"Nije ni o čemu", "preduga je za dječju knjigu", "blesava je", "za nju nema tržišta" - uvrede su to koje su "pretrpjele" knjige bestseleri dok su odbijane od utjecajnih izdavača, koji su bili jako, jako u krivu. Listu izdavačkih promašaja donosi Cracked.com.
J.K. Rowling: Harry Potter
Ona je danas milijarderka, točnije, druga najbogatija žena entertainmenta na svijetu, odmah iza Oprah Winfrey. Ali prije nego je napisala knjigu Harry Potter i kamen mudraca, J. K. Rowling živjela je od socijalne pomoći. Bila je toliko siromašna da nije imala novca za kopiranje svog rukopisa pa je svaki primjerak koji bi slala izdavačima - pretipkavala ponovo! I onda su ti primjerci uredno završavali u smeću. Jedan izdavač joj je kazao da je priča, sa svojih 320 stranica u američkom izdanju, "preduga za dječju knjigu".
Ispostavilo se da je bio jako u krivu jer je Rowling na kraju napisala 4.224 stranice o malom čarobnjaku i nije zasitila mladu publiku, a počela je pisati i za odrasle!
No, kad je odbijena po tko zna koji put odlučila je u imeniku naći menadžera pa je izabrala Christophera Littlea zato što se zvao slično kao lik iz njene knjige. On je odmah poručio svojoj asistentici da se "knjige za djecu ne prodaju" (Harry Potter je zaradio više od BDP-a Bolivije - 33 milijarde dolara bez zabavnog parka koji će zarađivati idućih stotinjak godina) i rekao joj da ga baci. No, njoj se svidjela ilustracija koju je Rowling stavila pa ga je zamolila da knjigu ipak preporuči izdavačima.
Oni su ih nastavili odbijati dok nije stigla u ruke Nigelu Newtonu, čelniku Bloomsbury Publishinga koji ju je odlučio razmotriti isključivo iz usluge Littleu. Ni njemu nije valjala. Ali, ipak ju je pokazao svojoj osmogodišnjoj kćeri. Mala je otišla u sobu vi vratila se za koji sat i pitala tatu ima li još toga. Ostalo je povijest.
George Orwell: Životinjska farma
Nevjerojatno, ali istinito - jedna od najbitnijih knjiga 20. stoljeća, godinama se borila za objavu. A George Orwell svi su znali da tko je i kako piše. No, nitko u Velikoj Britaniji nije imao hrabrosti objaviti ovo remekdjelo!
Problem je bio u tome što je završena za vrijeme Drugog svjetskog rata, kada je Staljinov SSSR bio saveznik Zapadu u borbi protiv nacista. Nitko od izdavača nije htio razljutiti sovjetskog diktatora koji je skupa sa svojim najbližim suradnicima igrao glavnu ulogu u ovoj alegoriji. Životinjska farma je, treba li reći, metafora za izopačenje vođa pravedne revolucije zbog vlastite koristi. Vrlo je tanka knjižica napisana krajnje jednostavnim jezikom, prilagođenim djeci.
Mnogi su izdavači došli na korak do objave, ali bi odustajali. Ispostavilo se da su se konzultirali s britanskim Ministarstvom informiranja koje se bavilo menadžeriranjem propagande tijekom rata. Ondje radio Peter Smollett, koji je uredno savjetovao da ne objavljuju knjigu. Na kraju se ispostavilo da je čovjek sovjetski špijun! Zato ne čudi da je Orwell kasnije napisao 1984.
Orwella je odbio čak i slavni pjesnik i izdavač T.S. Eliot, koji je Orwellu prijateljski sugerirao da bez svinja, koje su inteligentnije od drugih životinja, ne bi ni bilo Životinjske farme!
Knjiga je do čitatelja došla tek kada je okončan rat 1945. godine. Treba napomenuti i da je jedan američki izdavač poručio Orwellu da ga odbija jer u SAD-u nema tržišta za priče o životinjama.
Dr. Seuss: And to Think That I Saw It on Mulberry Street
Dr. Seussu, piscu, pjesniku i ilustratoru megapopularne bajke Kako je Grinč ukrao Božić, nije bilo lako uvjeriti izdavače da objave njegovu prvu knjigu And to Think That I Saw It on Mulberry Street. Odbilo ga je čak 27 izdavača s objašnjenjem da je "previše drugačija od drugih i previše blesava".
Ovo je totalno obeshrabrilo Seussa koji je odlučio zapaliti svoj rukopis. Ali taman kad se spremao da to učini, sreo je svog starog prijatelja Marshalla McClintocka, koji je tog dana u kući Vanguard Press postao urednik dječjih knjiga. Ili mu se svidjela ili je to napravio iz sažaljenja, ali objavio ju je.
Do danas je Dr. Seuss prodao preko 600 milijuna knjiga.
John Kennedy Toole: Confederacy of Dunces
Ova Pulitzerom nagrađena knjiga smatra se jednom od najduhovitijih knjiga ikada napisanih, s vrlo deprimirajućom pričom o dospijevanju do čitatelja. Naime, odbijena je, između ostaloga, zato što - "nije ni o čemu"! Iako je urednik izdavačke kuće Simon & Schuster Robert Gottlieb bio zainteresiran za nju, nakon nekog vremena je Johnu Kennedyju Tooleu poslao odbijenicu:
"Unatoč svoj svojoj izvrsnosti... knjiga nema vlastiti razlog. Ona zbilja nije ni o čemu. I to je nešto što nitko ne može popraviti", napisao mu je. Pet godina nakon te odbijenice, pisac si je oduzeo život.
Knjiga nikada ni ne bi bila otisnuta da ju Tooleova majka nije pročitala i uvidjela svu ingenioznost djela svog pokojnog sina. Zadala si je misiju da je objavi i obratila se svim izdavačima osim kuće Simon & Schuster. I svi su ju odbili. Nakon sedam godina borbe majka je počela uhoditi pisca Walkera Percyja i doslovno ga natjerala da pročita rukopis. On je kasnije priznao da se iznenadio knjigom za koju je očekivao kako će odlučiti da je smeće nakon nekoliko pročitanih stranica. No, Tooleovoj majci je poslao pismo u kojemu je o knjizi upotrijebio gotovo sve sinonime "izvanrednog" za koje je znao. Zatim je i sam počeo propagirati knjigu kod izdavača.
I tako je Confederacy of Dunces konačno objavljena čak jedanaest godina nakon autorova samoubojstva. Svijet se složio da je izvanredna, a pisac je posthumno dobio Pulitzerovu nagradu.
Jack Canfield i Mark Victor Hansen: Pileća juha za dušu
Knjigu su odbila 144 izdavača, a do danas je prodana u pola milijarde primjeraka. Kako? Radi se o tanahnoj knjižici kratkih priča koje su napisane da biste se osjećali dobro. Ipak, nitko od izdavača u tome nije vidio potencijal.
"Svi su smatrali da je naslov glup i da nitko ne bi kupio kolekciju kratkih priča u kojima nema 'safta' - nema seksa, nema nasilja. Zašto bi to itko čitao?", kazao je autor Canfield. Hansen se, pak, pojavljivao na sastancima izdavača tvrdeći da ima 20.000 narudžbi čitatelja, što je nastojao dokazati kuponima s potpisima tih kupaca. No, ništa od toga.
Na kraju su se obratili izdavačkoj maloj kući na rubu bankrota Health Communications, koja se bavila izdavanjem literature za samopomoć uglavnom za ovisnike o drogama i alkoholu, koja se gotovo i nije prodavala. Kad su vidjeli Juhu, smjesta su se oduševili i objavili je. I tako se ova izdavačka kuća izvukla iz financijskih problema, Canfield i Hansen su postali prljavo bogati, a knjigu je kupila u prosjeku svaka osoba s engleskog govornog područja na svijetu i od toga su napravili serijal knjiga zbog kojih se osjećate dobro.