OZBILJAN BIZNIS /

Putin invazijom nenamjerno popularizirao jedan ukrajinski brend: 'Sve što imaju je vrhunske kvalitete, imaju samo jedan minus'

Image
Foto: Profimedia

Prodaja njihove robe se utrostručila nakon invazije, pa je zaposleno još 750 krojačica koje rade u tri smjene

22.1.2023.
22:00
Profimedia
VOYO logo

Otkako je počeo rat u Ukrajini, nije samo ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski postao globalno poznat, već je i njegov stil odijevanja privukao mnogo pažnje.

Iza maskirnih odora u kojima se Zelenskij često pojavljuje u svojim videobraćanjima, ali i tijekom susreta s brojnim inozemnim dužnosnicima, stoji M-TAC, mali ukrajinski brend koji proizvodi opremu za lov i turizam, dodatke za oružje, vojnu i taktičku odjeću, piše Forbes.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tužno je zapravo da je za naglu ekspanziju M-TAC-a najzaslužnija ruska agresija na Ukrajinu. Otkako je počela u veljači, prodaja ovog brenda se utrostručila. Pokrenuta je tvornica u regiji Lviv, proširena je proizvodnja u Kijevu, a zaposleno je 750 krojačica koje rade u tri smjene.

Prihodi brenda mogli bi tako do kraja 2022. iznositi od 600 do 650 milijuna grivni, što je približno 150 milijuna eura. Te su brojke u rangu onih koje ostvaruju veliki proizvođači vojnih odora koji proizvode opremu za državne narudžbe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
'MILIJUNI UKRAJINACA SU KAO JEDNO' /

Zelenskij najavio pobjedu Ukrajine u ratu s Rusijom, uključujući i Krim: Njemačka i Francuska poslale im snažnu poruku

Image
'MILIJUNI UKRAJINACA SU KAO JEDNO' /

Zelenskij najavio pobjedu Ukrajine u ratu s Rusijom, uključujući i Krim: Njemačka i Francuska poslale im snažnu poruku

Brend nastao kao spoj hobija i posla

Osnivač M-TAC-a je Aleksandar Karasev iz Kijeva, koji se početkom 2000-ih zainteresirao za airsoft, vojni simulacijski sport, sličan paintballu, u kojem se upotrebljavaju replike vatrenog oružja, koje izbacuju kuglice od tvrde plastike promjera od 6 do 8 milimetara. Kako je tada u Ukrajini bilo teško pronaći opremu za airsoft, Karasev je odlučio spojiti hobi i posao te je, s partnericom Natalijom Korženjuk, otvorio trgovinu Militarist u Kijevu, gdje su prodavali uvezenu airsoft opremu.

Do 2014. lanac Militarist je imao šest trgovina, a Karasev je nabavio dosta vojne opreme za airsoft igre, uz ostalo i nekoliko kamiona i oklopnih transportera. Izbijanjem neprijateljstava u Donbasu, kamione je dao ukrajinskim postrojbama na tamošnjem frontu, a u Militarist su umjesto airsoft igrača počeli dolaziti vojnici, i tako reklamirali njegove proizvode.

Militarist je imao jaku konkurenciju pa su Karasev i Natalija Korženjuk ponudili partnerstvo dizajneru Denisu Golovku, a rezultat je bilo stvaranje ukrajinskog brenda taktičke odjeće po imenu M-TAC. Jedan od prvih i najuspješnijih modela nove tvrtke bile su hlače Agressor, koje sada nosi Volodimir Zelenskij.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ruski vojnici na svega par kilometara od tvornice

Do početka 2022. M-TAC je imao sedam trgovina, dvije tisuće četvornih metara radionica i skladišta u Kijevu s više od 200 zaposlenika, kao i proizvodnu liniju, trgovinu i skladište u Poljskoj. Nakon ruske invazije na Ukrajinu, to više nije bilo dovoljno jer su stometarski redovi kupaca stajali pred trgovinama Militarista.

Većina menadžmenta istovremeno je bila odsutna: neki su prije početka rata otišli na specijaliziranu izložbu u Njemačku, drugi su evakuirali svoje obitelji, a Karasev i nekoliko drugih zaposlenika pristupili su u teritorijalnu obranu. Tako je umjesto dotadašnjih 50-70 ljudi u veleprodajnom skladištu Militarista ostalo je samo troje ljudi i nije imao tko brinuti o proizvodnji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na nekoliko kilometara od kijevske tvornice M-TAC stigli su ruski vojnici. "Imali smo pripremljen benzin za uništavanje skladišta u slučaju da se probiju", priča Karasev.

Širenje na zapadno tržište

M-TAC je s punim radom nastavio tek u svibnju međutim, zbog velike potražnje za odjećom, već u lipnju je počela izgradnja nove tvornice u regiji Lviv. Investitori - suosnivač ukrajinskog izvoznika poljoprivrednih proizvoda Orexim Jurij Budnik i direktor tvrtke Aleksandar Hudolej - su uložili oko 800 tisuća dolara.

"Sve što imaju vrhunske je kvalitete", kazao je za Forbes Aleksandar Kamišin, šef Ukrajinskih državnih željeznica koji se oblači u M-TAC. "Imaju samo jedan minus - teško je kupiti nove stvari jer ih nema na tržištu", dodao je.

U 2022. godini osnivači tvrtke uložili su sva ulaganja, ušteđevinu i dobit u proširenje proizvodnje - i spremni su se dalje širiti kroz kredite kako bi zadovoljili potražnju. Na pitanje koliko je to razumno, jer rat neće trajati vječno, Golovko je odgovorio da M-TAC ima dobre izglede na zapadnim tržištima. Zasada im je glavni cilj zadovoljiti potrebe ukrajinske vojske koja ima popust od 15 posto prilikom kupnje robe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo