Velike kompanije nude proizvode za siromašne

Gospodarska kriza u jugoistočnoj Europi stigla je i do polica u dućanima, pa su velike prehrambene kompanije uvele strategije koje već godinama primjenjuju u afričkim zemljama.

28.8.2012.
15:36
VOYO logo

Mini-porcije, jednostavna ambalaža i recepti za niskobudžetne obroke - tako industrijski proizvođači reagiraju na rastuće siromaštvo u zemljama jugoistočne Europe pogođenima krizom. Pritom se služe strategijama koje se već godinama primjenjuju u afričkim i azijskim zemljama u razvoju: nude manje porcije ili manja pakiranja bez luksuzne opreme da bi zadržali i kupce skromnijeg budžeta. Branša se očito priprema na to da će zbog gospodarske krize idućih godina morati sniziti svoja očekivanja u ostvarivanju utrška na ovom dijelu svijeta.

Unatoč svemu, dobro zarađuju

"Ako jedan Španjolac sada još potroši samo 17 eura kada ode u nabavku, onda mu više ne mogu prodavati prašak za rublje koji bi ga stajao pola njegovog budžeta", objasnio je šef velikog britansko-nizozemskog koncerna Unilever za Europu Jan Zijderveld u intervjuu listu Financial Times Deutschland. "U Indoneziji prodajemo pojedinačna pakiranja za dva do tri centa i unatoč tome dobro zarađujemo. Mi znamo kako se to radi, ali smo u Europi u godinama prije krize to bili malo zaboravili", kaže menadžer.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Španjolskoj je Unilever već počeo prodavati prašak za rublje Surf u pakiranjima za samo pet pranja. U Grčkoj isti koncern nudi manja pakiranja pirea od krumpira i majoneze, dok se osnovni proizvodi poput čaja i maslinovog ulja pod posebnom markom prodaju po vrlo niskoj cijeni, prenosi Deutsche Welle.

Juha u vrećici za samo jedan tanjur

I konkurencija je reagirala. Koncern Nestle proizvodi već godinama liniju "Popular Positioned Products" (male porcije s niskim cijenama, kao što su na primjer jedna Maggi-kocka, Nescafe za jednu šalicu ili juhu u vrećici za samo jedan tanjur) dijelom i za europsko tržište. Istovremeno se stalno radi na izmjenama u recepturi kako bi se, pored standardnih juha, mogao ponuditi i jednostavniji proizvod s puno manje sastojaka - po nižoj cijeni.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Šef koncerna Henkel Karspar Rorsted je pak nedavno, prilikom predstavljanja bilanci za aktualni kvartal, bio vrlo skeptičan prema razvoju situacije u južnoj Europi. Kriza u Grčkoj, Španjolskoj, Italiji i Portugalu, rekao je, još će godinama gušiti rast utrška na tom prostoru. Henkel na takve procjene već od kraja prošle godine reagira s posebno jeftinim pakiranjima, na primjer, tekućeg deterdženta za pranje rublja - bez poklopca za doziranje i praktičnog otvora za izlijevanje. Jedan glasnogovornik koncerna tvrdi da ti proizvodi jako dobro prolaze kod kupaca.

Unatoč ovakvom razvoju, glasnogovornik Nestlea ne računa s korjenitom promjenom prehrambenih navika zbog gospodarske krize. Hrana i piće tradicionalno igraju važnu ulogu na jugu Europe, kaže on. Tako se u Italiji, Francuskoj i Španjolskoj na hranu troši 16 do 18 posto prihoda, a u Njemačkoj tek 11 do 13 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
FNC 20 PROPUŠTENE
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo