Udruga navodi kako se "argumentacija HNB-a kreće na razini neumjesnog i ispraznog dociranja kojim se samo pokušava prikriti nerad u HNB-u".
"Postupajući na taj način, HNB se bez imalo obzira nastavlja igrati ljudskim sudbinama, ugrožavajući direktno egzistenciju pojedinaca i čitavih", stoji u priopćenju Udruge Frank.
"Opetovano kršenje Zakona"
Napominju kako je pravi problem "opetovano kršenje Zakona o potrošačkom kreditiranju od strane banaka koje provode konverziju kredita" te da HNB već duže vrijeme to "propušta primijetiti".
"Udruga Franak pritom je jako dobro procijenila učinak konverzije ali naravno pod uvjetom da banke u potpunosti poštuju Zakon te da regulator bankarskog tržišta (HNB) nadzire provođenje tog zakona. HNB, kao i inače zaokupljen više svojim nadmenim stilom negoli svojim zakonskim obavezama kao regulatora tržišta, propušta tako primijetiti kako korisnicima kredita nije problem mala preplata ili manjak kao takav, već je problem direktno kršenje zakona od strane banaka", piše u priopćenju Udruge Franak.
Nabrojali su i neke od najčešćih načina kršenja Zakona o konverziji: Lažno prikazivanje i evidentno manipuliranje eurskim kamatama, nepriznavanje statusa klijenta i drugih pogodnosti koje je dužnik imao u CHF kreditu, lažno utvrđivanje i povećanje početne glavnice od strane banaka kroz manipulacije tečaja, nezakonito uvjetovanje konverzije jednokratnom isplatom utvrđenog manjka uplata, nezakonito izdvajanje dospjele glavnice iz konverzije i uvjetovanje konverzije njenom jednokratnom isplatom, derogiranje prava dužnika u aneksima ugovora o konverziji na način da se korisnici kredita prisiljavaju da, pod krinkom konverzije, pristanu na cijeli niz odredaba u Aneksima ugovora koje su evidentno nezakonite i koja im se uskraćuju zakonska prava.
Savjeti HNB-u
Što se tiče tvrdnji HNB-a kako je nemoguće brzo provjeriti nepravilnosti u aneksima i izračunima, naš savjet HNB-u kako da točno, detaljno i brzo provjeri jest sljedeći:
1. Konzultirati odredbu čl. 23. Zakona o potrošačkom kreditiranju koja obvezuje banke da nadležnom nadzornom tijelu (HNB) u svom, sjedištu i u ostalim prostorijama u kojima obavlja djelatnost i poslove u vezi s kojima nadležno nadzorno tijelo provodi nadzor omogući pregled sklopljenih ugovora i da njihove preslike te dostavi druge podatke i poslovnu dokumentaciju potrebnu za utvrđivanje činjeničnog stanja u provođenju nadzora.
2. Za svaku banku odrediti stručnjake koji će provjeriti kako su se kamate u euro kreditima uistinu mijenjale.
3. Uzeti po jedan primjer za svaku vrstu kredita i za svaku vrstu klijenta za svaku početnu kamatu koja je ikad postojala u konkretnoj banci u svakoj godini. Na temelju provjere kretanja kamate, što se vidi iz realnog otplatnog plana za svakoga odabranog klijenta, utvrditi kako su se kamate uistinu mijenjale.
Udruga Franak drži da za provjeru svih prijavljenih nedostataka HNB-u ne treba više od maksimalno 5 dana predanoga rada, a po potrebi valjalo bi raditi i vikendom. Napomene radi, od dana stupanja zakona na snagu proteklo je 55 dana.
Udruga je pozvala HNB, predstavnike banaka i Ministarstvo financija na hitno održavanje zajedničkog sastanka s Udrugom Franak gdje će se utvrditi daljnji koraci oko utvrđivanja mjera nadzora provođenja konverzije.