Zna li Vlada da je Google već prisutan u Hrvatskoj i to sa niz svojih potrošačkih proizvoda uključujući AdWords i AdSense od kojih ostvaruje značajne prihode i to bez plaćanja poreza? Dolari od internet marketinga kolaju u dva smjera: prema Googleu, i od Googlea natrag prema vlasnicima domaćih web stranica, a to je nešto što bi Vladin potpredsjednik za investicije Domagoj Ivan Milošević trebao znati ako želi da Hrvatska privuče jake i velike kompanije poput Googlea.
Google u Hrvatskoj ne plaća porez na dobit
Ako ništa drugo, dovoljno je pogledati izvadak Sudskog registra trgovačkih društava u RH i vidjeti da postoji tvrtka Google Hrvatska d.o.o. s temeljnim kapitalom od pola milijuna kuna.
No, preko te tvrtke ne odvija se nikakvo poslovanje. Naime, porez na dobit koji je obvezan plaćati svaki d.o.o. Google ne plaća, odnosno od novca koji je dobio od oglašivača iz Hrvatske u državnu kasu ne ide ništa.
Neposredan povod za pisanje o ovoj temi su najavljene izmjene Zakona o poticanju ulaganja koji je na snazi još od 2007. Prema novim izmjenama, investitorima koji u Hrvatsku ulože u visoke tehnologije, omogućilo bi se da pravo na povlastice ostvare po ‘labavijim’ uvjetima od drugih ulagača.
Teško je u ovom kontektsu vidjeti kako bi se "olabavljenje" uvjeta moglo odnositi na Google. Naime, ako Google nije prisutan u Hrvatskoj kako je primjerice moguće da Hrvatska turistička zajednica novcem iz državnog proračuna uspijeva Googelu osigurati višemilijunske poslove i to bez javnih natječaja?
Posao s HTZ-om mimo natječaja
Podsjetimo da je 2009. godine za internetsko oglašavanje turizma Hrvatska turistička zajednica s Googleom i marketinškom agencijom AdLink mimo natječaja potrošila 5,1 milijun kuna, a 2010. godine planirano je bilo da se na jednak način utroši trostruko više – čak 15,5 milijuna kuna.
Unatoč tome što je ovaj "deal" bio legalan jer ugovori za internetsko oglašavanje prema Zakonu o javnoj nabavi ne podliježu javnom natječaju, ipak se čini da bi dobro došlo malo više transparentnosti u cijelom ovom procesu. Posebice jer je riječ o sredstvima poreznih obveznika.
"Prema Googleu ide jako puno novaca od hrvatskog turizma, jer se, osim Turističke zajednice, i domaće turističke grupacije te hoteli oglašavaju preko Googlea. O kojem je ukupnom iznosu riječ, odnosno koliko Google zarađuje od hrvatskog tržišta taj podatak nije poznat jer ga Google javno ne objavljuje", rekao nam je Jan Jilek, direktor tvrtke Interaktivni oglasi, dodajući da Google daje službene obavijesti o svojim prihodima jedino za Veliku Britaniju jer tamo ostvaruje više od 10% prihoda i obvezan je to učiniti jer ga tamošnji zakoni tako obvezuju.
Za ovu godinu planirana sredstva za internet oglašavanje HTZ-a iznose 15,6 milijuna kuna. Od toga iznosa na oglašavanje na pretragu planira se utrošiti 4,9 milijuna kuna, za oglašavanje na portalima 3 milijuna kuna, a za oglašavanje putem društvenih mreža 2 milijuna kuna. Tu je još i internet oglašavanje na tržištima u iznosu od 5,7 miijuna kuna namijenjenih Njemačkoj, Italiji, skandinavskim zemljama, Francuskoj, Sloveniji, Slovačkoj, Španjolskoj, Nizozemskoj, Austriji, Švicarskoj, Belgiji, Poljskoj, Češkoj i - Hrvatskoj.
Po kojem kriteriju će se razdijeliti taj novac? Kako stoji u Programu rada za 2011. HTZ-a, "oglašavanje će se provesti na prijedlog predstavništava u inozemstvu u suradnji sa specijaliziranim promotivnim agencijama", štogod to značilo. Naime, prijedlog ne obvezuje ni na što, a sa specijaliziranim promotivnim agencijama poput FIMA-medije, već imamo dovoljno iskustva.
Zašto od prošle godine deklarirano okretanje prema srpskim turistima nije primjerice vidljivo i na raspodjeli sredstava za srpske portale? "Specijalizirane promotivne agencije" smatraju očito da se tamo nema smisla oglašavati na internetu bez obzira na to što je Google dostupan i u Srbiji jednako kao i u drugim spomenutim državama.
Google posluje preko Bermuda
Kao što je već poznato, Google uspijeva izbjeći plaćanje poreza i taksi ne samo u Hrvatskoj već i u drugim zemljama budući da mu je europsko sjedište u Dublinu pa zaradu od oglašivača u Hrvatskoj slijeva do svoje irske podružnice. Irska kompanijama obračunava porez na dobit od samo 12,5%, no Google ni ovdje ne prikazuje dobit jer prihode iz Irske šalje na Bermude, koji pak uopće nemaju porez na dobit kompanija.
U Hrvatskoj Google ima jednu podružnicu koja zapošljava samo jednog čovjeka. Nadamo se da će mjere Vlade usmjerene na investicije u tehnološki sektor, konkretno na 'dolazak' Googlea u Hrvatsku, doprinijeti zapošljavanju barem 50 ljudi, koliko ih je potrebno da prema prijedlogu izmjena Zakona o poticanju ulaganja ulagač, u ovom slučaju Google, legalno izbjegne plaćanje poreza na dobit tijekom cijelog jednog desetljeća.