moderno ratovanje /

Ukrajina uvjerljivo pobjeđuje u internetskom ratovanju: 'Uspjeli smo doprijeti i do ruske publike'

Image
Foto: Twitter

Odjel za društvene mreže i internetsku komunikaciju ukrajinskog ministarstva obrane radi jedan od najvažnijih poslova ratovanja, bez ispaljenog metka

16.10.2022.
17:53
Twitter
VOYO logo

Nakon gotovo osam mjeseci, rat u Ukrajini dosegnuo je svojevrsni balans. Ukrajinske protuofenzive nastavljaju napredovati, dok ruske snage još uvijek vrše pritisak. No, situacija na internetu mnogo je jednostavnija.

"Ovo je nacija memea", rekla je Olena, kijevska poduzetnica koja upravlja timovima volontera društvenih medija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Da je ovo rat memea, mi bismo pobijedili", kazala je.

Olena joj nije pravo ime. Zbog osjetljive prirode posla koji ona i njezini timovi obavljaju u ime ukrajinskog ministarstva obrane, zamolila je da ostane anonimna. Njezini timovi rade danonoćno, reagirajući u roku od nekoliko sati na vijesti iz cijele zemlje, proizvodeći prodorne video zapise, često uglazbljene, za publiku u zemlji i inozemstvu, piše BBC.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Baš kao što ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski kroji govore u stranim parlamentima kako bi uzeo u obzir lokalnu povijest, kulturu i senzibilitet, tako i peteročlani Olenin međunarodni tim cilja svoje poruke.

Video iz lipnja u kojem se zahvaljuje Britaniji za vojnu pomoć uključivao je glazbu Gustava Holsta i The Clasha, s djelićima Shakespearea, Davida Bowieja, Lewisa Hamiltona i montažom protutenkovskog oružja koje je isporučila Britanija u akciji.

Nedavno je odluka francuskog predsjednika Emmanuela Macrona da opskrbi Ukrajinu samohodnim oružjem pozdravljena videom u kojem je pisalo: "Romantične geste imaju različite oblike".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Slike crvenih ruža, čokolade, horizonta Pariza, praćene oružjem u akciji, postavljene su - možda neizbježno - uz zvuk bez Je T'aime Moi Non Plus Sergea Gainsbourga i Jane Birkin.

Zahvaljujući naporima tima, Twitter feed ministarstva obrane sada ima 1,5 milijuna sljedbenika diljem svijeta. Neki od videa pregledani su više od milijun puta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Njihov najuspješniji video, objavljen u kolovozu nakon nekoliko misterioznih napada na ruske ciljeve na anektiranom Krimu, skupio je 2,2 milijuna pregleda. Ismijavao je Ruse zbog odlaska na odmor na poluotok i bio je postavljen na pjesmu Bananarame Cruel Summer.

"Glavna ideja je obratiti se međunarodnoj publici i pokazati da je Ukrajina zapravo sposobna pobijediti", kaže ona. "Jer nitko ne želi ulagati u gubitnike."

Ali drugi Olenin tim provodi subverzivniji rad, osmišljen kako bi istaknuo ruske gubitke i demoralizirao ukrajinske osvajače.

S mnoštvom videozapisa koji prikazuju ruske vojne neuspjehe koji se objavljuju na platformama društvenih medija, timu ne nedostaje materijala. Ali kroz pokušaje i pogreške naučili su što funkcionira, a što ne.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Počeli smo izlagati mrtva ruska tijela", kaže Olena. "A onda smo shvatili da to zapravo ne funkcionira. Samo ih je ujedinilo protiv nas."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tim je zatim pokušao apelirati na savjest ruskih vojnika pokazujući slike mrtvih ukrajinskih civila. Opet, činilo se da je naišao na gluhe uši.

"Shvatili smo da su zapravo bili ponosni na to. Nisu to uopće osuđivali", kaže ona. "Shvatili smo da to moramo učiniti na mnogo sofisticiraniji način."

Volonteri sada pomno proučavaju ruske platforme društvenih medija kako bi ispitali slabosti u određenim dijelovima zemlje.

"Ako to radite u Saratovu, morate znati što se događa u Saratovu", kaže Olena. "Ako to radite u Nižnjem Novgorodu, morate znati što se događa u Nižnjem Novgorodu."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iznimno je teško procijeniti utjecaj koji ovaj rad ima, ali nedavna djelomična mobilizacija Vladimira Putina dala je volonterima puno materijala za rad.

"Čekali smo mobilizaciju", kaže Olena. "Znali smo da bi to za njih bilo vrlo demoralizirajuće."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najbogatija baza materijala nalazi se na servisu za razmjenu poruka Telegram. Olena ga naziva "Divlji, divlji zapad".

Volonteri koji osiguravaju materijale za ministarstvo obrane samo su mali dio goleme, živahne, žestoko domoljubne zajednice koja reagira na događaje na terenu, ponekad nevjerojatnom brzinom.

Nedavna eksplozija na ruskom mostu Kerch, koji povezuje Rusiju s okupiranim Krimom, pokrenula je plimni val videa, šala i memeova dok je ukrajinska internetska vojska slavila.

Ali zemlja se nije pretvorila u naciju digitalnih ninja preko noći. Osam godina rata u istočnoj regiji Donbasa dalo je ljudima puno vremena da usavrše svoje vještine, od suprotstavljanja dezinformacijama do kruženja duhovitog sadržaja osmišljenog za podizanje morala.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Trenutačno okruženje društvenih medija, kaže Igor Solovej, voditelj ukrajinskog Centra za stratešku komunikaciju i informacijsku sigurnost, odražava rijetko približavanje službenog i javnog raspoloženja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Svjedoci smo možda prvi put u povijesti da civilno društvo vjeruje državi i pomaže joj”, rekao je.

"Oružane snage rade svoje, dok društvo samo stvara sadržaje, memeove, kreativne radove. Jer svatko se osjeća odgovornim za vlastitu budućnost", tvrdi.

No, internetski napadi dolaze i iz Rusije. Ranije ovog mjeseca, dva poznata ruska trola uspjela su prevariti ukrajinskog ministra vanjskih poslova Dmitra Kulebu da pomisli da razgovara s bivšim američkim veleposlanikom u Moskvi, Michaelom McFaulom.

Odlomci su emitirani na ruskim državnim medijima, a činilo se da Kuleba priznaje da je Ukrajina odgovorna za nedavne napade na Krimu i u Rusiji - iako je šala izvedena prije eksplozije na Kerčkom mostu 8. listopada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ipak, Olena kaže da nije vidjela previše dokaza da i u Rusiji postoji jednako kreativna i motivirana Internet vojska.

"Rusi nisu uspjeli smisliti ništa zanimljivo. Nema humora, nema ljepote. Čak ni boli. Nema suosjećanja", zaključuje Olena.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo