Juroslav Buljubašić, suvlasnik brojnih splitskih tvrtki koje se bave turizmom, bankarstvom, telekomunikacijama, pomorstvom..., kaže da je ''kampanja – kampanja, i da predsjednica može, realno gledajući, malo pomoći poduzetnicima'', ali...
''Svojim nastupima u javnosti trebala bi stvarati jednu pozitivnu poduzetničku klimu. Mogla bi pokušati otvoriti i neka strana tržišta jer dobro govori jezike, a ima i kontakte u Bruxellesu, u SAD-u. Problem je što mi kao ekonomija nismo spremni za zapadno tržište, ali da vrijedi pokušati, vrijedi. I Stipe Mesić je kao predsjednik svojedobno pokušavao progurati hrvatska poduzeća u zemljama trećeg svijeta, gdje realno imamo više šansi za uspjeh nego na Zapadu, no poslije je ispalo da su Srbi po tom pitanju napravili više od nas.
To se vidi i iz činjenice da su beogradsku zračnu luku, zahvaljujući ulaganju iz Katara u JAT, pretvorili u glavni aerodrom na Balkanu, a mi za 'Croatia Airlines' tražimo onoga tko će kupiti 49 posto dionica?! Pa, svakog kupca zanima samo većinski paket'', čudi se Buljubašić Vladinim potezima koji ne slijede ekonomsku logiku, a upravo bi ekonomija, ističe, morala biti naša glavna tema.
''Tu predsjednica može napraviti nešto, bude li u javnosti neprestano otvarala diskusije o onome što muči poduzetnike, makar se bojim da bi godina koja je pred nama mogla biti i gora od prošle, i da nas nitko toga ne može spasiti. Pa, mi smo već dvadeset i pet godina kao bez majke i oca, ostavljeni sami da se snalazimo kako tko zna i umije, i zato nam i jest ovako kako je'', rekao je Buljubašić Slobodnoj Dalmaciji.
Teška vremena
Ivan Pulić, suvlasnik tvrtke koja gradi stanove, kaže da nova predsjednica, bez obzira na male ovlasti, može napraviti puno za gospodarstvenike.
''Istina, vremena su teška, a Kolinda Grabar Kitarović nije premijerka, nego predsjednica, međutim, ako ima dobre namjere, a mislim da ima, ona može otvarati brojne teme koje žuljaju nas poduzetnike. Ako bude tako nastupala, nitko je neće moći ignorirati, ma tko bio, ni premijer Milanović, ni kasnije netko drugi.
Evo, recimo, dobra je stvar za male i srednje poduzetnike to što više neće plaćati PDV unaprijed, kao što je bio slučaj do sada. Međutim, ostaje problem naplate kao naplate između države i privatnih tvrtki i između nas poduzetnika samih. Neka predsjednica Grabar Kitarović stalno govori o tome, neka iz dana u dan u javnosti pritišće Vladu da riješi taj problem, i ovu sadašnju i neku buduću Vladu, da se to konačno bolje zakonski regulira i tako omogući protok kapitala u paraliziranom gospodarstvu'', kaže Pulić.
'Opredijelila se za poduzetništvo'
Šibenčanin Goran Prgin, predsjednik HUP-a Dalmacije, zadovoljan je onim što je čuo od predsjednice u predizbornim nastupima.
''Ona se jasno opredijelila za poduzetništvo, i to je dobro, pa kao takva može stalno i atakirati na Vladu da se pokrene, tražiti od premijera Milanovića da sazove sjednicu Vlade na kojoj će se govoriti jedino o gospodarskim problemima i tome kako bolje iskoristiti novac iz fondova. Razlog zbog kojeg je Ivo Josipović izgubio izbore jest taj što je on cijelog mandata mazio svoje političke sponzore, pasivno promatrao sve loše što se događalo, umjesto da poziva Vladu na odgovornost bez obzira uz čiju je pomoć stigao na Pantovčak. Grabar Kitarović može tražiti i od HBOR-a i od HNB-a da se pronađu sredstva za poduzetnike, da se otpusti novac koji bi probudio usnulu privredu.
Zadarska poduzetnica Hana Medin, prepoznata je u javnosti po svojim originalnim poslovnim projektima koje realizira na međunarodnom tržištu. Medin je ambasadorica biznismena iz arapskog poslovnog svijeta, pa zna što za sklapanje poslova znače dobri kontakti.
''S obzirom da sam apolitična i da se ne oslanjam kao takva ni na Vladu, ni na bilo koga drugog, nego se uzdam jedino u samu sebe, ne očekujem da mi predsjednica u bilo čemu pomogne. Hoće li ostvariti išta od onoga što je govorila u kampanji, ovisi također o njoj samoj: njezinu karakteru, duhu, ali i tome hoće li i stajati iza onoga što je izgovorila i obećala. Uostalom, i javnost je tu da je podsjeća na ono što je obećala napraviti, da je drži za riječ.
Sasvim je sigurno da predsjednica Grabar Kitarović može u javnosti promovirati gospodarske teme nauštrb onih koje su se, nažalost, putem Facebooka, širile i u ovoj kampanji. Vraćati se u 21. stoljeću, u trenutku kada smo dio EU-a, na to čiji je djed bio partizan, totalno je bezveze. Buditi bilo kakav oblik mržnje, nepodnošljivosti, umjesto da se udružujemo i pomažemo jedni drugima, stvarno je bezveze. To nije povoljna klima ni za život, ni za bilo kakav posao, i to predsjednica mora mijenjati, jer bez tolerancije i međusobnog uvažavanja nema budućnosti'', kaže Medin.
Prvi problem - naplata
Kaštelanski poduzetnik Petar Meštrov, čija tvrtka izvozi prehrambene proizvode i pića iz Europe u SAD, smatra da je prvi problem u poslovanju svakog poduzetnika u Hrvatskoj – naplata.
''Ako moraš potrošiti pola dana na razmišljanje komu dati robu u strahu hoćeš li tu robu moći i naplatiti, onda je to strašno, a nama se to svima događa. Najveći je problem što je u ovako maloj ekonomiji kao što je hrvatska, od desetak ljudi uspostavljen monopol protiv kojeg bi Grabar Kitarović morala nešto reći dok ne bude kasno. Ona može i nas poduzetnike predstavljati u svijetu, jer nije da ovdje nitko ništa ne zna, nema što ponuditi ili to što nudimo dajemo po nerealnim cijenama.
Nama nedostaju pravi kontakti, a kad se takvo što ostvari, onda vam odlučuju detalji: imaš li, primjerice, halal certifikat, ili kako si ugostio poslovnog partnera na ljudskoj razini, pa ga pridobio za sebe iako je i konkurencija nudila u dlaku isto što i ti. Ne postoji tek tako gospodarska diplomacija, zna se što je činiti onima koji lobiraju vani za naše proizvode i usluge'', kaže Meštrov.
Ivica Močić, vlasnik tvornice za proizvodnju kartonske i papirnate ambalaže, nada se da će animozitet između premijera iz SDP-a i predsjednice koju je birala desnica, nakon desetak dana splasnuti.
''Čim se smire strasti, svi će shvatiti da nas neće biti ne budemo li se upregli u jedna kola. Osobno sam optimist kad je u pitanju uloga predsjednice Kolinde Grabar Kitarović. Ona bi morala svojim vezama u Americi i Bruxellesu otvoriti vrata našim poduzetnicima na velika tržišta, a ako se to i dogodi, gospodarstvo će nam sigurno živnuti. Malo i srednje poduzetništvo je to koje nosi svako gospodarstvo, a predsjednica mora biti u javnosti promotor tema koje se tiču baš takvih tvrtki, njihovih vlasnika i zaposlenika'', zaključuje Močić. http://www.slobodnadalmacija.hr/Biznis/tabid/69/articleType/ArticleView/articleId/275193/Default.aspx