Kao što je jednom prilikom izjavila Picassova ljubav Francoise Gilot u knjizi 'Život s Picassom': Ako bismo željeli pronaći neku usporedbu za atelijer velikog slikara onda bismo najmanje pogriješili ako kažemo da je to bila prava svaštarnica koja je nalikovala tajnoj sobi nekog alkemičara u kojoj se čuva i najmanja sitnica. A da je mogao birati, Picasso bi radije opljačkao Ali Babino svetiše nego pariškog Cartiera.
Francoise je bila potpuno u pravu. Veliko dijete koje je uživalo u trajnim metamorfozama svojih likova, tajnim ljubavima i uzbuđenjima skrivalo je od javnosti mnoge svoje radove.
Na najnovijoj izložbi koja je postavljena u pariškom Centru Pompidou izloženi su Picassovi manje poznati radovi ? od drvenih rezbarija namijenjenih njegovoj djeci, tajnih poklona njegovim brojnim ljubavnicama te velikim gipsanim i željeznim glavama žena u parku dvorca Boisgetoup koje smo do sada mogli vidjeti jedino na Brassaovim fotografijama iz 1933. godine objavljenima u časopisu Minotaure.
Kao što je poznato, Picasso je običavao govoriti o šumi skulptura te napuštati svoj atelijer i seliti u drugi čim bi ga napunio kreacijama. Za njega nisu vrijedili postulati nadrealista koji su željeli šokirati javnost, proizvesti dojam kolizije nespojivog, kao ni oni Marcela Duchampa koji je koristio objet trouve. Picasso je zaista uživao u igranju svojim radovima i često ih je prepravljao i nanovo koristio. Stoga bismo ključnim riječima kojima se opisuje njegov veliki opus - redukcija, monumentalnost, intima - mogli još dodati i riječi kao što su metamorfoza, igra, latentna imaginacija te iznenađenje.
Iznenađenje Picassovih djela možete pogledati u Centru Pompidou do 25. rujna. Cijena kataloga iznosi 128 maraka.