U problemima su zlatari, cvjećari, cijeli biznis vjenčanja, u problemima su noćni klubovi, iznajmljivači, ugostitelji, 15.000 ljudi je nezaposleno, 100.000 država i dalje plaća minimalac, teška su vremena. Ali da ne govorimo uvijek o svemu lošem - ima i onih koji u doba pandemije i na putu u recesiju, ipak dobro rade. Proizvođači posteljine i šnajderice sada šivaju maske, jedan domaći proizvođač kozmetike osmislio je prirodni i zdravi dezinficijens.
Šivanje maski
Kirurške maske šivaju se punom parom! Do prije nekoliko mjeseci u
ovoj osječkoj tvrtki šivali su se jastuci, popluni, nadmadraci,
posteljina. Onda je došla kriza i 13 zaposlenih skoro je ostalo
na ulici. Ali jedna ideja mijenja sve. Stiže stroj za izradu
kirurških maski, posao cvjeta, zaposlenost raste. Danas ovdje
radi 80 ljudi i još zapošljavaju!
''Covid 19 nas je sve iznenadio i odlučili smo se prilagoditi
tržištu s proizvodnjom zaštitnih maski. Poslujemo s tvrtkama na
domaćem i inozemnom tržištu. Očekujemo nabavu novih strojeva i
povećanu efikasnost tvrtke'', ispričala je Ines
Bagarić, djelatnica u proizvodnji.
Da dobra ideja zlata vrijedi znaju u ovoj zagrebačkoj kozmetičkoj
tvrtki. Osmislili su bezalkoholni dezinficijens čiji je glavni
sastojak voda. Kažu da je bolji od alkoholnog i naravno, ubija
koronavirus.
''Kada koronavirus dođe u doticaj s našim proizvodom, dolazi do
reakcije u smislu da se razbija ta lipidna ovojnica, odnosno
enizmatskim putem razara tu samu stanicu koronavirusa'', kazala
je voditeljica za istraživanje Lana Brkić.
Upregnuli mašine
A jedna mala krojačka radnja bila je kuća sreće za brojne
Zagrepčane. Postoji već 65 godina i jedan je od najstarijih obrta
u Zagrebu. Nekad su odijela šivali Miri Ungaru, Ivici Šerfeziju,
veleposlanicima, a danas razmišljaju kako da opstanu. Karantena
ih je kao i mnoge zatvorila pa su razmišljali, razmišljali i
upregnuli svoje šivače mašine. Nabavili su različite i vesele
uzorke od čistog pamuka i sad šivaju maske.
''U onom prvom valu korone, onda su ljudi bili više
zainteresirani za te maske i shvatili su da im se više isplati da
uzmu par komada platnenih i pamučnih maski koje se mogu prati i
koje su višekratnih. Za razliku od medicinskih koje se moraju
bacati'', rekla je vlasnica krojačkog obrta Snježana
Kovačević.
Gospođa Snježana kaže da se vidi da je kriza već došla jer bi joj
inače ljudi dolazili s novom odjećom koju treba prekrojiti. Sad
je to rijetkost, a kaže da se nitko ne sjeti obnoviti ni odjeću
koja stoji u ormaru.
''Mislim si da u kriznim vremenima da ljudi otvore ormare i
donesu robu da im se prepravi'', komentirala je Kovačević.
Ovih smo mjeseci snimili popriličnu arhivu poduzetnika i obrtnika
koji su nam govorili kako su se prilagodili i pokušali biti jači
od koronakrize. Tako je bilo i u ovom kožarskom obrtu. I oni su
krenuli s pamučnim maskama, pa su imali narudžbe izvana, a onda
su naši rekli da pamučne maske ne pomažu pa je sve stalo, a evo
sad pamučne maske opet pomažu.
''Imali smo kupca iz Njemačke, mislim da je liječnička komora
zabranila izvoz medicinskog materijala. S druge strane ovaj naš
nije bio potreban na našem tržištu pa smo ostali visiti. Meni ne
treba pomoć. Meni treba posao'', kazao je proizvođač kožne
galanterije Miljenko Vuk.
Prepoznali priliku
Posla su si našli u tvrtki koja inače radi servise na benzinskim
postajama, s pleksiglasom veze nisu imali, ali su ga prepoznali
kao priliku za dobru zaradu i počeli postavljati kome god je
trebala zaštita.
''Nije nam to primarna djelatnost, ali u ovoj situaciji smo
vidjeli priliku da kupcima ponudimo proizvod koji je u principu
relativno nov i potreban na tržištu'', objasnio je voditelj
prodaje Davor Holetić.
Tržište je u jednom trenutku vapilo za alkoholnim dezinficijensom
, postojao je strah da će biti nestašica. U igru tada ulaze
tvrtka koja inače proizvodi gin i tvrtka koja proizvodi
autokozmetiku. Svatko na svojoj strani puni dezinficijens i
stavlja ga u prodaju.
''Do sada je već nekih 60 tisuća litara otpremljeno prema
hrvatskim bolnicama. I preko pola milijuna kuna stomililitarskih
bočica je također završilo na hrvatskom tržištu'', rekao je
direktor tvrtke za proizvodnju gin Miroslav
Sulejmani.
Svi ovi ljudi primjer su da se i u krizna vremena u Hrvatskoj s
dobrom idejom može preživjeti, ali nažalost ne i obogatiti.