I pored svih financijskih pokazatelja o stanju u nekoj tvrtki, analize tržišta na kojem djeluje, medijskih informacija o stanju u tvrtki, analitičari tržišta kapitala ipak najviše vjeruju mišljenju visokog menadžmenta i posebno predsjednika Uprava kada sami opisuju stanje u kompaniji.
David Larcker i Anastasia Zakolyukina sa Stanford Graduate School of Business napravili su istraživanje 29.000 raznih konferencijskih razgovora sa upravama raznih tvrtki kako bi otkrili obrasce ponašanja CEO-ova koji lažu i skrivaju pravo stanje o svojoj tvrtki, piše Dailyfinance.com a prenosi Business.hr.
U svom znanstvenom radu identificirali su sedam znakova koji mogu ukazati na to da čelnik kompanije ili bilo koji direktor, odnosno šef imaju neodgovarajući odnos sa istinom.
1. Mi, a ne ja
U pravilu, direktorom se ne postaje ako ti je glavna karakteristika skromnost i ako imaš sklonost za dobro obavljen posao zasluge dijeliti s drugima. Zato, kada direktor počne dijeliti odgovornost s drugima i govoriti "mi" umjesto "ja" to je signal da se želi distancirati od smjera u kojem ide kompanija.
2. Svi dobro znamo
S ciljem da smanji odgovornost, neiskreni direktor počet će relativizirati svoj autoritet. Umjesto da tvrdi kako drži sve konce u rukama počet će govoriti "svi znamo", "svatko će se složiti"....
3. Navijačko opisivanje situacije
Dok većina čelnika kompanija želi zvučati dostojanstveno i suzdržano te koriste izraze koji najbolje odgovaraju situaciji, neiskreni CEO pribjeći će opisima poput "bezgrešno", "savršeno" ili "fenomenalno". Tako želi zvučati iskrenije i intenzivnije.
4. Pretjerivanje s emocijama
Kada je situacija pozitivna sve je genijalno, a kada je loše došao je kraj svijeta. Direktor koji nešto skriva ima tendenciju pretjerati opisujući svoje emocije. Umjesto da kaže kako je situacija problematična on će upotrijebiti izraze poput "uništenje", "zastrašujuće" ili "srcedrapajuće".
5. Psovanje
Želeći zvučati iskrenije direktor koji nešto skriva koristit će psovke znatno češće nego iskreni direktor jer smatra da snažniji rječnik, odnosno psovke, pokazuju kako on daje sve od sebe bez ograde.
6. Ljutnja
Iskreni menadžer ima tendenciju oslanjati se na činjenice, brojke i analizu da podupre svoju iskrenost dok će lažov pribjeći metodi "ubilačkog manijaka". CEO-ovi koji nešto skrivaju koriste izraze poput "mrzim","ubit ću" ili "uništit ću". 7. Vjeruješ mi, zar ne?
Demonstrirajući svoju iskrenost CEO koji laže u svojim će izvješćima upotrebljavati sinonime za iskrenost poput "autentično", "istinito" ili "istinsko" i sve druge riječi koje će ih opisati kao pouzdane. No, treba li vjerovati svakom tko kaže "vjeruj mi"?
Prethodni članci:
arti-201010110133006 arti-201009020566006