Hrvatska je poljoprivreda na koljenima. Zbog zatvorenih tržnica ugrožena je egzistencija tisućama farmera koji ne znaju kamo s voćem, povrćem i mesom - sve će uskoro propasti.
Nekolicina OPG-ova svoj je spas pronašla na virtualnom placu. Svježe namirnice s hrvatskih polja naših farmera stižu u ovu trgovinu, a iz nje se građanima dostavljaju do kućnog praga.
"Pakira se, slaže i dostavlja u roku od 48 sati. Najveći skok bio je zadnjih tjedan dana. Svakako je premašilo svaka neka očekivanja i postojeće poslovanje u tom smislu", rekao je vlasnik trgovine David Dravinec.
Od voća i povrća, do mlijeka, brašna, tjestenine i džemova - naručiti se može baš svašta pri čemu se i potiče kupnja hrvatskih proizvoda. David kaže, iako web trgovinu imaju već nekoliko godina, od kako je pandemije i zatvorenih tržnica, potražnja je puno veća, pa su čak morali zaposliti još ljudi.
"Ono što možemo nabaviti da je domaće, da je od naših OPG-ova, se trudimo sto posto nabavljati, neke stvari naravno ne možemo, banane, kiwi, ali sve što može biti domaće je domaće", kazao je Dravinec.
Plac dolazi k vama
I tako plac dolazi k vama, pri čemu se, naravno poštuju sve propisane mjere opreza.
Da bi ovakav način kupnje mogao spasiti dio domaćih proizvođača, sjetili su se i u Ministarstvu poljoprivrede.
"I mi, resorno ministarstvo, radimo na stvaranju zajedničke online platofrme. Takve platforme postoje i na poduzetničkoj osnovi manjeg opsega i naravi a evo i Ministarstvo poljoprivrede će doprinjeti u cilju digitalizacije", rekla je ministrica poljoprivrede Marija Vučković.
No ideja je to koja živi već nekoliko godina. Postoji digitalna platforma koja okuplja više od 1200 poljoprivrednih gospodarstava. Na njoj se u samo nekoliko klikova može pronaći sve o podrijetlu proizvoda koji netko želi kupiti, kao i kontakt koji direktno spaja kupca ili dobavljača s proizvođačem.
Drugim riječima, možete vidjeti u kojem dijelu Hrvatske i na koliko hektara zemlje je ležala paprika koju ste ili tek budete kupili.
Poljoprivrednici rješenja traže sami
"Mi smo sada zapravo otvorili zaseban segment nazvali smo ga digitalna tržnica u kojem čak smo probali filtrirati poljoprivrednike za koje znamo sa sigurnošću da mogu dostavljati do kućnog praga", rekao je osnivač digitalne platforme, Marko Kozjak.
Na toj je platformi i Helena koja s tatom Darkom ima 136 komada junadi i proizvodnju bučina ulja i brašna. Otkako je pandemije i aktualnih zabrana, sve su joj suradnje otkazane, a država, tvrdi, nije joj podmetnula leđa za pomoć.
"Izvoz mesa u Italiju je potpuno zabranjen, dok Hrvatska i dalje masovno uvozi meso iz Italije i voće i povrće. Tržnice su se zatvorile mi realno prihoda sad nemamo, a stoka treba ići van, jer očekujemo teljenja.
Suradnja nam je odlična do sad bila s lokalnom klaonicom, ali sad i klaonica nema zbog koga raditi jer glavni prihod mu je bio prodaja mesa na Dolcu", kazala je vlasnica OPG-a Vugec, Helena Vugec Pavek.
Pitanje je zašto se sada ne iskoriste kapaciteti hrvatske poljoprivrede, nego čak i u ovom razdoblju trgovački lanci uvoze iz drugih zemalja. Dok država traži odgovore, mnogi poljoprivrednici rješenja traže sami.