Sljedeći tjedan će potpredsjednik Vlade Branko
Grčić i ministar financija Boris
Lalovac u utorak će u Bruxellesu razgovarati s
povjerenikom Europske komisije za ekonomske i financijske poslove
Pierreom Moscovicijem i predstaviti mu reformske
mjere koje se poduzimaju i namjeravaju poduzeti.
Vlada je u drugoj polovici ožujka poslala Komisiji prvi nacrt
mjera za ispravljanje makroekonomskih neravnoteža, a preostalo je
još pripremiti dio fiskalnih mjera, odnosno utvrditi gdje su
moguće daljnje uštede. Ministar Lalovac je nedavno izjavio da je
zajedno s Grčićem dobio zadaću pronaći gdje se može uštedjeti od
500 milijuna do milijardu kuna.
Hrvatska, kao i sve druge zemlje članice, trebaju do sredine
travnja predstaviti Europskoj komisiji svoje nacionalne programe
reformi i programe za stabilnost i konvergenciju. Na temelju tih
dokumenata i na temelju svojih analiza ekonomskih politika u
zemljama članicama, Komisija će u svibnju predstaviti ciljani
skup preporuka za svaku državu članicu, koje će ciljati na
najvažniji prioritete koje će zemlje trebati riješiti.
Europska komisija je 25. veljače objavila u sklopu Europskog
semestra zimski ekonomski paket, koji sadrži analize ekonomskih
politika svih zemalja članica te dubinske analize za 16 zemalja
koje imaju makroekonomske neravnoteže. Za Hrvatsku je, drugu
godinu zaredom, utvrđeno da ima prekomjerne makroekonomske
neravnoteže, koje zahtijevaju odlučnu političku akciju i
specifični monitoring.
Komisija bi u svibnju, ako hrvatske mjere ocijeni nedovoljnim,
odnosno da Nacionalni reformski program ne nudi jamstvo da se ide
prema ispravljanju neravnoteža, mogla pokrenuti korektivni
postupak za ispravljanje makroekonomskih neravnoteža.
Postupak makroekonomskih neravnoteža ima preventivnu i korektivnu
dimenziju. Do sada još nije pokrenut korektivni postupak ni
protiv jedne zemlje a Komisija može nametnuti financijske
sankcije do 0,1 posto BDP-a, ali samo za zemlje eurozone, dok za
ostale zemlje postoji mogućnost suspenzije dijela europskih
fondova koji su im na raspolaganju.
Moscovici je u veljači, predstavljajujući zimski ekonomski paket,
izjavio da su se u Hrvatskoj "rizici za neravnoteže znatno
povećali".
"Kao i za Francusku, odučili smo dati Hrvatskoj priliku da
predstavi ambiciozni reformski plan (kao što smo u prosincu
učinili za Belgiju, Italiju i Francusku) i da ponovno razmotrimo
situaciju u svibnju. Ovisno o razini ambicija i vjerodostojnosti
reformskog plana, mi ćemo tada odlučiti hoćemo li preporučiti
Vijeću pokretanje Postupka za ispravljenje neravnoteža, što će od
Hrvatske tražiti da predstavi korektivni akcijski plan", rekao je
tada Moscovici.
"U kontekstu prigušenog rasta, odgođenog restrukturiranja tvrtki
i tmurne situacije sa zaposlenošću, znatno su povećani rizici
povezani sa slabom konkuretnošću, velikim inozemnim dugom zajedno
s rastućim javnim dugom te sa slabim upravljanjem javnim
sektorom", navela je Komisija 25. veljače u analizi hrvatske
situacije.
Hrvatska je također od početka prošle godine i u Postupku
prekomjernog proračunskog deficita, korektivnog mehanizma EU-a
osmišljenog kako bi se proračunski manjak u državama članicama
sve ispod tri, a javni dug ispod 60 posto BDP-a, kako nalažu
kriteriji iz Maastrichta.
Hrvatska je prema preporukama koje je prihvatilo Vijeće prošle
godine trebala smanjiti deficit na 4,6 posto, ove godine na 3,5
posto i sljedeće na 2,7 posto BDP-a te smanjiti ili zaustaviti
rast javnog duga.
No, Hrvatska je daleko od ispunjenja tih preporuka. Prema
ministru Lalovcu, deficit u prošloj godini sasvim sigurno će biti
iznad pet posto, a točna brojka znat će se do kraja ovoga
mjeseca, kada će se dobiti prvi izračun prema novoj metodologiji
Eurostata ESA2010.
Lalovac je rekao da bi umjesto 12,8 milijardi kuna,
prošlogodišnji proračunski deficit mogao bi iznositi između 16 i
18 milijardi kuna. Prema novoj metodologiji u deficit se računaju
dugovi javnih poduzeća, čak i jamstva koje je Vlada dala nekim
poduzećima, npr. HŽ Cargu, ali i neki dijelovi javno-privatnog
partnerstva, pa bi tako u deficit mogli ući i jamstva za Zračnu
luku Zagreb.
Prema metodologiji Eurostata, ako je većina rizika u
javno-privatnom partnerstvu na javnom partneru, onda se
investicija za koju je uzet kredit računa kao trošak
države.
Ministar Lalovac je izjavio da je dio javnih poduzeća velik uteg
za proračun te najavio da će biti značajnijih pomaka i rezanja u
javnim poduzećima i u dijelu njihovih plaća, materijalnih
troškova, ali i tretmanu njihovih investicija.
Komisija bi u svibnju, ako hrvatske mjere ocijeni nedovoljnim, odnosno da Nacionalni reformski program ne nudi jamstvo da se ide prema ispravljanju neravnoteža, mogla pokrenuti korektivni postupak za ispravljanje makroekonomskih neravnoteža