Benzinskim crpkama za lokomotive na hrvatskim željeznicama idućih 20 godina upravljat će Crodux. Naime, HŽ Infrastruktura dala im je crpke u koncesiju iako takva odluka nije naišla na odobrenje onih koji te crpke koriste, donosi RTL.
Strojovođe kažu da će njihove tvrtke, također u državnom vlasništvu, morati plaćati desetke milijuna kuna više. Druga strana pak poručuje - ulažemo u modernizaciju i bolju kontrolu sustava.
Hrvatske vlakove više neće pogoniti INA-ino gorivo. Benzinske crpke za lokomotive, u vlasništvu tvrtke HŽ Infrastruktura dobile su koncesionara. Taj posao izazvao je sumnju među strojovođama. Oni kažu da će dvije državne tvrtke koje na crpkama toče gorivo plaćati puno veću cijenu nego do sada.
"Sada više neće postojati mogućnost da niti HŽ PP niti HŽ Cargo izaberu najpovoljniju nego će to biti ona apsolutno monopolistička koju će odrediti Crodux, a HŽ Infrastruktura, koja ne koristi to gorivo je natjerala druga dva državna poduzeća iz istog prometnog resora da moraju trošiti malo više novaca", rekao je Dalibor Petrović iz Sindikata strojovođa Hrvatske za RTL.
Iz HŽ Infrastrukture kažu kako su postrojenja bila u toliko lošem stanju da ih je samo održavanje koštalo milijun i pol kuna godišnje. Stoga su se odlučili postrojenja dati u koncesiju, naravno uz prethodnu obvezu modernizacije. Na ponovljenom natječaju jedini se javio Crodux.
'Trošak će se povećati za 15 do 20 milijuna kuna'
HŽ Cargo godišnje troši oko 9 milijuna litara goriva koji INA-i plaća 7 kuna po litri, što je godišnje 63 milijuna kuna. HŽ Putnički prijevoz troši nešto više, ali plaća manju cijenu po litri. Ukupno 78 milijuna kuna godišnje. Nova cijena još nije određena, ali zna se da će Crodux na nju dodati naknadu od 35 lipa po litri za svih 20 godina koncesije.
"Trošak za HŽ Cargo i HŽ PP će se povećati minimalno za 15 do 20 milijuna kuna zajedno", rekao je Petrović.
U isto vrijeme opskrbljivač će plaćati oko 3 milijuna i 800 tisuća kuna godišnje, a iz tvrtke tvrde da će ih modernizacija koštati 17 i pol milijuna kuna. Pokazuju kako su postrojenja izgledala prije početka modernizacije i kažu da će cijene biti tržišne pod kontrolom regulatornih agencija, a da će se veći dio dodatne naknade vratiti u HŽ Infrastrukturu kroz zakupninu.
"Ta naknada se još sastoji od naših troškova za tekuće održavanje, isti tako pokriće režijskih troškova i povrat investicijskih ulaganja", rekao je zamjenik predsjednika Uprave Croduxa, Vladimir Kuzmić. Ipak, strojovođe velike investicije na postrojenjima ne vide.
Sve je digitalizirano
"Netko je promijenio pumpe. Upuhali su neke balone unutra kao da budemo malo sigurniji da je to sve nepropusnije. To je po nekim našim informacijama radi se o redu veličine milijun, milijun i pol kuna, dva maksimalno", objasnio je Petrović.
Iz tvrtke uzvraćaju - sve je digitalizirano i znat će se tko kada i koliko koristi crpke.
"Sustav će biti potpuno kontroliran i bit će potpuno pod nadzorom. Ja ne bih htio ništa insinuirati, ali sigurno je da će ovaj sustav na ovaj način funkcionirati kao što funkcionira u većini zapadnoeuropskih zemalja", kazao je Kuzmić.
Koncesijski ugovor je potpisan 2018., Crodux je dobio odobrenje za modernizacije svih 16 postrojenja i uskoro se očekuje primopredaja crpki.