Brojna istraživanja i statističke usporedbe stanja tržišta trgovačkih prostora u Hrvatskoj s drugim zemljama Europe, ukazuju da je u Hrvatskoj još uvijek značajno manje kvadratnih metara trgovačkog prostora po stanovniku negoli u drugim zemljama (prosjek u EU je 192 m2 trgovačkog prostora na 1000 stanovnika, a u Hrvatskoj ta brojka iznosi oko 147 m2 na 1000 stanovnika).
"Nameće se pitanje je li Hrvatska usporediva sa zemljama EU-a i po drugim relevantnim parametrima poput prihoda kućanstva, raspoloživih primanja te općenito standarda življenja. Statistički –nije. No, ono što je realan parametar za hrvatske prilike su izvan statistički podaci te sociološki parametri specifični za naše podneblje. Hrvati su prepoznani kao izrazito veliki potrošači i činjenica da tradicionalno trošimo puno više negoli naše mogućnosti dopuštaju, predstavlja velik faktor razlikovanja u odnosu na prosječnog Europljanina", objašnjava menadžer Colliers Internationala Nenad Peris za Večernji list, koji smatra da nemamo "previše" trgovačkih prostora.
Čeka nas otvaranje još četiri centra u Zagrebu
No, broj kvadrata trgovačkog prostora po stanovniku uskoro će se promijeniti otvaranjem Arena Centra, kada prosjek četvornih metara trgovačkog prostora na 1000 stanovnika dolazi na brojku od oko 600 m2. Navedeni prosjek je još ispod nama usporedivih tržišta poput Praga (650 m2/1000). U Zagrebu se, osim Arene Zagreb, tek trebaju otvoriti Supernova u Buzinu, Horvatinčićev Cvjetni prolaz u centru Zagreba, te dugo iščekivana IKEA.
Inače, iako ga se donedavno spominjalo kao promašenu investiciju, učinkoviti marketing pomogao je Westgate da poveća broj posjetitelja. Oni su zadovoljni sadašnjim stanjem, te kažu da su zabilježili rast posjetitelja od oko 35 posto tijekom tjedna te čak 50 posto vikendom.
Zanimljiv potez: Cascade ukinule najamninu
Najviše problema imaju trgovački centri locirani u centru grada. Za razliku od uvijek punih zagrebačkih centara, Cascada u samom centru Zagreba uglavnom je prazna. Kada je prije gotovo godinu dana centar otvorio vrata, zaobišli su ga i najmoprimci i posjetitelji. Popunjenost lokala od tek trideset posto nije bila zadovoljavajuća upravi koja je dovela Antona Hopfgartnera, inače uspješnog menadžera kojem je najsvjetlija točka karijere uzdizanje praškog Palladiuma u jedan od najposjećenijih europskih šoping centara. Prvi potez novog predsjednika uprave bilo je ukidanje najamnine.
"Uveli smo free rent period koji funkcionira na način da zakupac upravi centra prvo prezentira što želi raditi u određenom prostoru i u kojem vremenskom razdoblju, odnosno prezentira svoj poslovni plan. Uprava centra tada procjenjuje potrebe zakupaca i usklađuje ih sa željama uprave jer u konačnici zakupac treba dobro poslovati "ističe Hopfgartner.
No i neplaćanje najamnina nije pomoglo centru, koji i s tim posebnim mjerama bilježi tek 60-postotnu popunjenost kapaciteta. I u Avenue Mallu, koji je ove jeseni zabilježio rekordnu posjećenost, svojedobno je Udruga zakupaca tražila smanjenje najamnine, kada su za pojedince uspjeli dogovoriti najam niži 20 posto, piše Večernji list.
Prethodni članci:
arti-201005080073006 arti-201003250461006 arti-201004250173006 arti-201005130284006 arti-201006190041006