Točno 20 godina od osnutka Hrvatskih
željeznica, problem nagomilavan i mnogo dulje, tek
se počinje rješavati. Aktualni ministar slikovito ga je
opisao.
"Željeznica je nažalost u prošlim vremenima služila kao neka
socijalna ustanova, kao hospicij. To je bolna činjenica. I sada
vi morate napraviti jednu transformaciju", pojasnio je svoj stav
ministar pomorstva, prometa i infrastrukture, Siniša
Hajdaš Dončić.
To znači da iz posrnule tvrtke u kojoj se nakupilo 18 tisuća
zaposlenih, do kraja godine otpustiti njih 2.700. Najviše se
očekuje od HŽ Infrastrukture.
"Tako da ćemo do kraja ovog mjeseca od onih obećanih 650 ljudi
tehničkog viška, riješit više od 500", kazao je Darko
Peričić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture.
Na otpremnine će se utrošiti 420 milijuna kuna.
"Zapravo je ponuđena maksimalna otpremnina, do 200.000 kuna
bruto, što zavisi o radnom stažu", dodao je Hajdaš Dončić.
Prvi vlak u Zagreb je stigao prije 150 godina, no željeznica, što
se brzina tiče, i dalje putuje prema prošlosti.
Primjerice, putovanje od Zagreba do Vinkovaca traje dulje od
četiri sata, jedan više nego prije 15 godina. Putnički vlakovi u
Hrvatskoj u prosjeku voze 45, a teretni 30 kilometara na sat.
Kada bi se moglo ubrzati?
"Sad se do Siska putuje 65 minuta, a prije se putovalo 30. I da
ćemo mi to u roku tri godine godine vratit na staro", kazao je
Darko Peričić.
450 milijuna kuna utrošit će se na obnovu pruga. Za pruge na
europskim pravcima stiže novac iz EU fondova, a Hrvatska ga,
poručio je premijer iz Bratislave, u odabranim projektima mora
naučiti koristiti.
"Da nam se slučajno ne dogodi da uplaćujemo više nego što
izvlačimo van, jer u svakom euru koji dobijemo iz strukturnih
fondova, od prilike je 35 centa koje smo uplatili",
objasnio je premijer Zoran Milanović.
Zanimanje je izazvala i uplata HŽ Carga
za navodno preplaćeni Diokijev
kolosijek koji ih je stajao 17 milijuna kuna, što istražuje i
policija.
"To je poslovna odluka HŽ carga", komentirao je Hajdaš
Dončić.
"Kupovina industrijskog kolosijeka tvornice Dioki je bio dobar
posao i ostao dobar posao", rekao je Ivan
Lešković, predsjednik Uprave HŽ Carga.
No, pravi posao tek ih čeka u rješavanju prastarog voznog parka,
zbog čega će HŽ idućih tjedana natječajem zatražiti 44 nova
vlaka.
150 godina od prvog vlaka u Hrvatskoj i 20 godina nakon sustavnog uništavanja Hrvatskih željeznica, ovo je godina koja bi trebala biti prekretnica u poslovanju jednog od najvećih državnih gubitnika. Do kraja mjeseca Željeznice ostaju bez 500 radnika, a do kraja godine gasi se i HŽ holding. Ministar Hajdaš Dončić tvrdi kako ovime HŽ prestaje biti socijalna ustanova. No, istovremeno brani slučaj sumnjive kupnje Diokijeva kolosijeka, što istražuje i policija.