Podataka o uspjesima hrvatskih startupova za sada nema, no novinari Deutsche Wellea su našli dva projekta koja su obećavajuće krenula u razvoj.
Iskoristio poznanstva i privukao pažnju investitora
Startup projekt "Codeanywhere" splitskog poduzetnika Ivana Burazina je online aplikacija koja omogućava programerima pisanje programskog koda bile gdje i to kroz običan web preglednik. Time instalacija dodatnih programa postaje nepotrebna, a programerski posao se može obavljati na svakom računalu koje ima pristup internetu.
Burazin i njegov poslovni partner Vedran Jukić su svojim projektom zainteresirali američkog ulagača od kojega su za razvoj aplikacije dobili čak 600 tisuća dolara. Kaže, to nije tipična startup priča, budući da kapital nije došao iz venture fondova koji se bave ovakvim ulaganjima. "Riječ je o tvrtki koja se bavi pružanjem web hostinga koja nas je pronašla na stranici Angel.co. Ta stranica je nešto poput Twittera ili Facebook startup projekata. Tamo se pronalaze svi startupi, inkubatori, investitori i fondovi; svi smo izlistani sa svojim profilima", pojašnjava Burazin.
Kako na vrijednost profila utječe broj ljudi koji ga prate, Burazin je iskoristio svoju prednost te je poznanike, koje je stekao kroz organiziranje splitske konferencije Shift, zamolio da prate njegov projekt, što se pokazalo punim pogotkom. "Sedam smo dana bili na naslovnici servisa. Jedan od brojnih koji nas je kontaktirao je bio i vlasnik spomenutog web hostinga. On je želio licencirati naš proizvod za svoje klijente. Nakon što smo mu poslali ponudu, ipak je odlučio da će investirati u nas", prisjeća se splitski poduzetnik.
Dobiveni novac se mora trošiti strogo namjenski, a jakost kontrole troškova ovisi o pojedinačnom ulagaču. Fondovi najčešće novac isplaćuju u ratama i ako utvrde da se troši mimo dogovora, lako prekidaju financiranje. Burazin kaže da je njegov projekt prije velike investicije bio u fazi u kojoj je mogao isplaćivati osnovne plaće ulagačima. "Kako smo dobili investiciju trošimo više nego što zarađujemo. To je normalno, jer smo zaposlili četvero ljudi. Sada lansiramo nove proizvode za koje se nadamo da će višestruko povećati broj korisnika", pojašnjava Burazin.
Do novca se, kaže Burazin, može doći, pogotovo do prvih 100-200 tisuća kuna što je više nego dovoljno za proizvodnju funkcionalnog prototipa kroz koji će se ostvariti neki minimalni prihod i korisnička baza. "Postoje brojni inozemni fondovi u koje lako možete ući, ako već imate nešto za pokazati. Dovoljno je da dokažete da postoje korisnici koji će to koristiti i platiti", kaže Burazin i dodaje da su najveće prepreke upravo u ljudima koji iz startupa žele napraviti dobar posao.
Partner u projektu im je Deutsche Telekom
Projekt "Appointment labs" još nije u fazi splitskog projekta, no njegov suosnivač Dennis Puzak kaže da je investicija na vidiku. Ukratko, riječ je o internetskom servisu putem kojega klijenti mogu rezervirati termine u raznim uslužnim salonima poput salona za masažu ili, primjerice, frizerskih salona. I "Appointment labs" može se pronaći na stranici Angel.co, a Puzak i kolege su se s njim prijavili na natječaj Zagrebačkog inkubatora poduzetništva. Inkubator im sada osigurava potrebnu tehničku podršku - od ureda preko opreme do usluga telekomunikacija.
"No tu i je i ta priča s mentorskom mrežom koju čine uhodani i iskusni poduzetnici iz raznih branši koji pomažu vrijednim iskustvima i kontaktima. Konkretno, radimo s telekomunikacijskim tvrtkama i bankama. Kada bismo im došli kao mali projekt od nekoliko ljudi, ne bi nas ozbiljno shvatili. Ali kada dođemo po preporuci mentora koji zna da smo u ZIP-u i da radimo ozbiljno, isti trenutak uspijemo dobiti sastanak", priča Puzak. Sada su u finalnoj fazi pregovora s potencijalnim investitorom.
Testna verzija projekta je na tržištu i trenutno ga isprobava nekoliko desetaka tvrtki. Sugestije koje dobivaju od tih takozvanih beta-testera su dragocjene jer jasno usmjeravaju razvoj projekta sukladno realnim potrebama klijenata.
"Sredinom siječnja ćemo lansirati kompletan proizvod. S novcem kojeg ćemo dobiti od investitora ćemo pokrivati troškove koje ćemo imati u inicijalnom periodu; do trenutka kada zaradom budemo mogli pokrivati sve troškove. Taj period je najzahtjevniji i traži potpuni angažman", objašnjava Puzak. Kaže, do novca za razvoj projekta nije lako doći, ali postaje sve lakše. Sve je više poduzetničkih inkubatora i stranih investitora.
Iako startup projekt u prvoj fazi zahtjeva veliku predanost, a bez financijske kompenzacije, Puzak se nada da će se u konačnici sve isplatiti. Proizvod neće prodavati sami već će im u tome pomoći telekomunikacijske tvrtke koje imaju veliki broj korisnika kojima će ponuditi i sustav za rezervaciju. "Konkretno, partner u prodaji nam je Deutsche Telekom koji posluje u pedesetak zemalja. Ako pilot program dobro prođe, priča će se širiti", optimistično zaključuje Puzak. http://www.dw.de/startup-kultura-zahvatila-i-hrvatsku/a-17342146