju za britanski borbeni tenk Challenger 2, ili za njemačke tenkove Leopard 2 i oklopna vozila Marder.
U Ukrajini, 'sezona blata', takozvana 'rasputica', u jesen zbog kiše i u proljeće zbog otapanja snijega, čini polja i neasfaltirane puteve neprohodnima mjesec dana. Tenkovi, vozila za prijevoz vojnika i artiljerijska oruđa tada se zaglavljuju u blatu.
Mjesec dana paralize vojne tehnike
"U gornjih 20 centimetara tla čvrstoća tla opada s povećanjem vlage. To je eksponencijalni razvoj", kaže Helms. „Vrlo brzo se mijenja u određenim točkama kako se vlažnost povećava. Sva zimska vlaga se nakupila u obliku snijega i površina tla je uglavnom bila smrznuta, iako se zbog klimatskih promjena gornji sloj tla ove zime povremeno otapao. Fenomen ima veze s geografijom u mnogim dijelovima istočne Europe: ravnim zemljištem dokle oko seže i prirodom tlu. U Ukrajini, crna zemlja čini jug zemlje jednim od najplodnijih regija na svijetu.
Koja vozila ispunjavaju uvjete?
Bivši vojni meteorolog Helms radio je i za Nacionalnu upravu za oceane i atmosferu SAD-a (NOAA), gdje se bavio hidrološkim posljedicama klimatskih promjena – odnosno promjenom sastava tla. Kao recimo u Ukrajini. "Sezona blata povezana s vojnim vozilima ne zavisi samo od jačine tla, već i od vrste vozila namijenjenih za ofenzivnu operaciju", rekao je Helms za DW. Pojednostavljeno rečeno, hoće li zaglibiti u ukrajinskom blatu ili neće ovisi o tome koliko su tenkovi i oklopni transporteri teški i koliko ljudi prevoze.
Kada je riječ o bojišnici u Ukrajini Helms tvrdi: "Količina vlage u tlu i klimatologija gubitka vlage u zemlji značajno će se povećati od 1. svibnja i kasnije". Tlo na jugu Ukrajine će se dovoljno osušiti već sredinom travnja; u Donjeckoj oblasti dva tjedna kasnije, a od sredine svibnja također i u oblasti Luganska koju je okupirala Rusija.
To je vrlo važno: ukrajinska vojska bi mogla započeti kontraofenzivu na jugu prema gradu Melitopolju koji drže Rusi, dok su ruski tenkovi i dalje zaglavljeni u blatu na istoku Ukrajine.